Strøm på køleskab m.v.
Fra : Jock Iuel

Dato : 18-04-04 17:18

Jeg har lige købt en ny bil - fedt (!). I den gamle bil fik jeg monteret
et relæ og nogle ledninger (!) således at der ku' være strøm på
køleskabet under kørsel og batteriet i CV blev ladet op. I CV sidder
desuden en Batteri booster.
På den nye bil ser det _ud_ som om, at de samme ledninger og relæ er
monteret..... men der er ikke lys i dioderne på Batteri boosteren. På
hvilket ben i Jäger-stikket skal denne strøm komme?!

--------------------
Jock Iuel - Helsinge

Fra : Per

Dato : 18-04-04 18:04

Ben 10 på et 13 polet stik.
Ben 11 er tit stel for denne +12 volts forsyning som styres af tændingen/
kørelyset .

Hilsen Per.

Fra : Sten Bo

Dato : 18-04-04 18:17

Jock Iuel wrote:
> [...]
> monteret..... men der er ikke lys i dioderne på Batteri boosteren. På
> hvilket ben i Jäger-stikket skal denne strøm komme?!

Hej Jock Iuel

Der vist flere måde det kan være lavet på.

Der er et par diagrammer på campingstuff

http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=98

Det ser ud til at man kan ha brugt både ben 9 eller 10, så det vil nok
være nyttigt at finde ud af hvilke ben der er brugt til hvad. Og læg
mærke til at man ofte også anbefaler selvstændige stedledninger til hver
ting.

Campingferie har også noget på
http://www.campingferie.dk/h7_campingvogne/s/Tilslutningsskema.asp her
er køleskabet på ben 10 og forsyningen på 9. Når du har en ooster - er
køleskabet måske tilsluttet efter den og så bør det vel være ben 9 der
er aktuel.

Har set andet steds at man ikke skal stole på farverne, men er den ok i
den ene ende vil de forhåbentlig også være ens i den anden, men - der er
måske et multistik i ledningsvejen på CV ( for hurtig skift af stiktype
på vognen) og det kan da blive lidt mere bøvlet hvis man fortsætter med
anderledes farvekodet ledere.

Hilsen Sten Bo

Fra : Sten Bo

Dato : 18-04-04 18:29

Sten Bo wrote:

> [...]

> er køleskabet på ben 10 og forsyningen på 9. Når du har en ooster - er
> køleskabet måske tilsluttet efter den og så bør det vel være ben 9 der

Beklager, jeg ævlede med ben 9 der er at af til belysling

Hilsen Sten Bo

Fra : Per

Dato : 18-04-04 18:32

Ben 9 er konstantstrøm fra bilen, med stel på ben 13.

Hilsen Per.

( hvis du vil have at dit køleskab og lader skal køre hele tiden, så skal
køleskabet monteres om til dette ben i campingvognen, da det normalt er på
ben 10 ... og så kører al strømmen på denne ledning alene ... 15-20 ampere
og det er nok ikke en god ide ! )

Fra : Sten Bo

Dato : 18-04-04 19:02

Per wrote:
> [...]
> normalt er på ben 10 ... og så kører al strømmen på denne ledning
> alene ... 15-20 ampere og det er nok ikke en god ide ! )

Ja jeg ved ikke rigtig hvad jeg tænkte på - men det kan jo også være at
man har hængt det på et ben der i forvejen er etableret en forbindelse
gennem.

Har set flere indlæg fra campister der i debatten har beklaget sig
over, at selv autoriserede værsteder ikke lige har styr på alle de ben
og hvad der er bedst (Rigtigt). At der måtte flere besøg til før det
virker. Og så virker det igen ikke når folk så enten skifter bil eller
CV. Og hvordan skal man på stikket så se om de har lavet der rigtigt -
efter forskrifterne. Hvem er forkert bil eller CV ? Er det lavet
forkert på bilen (og cv) første gang, men virkede, "hænger" man på den
næste gang - og selv om det er samme værksted, ikke lige til at
gennemskue. Nå, folk der sætter en booster i en CV går vel temmelig op
i om det er ordentligt lavet, så CV er vel rigtig - og så er nye bilen
lavet galt?
ER det gratis i andet forsøg? Der går da lidt tid med det.

Nå, det er jo heller ikke sikkert at det er på et værksted.

Hilsen Sten Bo

Fra : Jock Iuel

Dato : 20-04-04 21:59

Tak for svarene - jeg tror jeg blev lidt klogere Jeg smutter lige ud
med et multimeter i morgen aften og tjekker stikket.

Jock Iuel - Helsinge