Introducerer den nye hvalp for den gamle h~
Fra : Pwh

Dato : 18-04-04 12:41

Som det måske er nogen her i gruppen bekendt får jeg er hvalp mere om 5 uger.
Jeg har i forvejen en 2 år gl Lab/Schæfer Tyson, som er sød og rar ved alle andre hunde,
og aldrig har værer agrassiv overfor hvalpe eller unghunde.
I flere hundebøger har jeg læst at man skal sørge for at de mødes første gang på et neutralt
område og så følges ad hjem, hvad er jeres erfaringer på det område, og er der nogen gode råd.
Min tanke var egenligt bare at komme hjem med hvalpen og så lade dem lærer hinanden at
kende ude i haven og så ikke lave noget cirkus ud af det.

/Jens (snart med 2 hunde)

Fra : dpl

Dato : 18-04-04 12:54

Pwh wrote:
> I flere hundebøger har jeg læst at man skal sørge for at de mødes første gang på et neutralt
> område og så følges ad hjem, hvad er jeres erfaringer på det område, og er der nogen gode råd.

Hejsa
Dette var præcis hvad vi gjorde med vores to hunde. Den "gamle" på 8
måneder mødtes med mig og den "nye" på 4 år ved toget, og så gik vi en
lang tur hjemad, hvor de kunne snuse, lege og løfte ben alt det de
orkede (begge er hanhunde). Da vi nåede hjem, var det helt naturlig, at
nu boede de her begge.

Eneste foranstaltning vi gjorde derefter, var at fodre dem hver for sig,
indtil den nye hunds foderaggressivitet var trænet væk.

De to har været uadskillige siden, og aldrig været uvenner.
http://www.kishka.dk/dorthes/index.php?sidenummer=2

Hilsen Dorthe

Fra : Lykke

Dato : 18-04-04 14:49

Jeg fik en ny hund hjem lige før påske og jeg har i forvejen en 6 års gammel
kleiner han.
Han var godt nok lidt fornærmet over der blev taget så meget hensyn til den
nye, og det er nok her man skal passe på. Jeg tog mig efterfølgende mere af
den gamle hund, og i løbet af et par dage legede de godt sammen.
Jeg har hørt ældre tæver kan være lidt mere aggressive over for nyankomne
hvalpe?
Altså Ingen problemer her.

Mvh
Poul

Fra : qfha

Dato : 19-04-04 06:30

"Pwh" skrev d. 18-04-04 12:41 dette indlæg :
> [...]
lærer hinanden at
> kende ude i haven og så ikke lave noget cirkus ud af det.

Jeg har prøvet begge dele uden problemer, så det er nok svært at vide,
hvad der er rigtigt på forhånd. Men jeg har også prøvet at tage den
gamle hund med til afhentning af en hvalp, og ladet dem blive luftet
sammen før vi kørte hjem, det var også fint.
I den store flok har jeg ladet førerhund og tæve tage imod den nye
udendørs. Det var både sødt og rørende, de gjorde alt hvad de kunne for
at få den lille ny til at føle sig velkommen.
Så overvej, hvordan din gamle hund er af sind, og lad det være afgørende
for, hvad I vælger.
Mvh
qfha

http://www.kandu.dk/

Fra : René Kofoed

Dato : 19-04-04 08:37

> [...]
hinanden at
> kende ude i haven og så ikke lave noget cirkus ud af det.

Hejsa Jens.

Tillykke med hende.
Da jeg fik schæferen, tog jeg ham med hjem, og præsenterede ham for Coco, i
haven. Jeg fik en, til at holde hvalpen, og hentede selv Coco ud i
haven. -Og det var så det !!!! Nu er han til tider meget hård ved Coco, så
han er bestemt ikke blevet kuet, af at blive præsenteret på hendes
teritorie.
Held og lykke med det, og bliv nu ikke skuffet og ked af det, når hundene
nogen gange har nok i sig selv.
Mvh Susanne.

Fra : Louise

Dato : 19-04-04 09:52

Altså..efter min mening har det ingen betydning når det er en lille
hvalp. Jeg ville helt klart tage den med hjem og lade dem hilse i feks
en lukket have, dog med rigeligt plads. Din hund er så stor/voksen og
hvalpen så lille, så efter min mening er neutralt sted ikke
nødvendigt.

Hvis det er lidt ældre hunde, så har jeg gjort det at jeg lod den
hilse på hannen først, så alfatæven og når det var på plads har resten
af flokken fået lov at undersøge den nyankomne. Men det har faktisk
altid været hjemme og jeg har aldrig oplevet problemer selvom jeg har
taget hunde på omkring et år hjem af begge køn. Det vigtigste er at
man som flokleder viser at man accepterer den nye og at man ikke
for-fordeler den og overbeskytter den, men heller ikke accepterer at
de andre er urimeligt dominante.

Hilsen Louise (som finder ideen med neutralt sted unødvendig, da det
absolut ikke gør noget at den ene hund er på hjemmebane og derfor er
mere selvsikker=tolerant end på udebane.

Fra : Pwh

Dato : 19-04-04 16:27

> Hilsen Louise (som finder ideen med neutralt sted unødvendig, da det
> absolut ikke gør noget at den ene hund er på hjemmebane og derfor er
> mere selvsikker=tolerant end på udebane.

Hmm, det lyder faktisk rigtigt nok i mine ører.

/Jens

Fra : Benny Mortensen

Dato : 19-04-04 11:00

> [...]
hinanden at
> kende ude i haven og så ikke lave noget cirkus ud af det.

Hej Jens

Vi tog de to vi havde i forvejen, med over til den nye, og tilbragte
weekenden der. Lørdag gik vi så tur med alle tre, hvor den nye var i snor,
og de andre løb frit. Det gik fint, men de skulle jo arbejdes lidt tættere
på hinanden, for søndag skulle de jo sidde sammen i en almindelig St.car 250
km hjem. Så når vi ikke var der, var de alle bundet, så vores lige akkurat
ikke kunne nå den nye, som jo altså var en 14 mdr hanhund, og vores var
tæver. Selvom vi var lidt spændte på, hvordan det ville løbe an, gik det
helt smertefrit, både de 250 km, og 2½ time på færgen. De var selvfølgelig
ikke i bilen på færgen, og faktisk gik det bedre, efter han kom hjemmefra.
Men når din nye er en lille dame, så tror jeg ikke der bliver problemer, og
Tyson er jo ganske omgængelig, hvis jeg da ellers har forstået dine indlæg
korrekt, så hvis han skal med over at hente den nye, vil han sikkert passe
godt på den hele vejen hjem ...

M.V.H.....Benny..

Fra : Pwh

Dato : 19-04-04 16:30

Benny Mortensen wrote:
> [...]
> indlæg korrekt, så hvis han skal med over at hente den nye, vil han
> sikkert passe godt på den hele vejen hjem ...

Tyson er utroligt omgængelig både for mennesker og dyr,
han skal provokeres ret kraftigt før han bliver gal i skralden
Men han skal nu ikke med ned og hente den lille dame,
Tyson hader at kører i bil, så han må vente hjemme ;-(

/Jens

Fra : pedellen

Dato : 19-04-04 17:22

> Tyson hader at kører i bil, så han må vente hjemme ;-(
>
> /Jens

Hej Jens

Hvis han hader at køre i bil, så har du da noget at arbejde på, indtil
du får din lille hvalp

Pedellen

http://www.kandu.dk/

Fra : Pwh

Dato : 19-04-04 18:23

pedellen wrote:

> Hej Jens
>
> Hvis han hader at køre i bil, så har du da noget at arbejde på, indtil
> du får din lille hvalp
>
> Pedellen

Det bliver lidt svært da jeg ikke har en bil, og den dumme hund
gider slet ikke sidde bag på min knallert

/Jens (der har andet at bruge sine penge på end en dum bil)

Fra : pedellen

Dato : 19-04-04 18:49

> Det bliver lidt svært da jeg ikke har en bil, og den dumme hund
> gider slet ikke sidde bag på min knallert
>
> /Jens (der har andet at bruge sine penge på end en dum bil)

Nårh, jeg kunne nu heller ikke forstå, at du ikke havde lært ham det

Jeg har engang set en border collie, som sad i en rygsæk bag på
knallertkøreren. Det så faktisk ret spøjst ud. Meen, det ville måske
også være svært at finde en rygsæk, som var stor nok

Pedellen

http://www.kandu.dk/

Fra : Benny Mortensen

Dato : 20-04-04 00:37

> [...]
> Men han skal nu ikke med ned og hente den lille dame,
> Tyson hader at kører i bil, så han må vente hjemme ;-(

Hej Jens

He He, ja man kunne jo næsten blive misundelig .

Her skal man ikke åbne bagsmækken, så får man to vindstød, og der sidder to
hunde bag i bilen. De er ret svære at overtale, altså til at blive hjemme

M.V.H.....Benny..

Fra : Pwh

Dato : 20-04-04 16:00

> [...]
>
> Her skal man ikke åbne bagsmækken, så får man to vindstød, og der
> sidder to hunde bag i bilen. De er ret svære at overtale, altså til

På det punkt er Tyson sgu lidt underlig han er også altid lynhurtig
til at hoppe ind i min Fars bil når han skal hjem efter at have besøgt os.
Men hvis vi så begynder at kører synes han det sjove går af ;-(

/Jens