Backup af MySQL
Fra : Harald

Dato : 17-04-04 16:57

Hej

Jeg bruger Windows XP, det medfølgende sikkerhedskopierings program og MySQL
4.

For det meste når jeg vil tage en backup af databaserne under MySQL får jeg
besked på at filerne er i brug og der kan derfor ikke tages en kopi. Kan det
passe at man ikke kan tage en kopi uden først at skulle lukke MySQL ned?

Hvis man skal lukke MySQL ned hvordan gøres det så lettest?

Mvh
HK

Fra : Peter Brodersen

Dato : 17-04-04 17:56

On Sat, 17 Apr 2004 17:57:08 +0200, "Harald"
<news10@-REMOVE-THIS-kroning.dk> wrote:

> [...]
>passe at man ikke kan tage en kopi uden først at skulle lukke MySQL ned?

Den hurtige måde at ta' en backup på, er at lave et såkaldt mysqldump.
Her får du alle tabellers CREATE-statements samt alle de INSERTs, der
skal til for at genskabe dataen, som den var.

mysqldump finder du i samme katalog som mysql, mysqld, mysqladmin,
etc.

Fx:
mysqldump -ubrugernavn -hlocalhost -pkodeord database

Det kan så krydres med at indsætte en "DROP TABLE" foran alle CREATE,
så den kan smides ind "oveni" eksisterende tabeller.
mysqldump --add-drop-table -ubrugernavn -hlocalhost -pkodeord database

Derudover vil du nok gerne have at den outputter til en fil, i stedet
for skærmen. Det gøres med almindelig output-redirection, fx:

mysqldump -ubrugernavn -hlocalhost -pkodeord database >filnavn.sql

mysqldump har langt flere muligheder, fx at vælge alle databaser, kun
at vælge enkelte tabeller, etc.

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: forslag (og ikke foreslag)

Fra : Harald

Dato : 18-04-04 06:38

"Peter Brodersen" <usenet@ter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> mysqldump -ubrugernavn -hlocalhost -pkodeord database >filnavn.sql
>

> mysqldump har langt flere muligheder, fx at vælge alle databaser, kun

Jeg skal have taget en kopi af de filer der ligger i en mappe under
\Mysql\data og det skal gøres med et backup program, i mit tilfælde det
backup program der følger med windows XP. Hvis det ikke kan gøres mens
serveren er aktiveret så er det vel lettere bare at afslutte serveren tage
kopien og så starte serveren igen i stedet for at skulle lave en komplet
dump af alle tabeller.

Mvh
HK

Fra : John Boegelund

Dato : 23-04-04 07:52

"Harald" <news10@-REMOVE-THIS-kroning.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> passe at man ikke kan tage en kopi uden først at skulle lukke MySQL ned?
>
> Hvis man skal lukke MySQL ned hvordan gøres det så lettest?

Den letteste metode uden at skulle stoppe MySQL er vist at bruge MySQLs
administrator, som kan downloades via MySQLs hjemmeside:
http://dev.mysql.com/get/Downloads/MySQLAdministrationSuite/mysql-administrator-1.0.3-alpha-win.zip/from/http://mysql.borsen.dk/

Venlig hilsen | <http://emilius.dk>
Brian Emilius | Emilius Consult - designer Internettet