Sæbebobler
Fra : My

Dato : 17-04-04 16:07

Ja...Det er et total tåbeligt problem, men jeg har købt sæbebobler og de
duer bare ikke. Så har jeg prøvet at blande noget sæbevand selv - med
opvaskemiddel, og det virker slet ikke.

Hvad gør jeg - er det ikke opvaskemiddel jeg skal bruge?

Min datter på 1½ år skraldgriner når det endelig lykkedes at der kommer
nogle bobler - så please hjælp!!!!!

Hilsen en sæbeboble tumpe *GGG*

Fra : Milea

Dato : 17-04-04 16:12

"My" <fup@mail.ss> wrote in news:408147fc$0$160
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> [...]
>
> Hvad gør jeg - er det ikke opvaskemiddel jeg skal bruge?
>
> Min datter på 1½ år skraldgriner når det endelig lykkedes at der kommer

Jo, det er opvaskemiddel du skal bruge

Jeg plejer at hælde vand i sæbeboblebeholderen først, og derefter tilsætter
jeg ca. 1-1½ tsk. opvaskemiddel, og blander det med den tilhørende 'pind'.
Det skal slet ikke skumme.
Du har nok brugt for lidt opvaskemiddel, eller fået det til at skumme for
meget.

/Milea

Fra : John Frandsen

Dato : 17-04-04 16:33

"My" <fup@mail.ss> skrev i en meddelelse

> Hvad gør jeg - er det ikke opvaskemiddel jeg skal bruge?

Jo... Vand, opvaskemiddel - og GLYCERIN

MVH jOHN

Fra : Uffe Holst

Dato : 17-04-04 18:51

In an article of 16 Apr 2000 John Frandsen wrote:

> Jo... Vand, opvaskemiddel - og GLYCERIN

Glycerinen er ikke nødvendig. Jeg har lavet utallige sæbebobler uden
glycerin. Glycerin skulle efter sigende blot gøre sæbeboblerne "stærkere",
så de ikke brister så nemt.

Men det kan måske tænkes, at nogen af disse åh så økologisk venlige
opvaskemidler ikke er egnede til sæbebobler.

--
Uffe Holst

Fra : John Frandsen

Dato : 18-04-04 08:07

"Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Glycerinen er ikke nødvendig. Jeg har lavet utallige sæbebobler uden

Njoh.... Hvis man vil bruge boblerne til no'et, så skal der sgu glycerin
i... Sulfobobler brister ved mindste vindpust.
I øvrigt My, så prøv at Google flg: sæbeboble opskrift - så skal du bare se

Her er et par opskrifter som jeg har tyvstjålet på nettet:

1. Opskrift Vand (kalkfrit)
Sulfo (Yes Ultra)
Glycerin 1 Liter
1/2 deciliter
1 spiseskefuld

Vejledning
Hæld vandet i en spand. Tilsæt glycerin og rør grundigt rundt med et
piskeris. Tilsæt sulfo og rør i blandingen igen.
Hvis du kan holde dig fra boblevandet et døgns tid, vil du opleve at det
bliver bedre med alderen. Når det har fået en tyk mælkeagtig konsistens er
det perfekt til store bobler.

2. Opskrift

Vand (destilleret)
Sulfo
Glycerin (kemisk ren) 1 Liter
1/2 deciliter
1 spiseskefuld
- salmiakspiritus
- spiritus
- druesukker

Vejledning
Fremgangsmåde som ovenstående. Der kan eksperimenteres med tilsætning af
et par dråber 3-dobbelt salmiakspiritus og ganske lidt whisky el. vodka
(ændrer på overfladespændingen).
Forsøg også med lidt opløst druesukker. Det gør boblerne mere seje.

3. Opskrift

Købe-boblevand
Vand
Glycerin. 1/3 del
1/3 del
1/3 del

Vejledning
Tag et syltetøjsglas og smør det godt indvendigt med boblevandet (også
låget). Blæs en boble ned i glasset og luk låget stramt til. Voks-forsegl
låget.
Du vil nu opleve en sæbeboble som holder i flere måneder.

Se andre tips i sæbeboblernes-verden

Fra : Inger Pedersen

Dato : 18-04-04 08:34

"My" <fup@mail.ss> skrev i en meddelelse

> Hvad gør jeg - er det ikke opvaskemiddel jeg skal bruge?

Jo, bl.a.
Her en opskrift fra Eksperimentariet:

½ dl opvaskemiddel (yes ultra er bedst)
1 spsk glycerin (for at gøre boblerne mere seje)
fyld op til 1 liter med vand.

God fornøjelse
Hilsen Inger

Fra : Søren Mors

Dato : 18-04-04 15:01

Inger Pedersen wrote:

> Jo, bl.a.
> Her en opskrift fra Eksperimentariet:
>
> ½ dl opvaskemiddel (yes ultra er bedst)

Det hedder fairy nuomdage.

> 1 spsk glycerin (for at gøre boblerne mere seje)
> fyld op til 1 liter med vand.

Søren Mors

Fra : My

Dato : 18-04-04 09:23

Tak for jeres svar.

Jamen så prøver jeg lige igen - rigtigt jeg har nok ikke kommet sæbe nok i
, og der var også meget skum.

Jeg bruger ikke det økologiske, men til gengæld det billege fra ALDI , og
min tanke var om det måske var det der var galt.

Men jeg prøver igen, og evt. med glycerin også.

Endnu engang tak

MY

Fra : John Frandsen

Dato : 18-04-04 12:50

> Men jeg prøver igen, og evt. med glycerin også.

Vi prøvede selv at lave boblevand til ungerne for et par år siden - og helt
godt blev det sgutte
Til gengæld købte vi en liter sæbeboblevand i (vistnok BR) sidste sommer, og
kom af med den beskedne pris af 19,95

Fra : jens

Dato : 19-04-04 21:35

"John Frandsen" <oplyses@ikke.her> skrev i en meddelelse
> Til gengæld købte vi en liter sæbeboblevand i (vistnok BR) sidste sommer,
og
> kom af med den beskedne pris af 19,95

det har jeg også prøvet, det er så godt og så billigt, at jeg ikke gider
lave det selv.

Jens

Fra : John Frandsen

Dato : 19-04-04 21:52

"jens" <glad1fjern@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> "John Frandsen" <oplyses@ikke.her> skrev i en meddelelse
> og
>
> det har jeg også prøvet, det er så godt og så billigt, at jeg ikke gider
> lave det selv.

Vi har også opgivet at stå og fedte med det hjemmestrikkede boblevand...
Så'n en liter kan snildt vare mere end én sæson, og så er en tyver nu givet
godt ud

mvh John

Fra : My

Dato : 20-04-04 19:57

Ja, det er da langt det letteste. Det var lige et godt råd efter min smag
*GGG*

MY

Fra : My

Dato : 20-04-04 19:57