Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Spørgsmål om A-indkomst
Fra : Erik Andersen

Dato : 17-04-04 14:05

Er der en venlig sjæl her i gruppen, der kan fortælle mig hvad "A-indkomst"
dækker?
Det der forvirrer mig er, om "A-indkomst" er inklusive AM og SP-bidrag (og
måske ATP?) eller "A-indkomst" er efter at AM og SP er fratrukket (og måske
ATP også)? Ikke at forveksle med "Personlig indkomst" eller .....?

Med venlig hilsen
Erik Andersen

Fra : Michael Sørensen

Dato : 17-04-04 15:34

"Erik Andersen" <eandersn@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
måske
> ATP også)? Ikke at forveksle med "Personlig indkomst" eller .....?

I A-Indkomsten skal der fratrækkes A-skat, AM-bidrag og SP-bidrag. ATP er
fratrukket

Fra : Erik Andersen

Dato : 17-04-04 16:14

Spørger igen:
På min lønseddel står: "månedens bidragsgrundlag = xxx kr." Det er det
totale beløb jeg har fået i løn minus ATP. Og i næste rubrik stå "Månedens
A-indkomst = yyy kr." Det er det første beløb, men hvor der er trukket AM og
SP-bidrag.
Men på oplysningssedlen står det på en anden måde: A-indkomst (xxx kr.) hvor
der skal trækkes AM og SP bidrag.
Og på selvangivelsen bruges begrebet "Personlig indkomst"
Jeg skal bruge det til en beregning hvor der skal indgå X % af årets
A-indkomst.
/Erik

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 17-04-04 16:23

"Erik Andersen" skrev:

> Jeg skal bruge det til en beregning hvor der skal indgå X % af årets
> A-indkomst.

Hvilken beregning er det?

Med venlig hilsen

Kenn Gerdes

Fra : Erik Andersen

Dato : 17-04-04 16:29

Det er en forpligtelseserklæring (Skattelovgivningens § 12) til en
organisation, hvor der skal betales x % af indeværende års A-indkomst.
Skal angives på selvangivelsens punkt 55 sammen med § 8A-beløb.
/Erik

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 17-04-04 16:52

"Erik Andersen" skrev:

> Det er en forpligtelseserklæring (Skattelovgivningens § 12) til en
> organisation, hvor der skal betales x % af indeværende års A-indkomst.
> Skal angives på selvangivelsens punkt 55 sammen med § 8A-beløb.

Da vi ikke kender indholdet af den aftale forpligtelseserklæringen omfatter
vil vores gæt kun være et skud i tågen. Men Ligningsloven § 12 (som du så
smukt kalder "skattelovgivningen", hint: der er mange skattelove i Danmark)
taler om personlig indkomst + tillæg af positiv nettokapitalindkomst, så mon
ikke den definition af A-indkomst du søger, er det som på din lønseddel
hedder "A-indkomst" (altså med fradrag af ATP, AMB og SP).

Med venlig hilsen

Kenn Gerdes