Funktion til Random
Fra : Jacob Læssøe Nielsen

Dato : 17-04-04 09:02

Jeg har en strSQL:

strSQL = "SELECT TOP 7 * FROM tbl ORDER BY Rnd(SpgsID)"

der er ca. 800 rækker i tbl, men den har det med i perioder at vælge
nøjagtigt den samme kombination af 7 rækker.

Kan jeg lave en eller ande funktion i asp der sikre, at alle rækker vises
nogenlunde lige mange gange? Jeg har en kollone i tabelen der tøller hvor
mange gange rækken er vist.

Det er en Access 2000 db.

---

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-04-04 10:19

Jacob Læssøe Nielsen skrev:

> strSQL = "SELECT TOP 7 * FROM tbl ORDER BY Rnd(SpgsID)"

> Det er en Access 2000 db.

Random-select i Access er ikke helt enkelt. Der var en lang tråd om
det i denne gruppe (noget af tråden fortsatte efterfølgende i
databasegruppen).

Prøv at se trådene fra dengang:
<http://groups.google.dk/groups?q=select+random+group%3Adk.*>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jacob Læssøe Nielsen

Dato : 17-04-04 10:25

> Random-select i Access er ikke helt enkelt. Der var en lang tråd om
> det i denne gruppe (noget af tråden fortsatte efterfølgende i
> databasegruppen).

Ja, jeg har dd postet i ma-access.database for at se om der er noget at
hente der

> Prøv at se trådene fra dengang:
> <http://groups.google.dk/groups?q=select+random+group%3Adk.*>

Den gav ikke noget.

---

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-04-04 10:38

Jacob Læssøe Nielsen skrev:

> Ja, jeg har dd postet i ma-access.database for at se om der er
> noget at hente der

Hm - det er en dårlig ide at poste samme indlæg i flere grupper,
specielt hvis man ikke krydsposter.

Se gerne <http://usenet.dk/netikette/crosspost.html>.

> Den gav ikke noget.

Jeg har svært ved at forestille mig at der kan dukke nye
oplysninger op så kort tid efter at emnet har været oppe i gruppen.
Der var ret mange indlæg om det i trådene fra marts, og der er også
en tråd fra januar med et par forslag.

Hvis du ser de tre første tråde i ovenstående googlesøgning
igennem, kan du finde 3-4 forskellige løsningsmuligheder med
tilhørende kommentarer. To af dem er beskrevet på hjemmesider - dem
kan du se her:
<http://actuar.dk/torben/show.asp?id=randomrecords>
<http://www.4guysfromrolla.com/webtech/072799-1.shtml>

Kommentarer til dem og de sidste to metoder kan findes i
googletråden.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jacob Læssøe Nielsen

Dato : 17-04-04 12:03

> Hm - det er en dårlig ide at poste samme indlæg i flere grupper,
> specielt hvis man ikke krydsposter.
>
> Se gerne <http://usenet.dk/netikette/crosspost.html>.

Den er noteret.

> [...]
> oplysninger op så kort tid efter at emnet har været oppe i gruppen.
> Der var ret mange indlæg om det i trådene fra marts, og der er også

Ja, men jeg synes ikke at jeg er faldet over en brugbar løsning.

> [...]
> igennem, kan du finde 3-4 forskellige løsningsmuligheder med
> tilhørende kommentarer. To af dem er beskrevet på hjemmesider - dem

Dem forsøger jeg mig med - har kigget lidt på begge i forvejen, men det er
vikrligt frustrerende at lige netop Rnd er så omstændigt. Ved du om det er
nemmere med MySQL databaser?

---

Fra : Jakob Andersen

Dato : 19-04-04 19:15

Jacob Læssøe Nielsen wrote:
> Dem forsøger jeg mig med - har kigget lidt på begge i forvejen, men
> det er vikrligt frustrerende at lige netop Rnd er så omstændigt. Ved
> du om det er nemmere med MySQL databaser?

I MySQL kan du blot sortere med RAND funktionen:

SELECT <felter> FROM <tabel> ORDER BY RAND()

og så evt. med en limit

--
Jakob Andersen

Fra : Jacob Læssøe Nielsen

Dato : 18-04-04 00:17

> <http://actuar.dk/torben/show.asp?id=randomrecords>

God og stabil funktion som jeg nu har implementeret. Tak for tippet.

---

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-04-04 20:09

Jacob Læssøe Nielsen skrev:

> Dem forsøger jeg mig med - har kigget lidt på begge i
> forvejen, men det er vikrligt frustrerende at lige netop Rnd
> er så omstændigt.

Helt enig. Det burde ikke volde så mange problemer som det gør.

> Ved du om det er nemmere med MySQL databaser?

Så vidt jeg husker, var der også en metode til mysql i trådene fra
marts eller januar.

Jeg har selv ingen erfaring med mySQL, men jeg ved at det i MSSQL
er meget nemt - her kan man benytte "ORDER BY newID()" som sorterer
fint og tilfældigt.
--
Jens Gyldenkærne Clausen