Hornfisk.....er de kommet ?
Fra : Fortz@

Dato : 16-04-04 17:09

Hej.

Jeg er ved og arrangere en fisketur d. 2 Maj., hvor der skal fiskes efter
hornfisk. Er der i det hele taget nogen fisk på det tidspunkt ud for
Kronborg (Helsingør), og hvad skal vi fange dem med - går ikke ind for
multikroge på linen.....som nogen har det med og bruge.

Fra : Spangkuk

Dato : 16-04-04 18:09

"Fortz@" <fortza@despammed.com> skrev

> [...]
> Kronborg (Helsingør), og hvad skal vi fange dem med - går ikke ind for
> multikroge på linen.....som nogen har det med og bruge.

Nej, ingen Hornfisk....endnu. Var ude i onsdags og talte med en enkelt
skipper fra bådene.

Men det er tæt på, og 2. maj er et godt bud

Spang

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 16-04-04 18:22

"Spangkuk" <øæøåøæ@øææøå.æø> skrev i en meddelelse

> Nej, ingen Hornfisk....endnu. Var ude i onsdags og talte med en enkelt
> skipper fra bådene.
>
> Men det er tæt på, og 2. maj er et godt bud
>
> Spang

De første hornfisk er allerede fanget (se
http://www.123nu.dk/lystfiskeri/news2.asp?menu=laesestof&id=4980) men der
skal gå endnu en uges tid, inden der for alvor kommer gang i det. Og i
begyndelsen af maj skulle der gerne være hornfisk overalt, bare der er
(salt)vand!

mvh

Steen
http://www.lilleaaen.dk

Fra : Fortz@

Dato : 16-04-04 20:37

Super........så er det ikke en skæv dato for fangst af hornfisk - super, tak
for jeres svar.

Men har i ellers nogen gode råd og evt. link med billeder til blink m.m.

Hilsen, Morten

Fra : Spangkuk

Dato : 16-04-04 23:46

> [...]

tak
> for jeres svar.
>
> Men har i ellers nogen gode råd og evt. link med billeder til blink m.m.

Næ, der har været mange gode ideer i løbet af årene. Den ene mere
underlig end den anden (den sidste jeg så var kunstig "silke-agn" der
viklede sig ind i fiskens tænder).

Den gode gamle med 100 gr. blylod og 4-6 tre-kroge på ca. 1. m.
line er stadig den bedste.....hvis du vil fange fisk...og gider skændes
med dine med-fiskere..

Spang

Fra : Jens Jensen

Dato : 17-04-04 07:28

> Den gode gamle med 100 gr. blylod og 4-6 tre-kroge på ca. 1. m.
> line er stadig den bedste.....hvis du vil fange fisk...og gider skændes
> med dine med-fiskere..

Og har penge nok til bøden, hvis fiskerikontrollen kigger forbi

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 17-04-04 17:51

scripsit "Spangkuk"

> Den gode gamle med 100 gr. blylod og 4-6 tre-kroge på ca. 1. m.
> line er stadig den bedste.....hvis du vil fange fisk...og gider skændes
> med dine med-fiskere..

Du skal passe på, at du ikke falder i. Vandet er lidt køligt og strømmen er
ret stærk.

Næppe nogen, der hjælper dig op.

--
¸.·´¯)
)><((((º> ´\

Fra : Q

Dato : 19-04-04 08:55

Det kalder jeg sgu lystfiskeri, det er sådan man skal bærer sig ad, hvis man
vil værer uporpulær. Gå dog til fiskehandleren og køb dem i stede for, du
gider jo ikke fiske.

"Are you still wasting your time with spam?...
There is a solution!"

Protected by GIANT Company's Spam Inspector
The most powerful anti-spam software available.
http://mail.spaminspector.com

Fra : Jens Jensen

Dato : 17-04-04 07:42

> [...]
> Kronborg (Helsingør), og hvad skal vi fange dem med - går ikke ind for
> multikroge på linen.....som nogen har det med og bruge.

De to sidste år, har jeg været oppe ved Kronborg omkring 1. maj, og på det
tidspunkt havde de store stimer af hornfisk allerede været der, og der blev
praktisk taget ikke fanget flere fra stranden af. Det kan være, at chancen
for hornfisk var bedre, hvis man tog med en båd. Man kan selvfølgelig være
heldig i år, men jeg har ferie de næste 2 uger for en sikkerheds skyld

Hvis den store stime er der, så er alt stort set fangende, men nogen gange
kan det at kaste 10 meter længere betyde, om man får fisk eller ej. Jeg kan
huske et år ved Kronborg, hvor vi var tre, der skulle op og fange hornfisk.
Vi havde hver en 12-fods karpe/gedde-stang med, stort hjul med masser af
stærk line, og små kastepirke på 60-75 gram. Vi var dem, der kunne kaste
absolut længst ud, og der var mange omkring os, der ikke kunne nå ud til
hornfiskefiskene, og vi fik mange dejlige fisk

Fra : SAD

Dato : 17-04-04 10:00

Øhhhh ! Små blink ???????? "60 - 75 G " !!!!!!
Det kalder jeg ikke små blink ?
Jeg bruger fra 8 til 16 G det er rigligt ! samtidig med det er sjover !
Faktisk giver det mere med hjem også !
Selve fighten er sjover med let grej !
det du bruger er til lidt stærker strøm på kutter ! "kaste vægt 60 - 75 G "
der bruger jeg Ca 25 G Funni to Fight

SAD

Fra : Bo Hansen

Dato : 18-04-04 19:05

"SAD" <Underground_15@hotmail.com> wrote in message
> Øhhhh ! Små blink ???????? "60 - 75 G " !!!!!!
> Det kalder jeg ikke små blink ?

Det var nok derfor han kaldte det små *kastepirke*. En pirk er noget mere
massiv end et blink.

> Jeg bruger fra 8 til 16 G det er rigligt ! samtidig med det er sjover !
> Faktisk giver det mere med hjem også !

Jeg var med ham ude at fiske. Hvis situationen kræver, at man kaster måske
100 meter ud til fiskene, så er der mange, med deres 8-9 fods spinnestænger
og 16-25 grams blink, der ikke får ret mange fisk.

> Selve fighten er sjover med let grej !

Nja, så skulle du prøve at hive en hornfisk ind helt derude fra - puha

Fra : SAD

Dato : 18-04-04 21:15

Hmm ! så må jeg åben bart knække min stang ! da de 100 meter ikke er et
problem med de små blink på den ! Uha da ???
næ du kan alså uden problemer komme 100 meter ud under 60 til 75 gram i
kaste vægt !

SAD

Fra : Robert Piil

Dato : 19-04-04 08:50

Sun, 18 Apr 2004 22:14:57 +0200, skrev "SAD"
<Underground_15@hotmail.com>:

> [...]
>problem med de små blink på den ! Uha da ???
>næ du kan alså uden problemer komme 100 meter ud under 60 til 75 gram i

Uden problemer ved jeg nu ikke, men det kan lade sig gøre, men ikke med
en hvilken som helst stang og agn.

Hvordan måler du længden på dine kast? Jeg vil næsten vædde på at du
ikke kommer 100 meter ud, selvom du måske kan have hundrede meter line
ude. Prøv evt. at måle efter på land.
--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Posten

Dato : 19-04-04 17:18

En almindelig fodboldbane godkendt af lokaluniornerne til seriefodbold er
105 m lang fra mållinie til mållinie.

Små blink og ikke noget problem. Godt gået!

mvh
Anders

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-04-04 20:17

"Posten" <apostfjern@stofanet.dk> wrote in message

> En almindelig fodboldbane godkendt af lokaluniornerne til seriefodbold er
> 105 m lang fra mållinie til mållinie.

Vrøvl. En fodboldbane kan være alt mellem 90 og 120 meter fra mållinie til
mållinie.

--
-Jens B.

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 19-04-04 21:08

Jens B skrev:
> Vrøvl. En fodboldbane kan være alt mellem 90 og 120 meter fra mållinie til
> mållinie.
> -Jens B.

Man skal ikke blande fodbold og fisk. (Fodbold er uinteressant og fisk er
kedelige).
Hilsen Peter

Fra : Leif

Dato : 19-04-04 22:17

jep og 60-90m bred

Leif
___,
\o

/ \
.

Fra : Posten

Dato : 20-04-04 17:00

Selv vrøvl Jens Bruun.

Du citerer de internationale fodboldlove. Men læs de danske lokalunioners
turneringsreglement. De siger min 105 lang. Og ingen kommuner laver baner
til sekundafodbold længere. Plads og penge du.

Og hvis du ikke tror mig så prøv at mål.

Mvh
Anders

Fra : ANS

Dato : 20-04-04 18:52

> [...]
> til sekundafodbold længere. Plads og penge du.
>
> Og hvis du ikke tror mig så prøv at mål.

Da dette er et lystfisker forum, bedes de herre venligst flytte deres
diskussion, til et sports relatered forum.

På forhånd tak.
Andreas N. Sørensen

Fra : Posten

Dato : 20-04-04 21:24

Den herre bedes komme ihu at denne del af tråden i bund og grund drejer sig
om at måle kastelængder med et blink Måske også en slags sport.

Fra : Fortz@

Dato : 20-04-04 18:55

HALLO.........jeg spurgte om hornfisk, ikke om længder på
fodboldbaner.......så drop den snak her

Fra : Posten

Dato : 20-04-04 21:38

> HALLO.........jeg spurgte om hornfisk, ikke om længder på
> fodboldbaner.......så drop den snak her

Jeg har sendt en mail med den efterlyste dokumentation til JB.

Og min hele konklusion.

Må man kaste en hornfisk? De færreste kaster et blink så langt som de tror

Fra : Robert Piil

Dato : 21-04-04 01:01

Tue, 20 Apr 2004 22:37:32 +0200, skrev "Posten"
<apostfjern@stofanet.dk>:

> De færreste kaster et blink så langt som de tror

Det var sådan set også der jeg ville hen.
Det er endnu værre med fluekastere, de fleste bliver lidt mismodige, når
kastene bliver målt. Fx er forskellen mellem et strakt og krøllet
forfang op mod 4 meter.
--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-04-04 19:36

"Posten" <apostfjern@stofanet.dk> wrote in message

> Selv vrøvl Jens Bruun.

Lad nu være med at jokke mere i spinaten, ikke?

> Du citerer de internationale fodboldlove.

Nej, de internationale mål er således:

Længde: 100-110
Bredde: 64-75

De nationale mål (der bl.a. er gældende ved sekundafodbold) er således:

Længde: 90-120
Bredde: 45-90

Du mener denne her: http://www.dbu.dk/publikationer/fodboldloven_03-04.pdf?

> De siger min 105 lang.

Dokumentér - jeg venter spændt.

> Og ingen kommuner laver baner
> til sekundafodbold længere. Plads og penge du.

Nå du, det må du vist hellere forklare min kommune (Hvidovre), hvor der er
baner i mange størrelser. Og tro mig; jeg spiller der selv.

> Og hvis du ikke tror mig så prøv at mål.

No comments.

[fut: dk.sport.fodbold]

--
-Jens B.

Fra : Posten

Dato : 20-04-04 21:47

> "Posten" <apostfjern@stofanet.dk> wrote in message

> Dokumentér - jeg venter spændt.

http://www.sbu.dbu.dk/default.asp?pageid=572

§ 13 - kampenes afvikling (Se særregler for SBU)
13.1 Der spilles efter "Fodboldloven" - nyeste udgave, bortset fra
nedennævnte regler.

13.2 Arrangørklubben har i alle forhold ansvaret for kampens
afvikling. Dog har den tilrejsende klub et medansvar for egne tilhængere.

13.3 Baner, der anvendes til seniorkampe, skal være mindst 102 x 65 m.
Lokalunionen kan dispenseres for banestørrelsen ved bestående anlæg.

Jeg huskede altså forkert det var 102m. Men hvem kaster et let blink så
langt?

Anders

Fra : Shsj

Dato : 21-04-04 06:25

>...en masse kværuleren om hvis der er længst.
>KLIP>
Man må da håbe at hornfisken snart kommer; noget tyder på, at lystfiskere
som os ikke kan tåle at sidde indendørs foran computeren i længere tid.
?
Knæk og bræk
Shsj

Fra : SAD

Dato : 21-04-04 09:30

Tja ! det ser ud til du har ret ! men jeg lever mest ved min pc ??? GGG
Så er der lige fiskeriet !
Næ jeg måler ikke mit kast ved en eller ander Fodbolds bane ! da jeg syntes
at fodbolt " Stinker "
Jeg måler på land ! og ved at have interrasse for hvormeget linje jer har på
det fiske hjul jeg bruger ! måske du skal Kikke på dinne spoler ! HMM jeg
var ikke så gammel før jeg så at der faktisk står hvad der plads til af
linje !
Okay okay !
Jeg har så ikke lige målt om de har det rette mål på de spoler " § et eller
andet - + 0,00000000001 % eller sådan, men jeg tror no mest at de er små
ting ! 1 meter eller sådan noget der kan mangle på en spole !
Så nu kan det vel komme med på din § i fodbolten også ! LOLLLLL
Undskyld hvis jeg griner formeget ! men jeg fatter ikke Fodbolt her i
fiskeri ! ej deres mål og § på baner ! LOLL da det er makeret på spolen !
Desuden kan jeg så sige at i en alder på 13 - 14 År ! hol nu fast !
Med en ABU 404 ZOOM og 40 Gram kastede jeg de første 100 meter ! UPS ! 13 -
14 år !HMMM kan de måle ?????? Tja ny line på hjulet " kapasitet " 120 meter
!!! der er ikke meget på spolen !!!!! prøvede med et hjul med "DE 100 METER
" der gav det et RYG I STANGEN " alså 100 meter.............
Det har mere at sige med stang + hjul og line passer sammen ! men okay !
hvis du kun kan en Kost at kaste med skal der nok bruges MERE VÆGT ! " 60 -
75 Gram for at nå målet !
Undskyld hvis jeg er direkte ! men bare det at tro andre ikke kan måle ! HMM
måske der skulle spørges hvordan jeg var bevist med kastet var 100 Meter og
ikke Fodbolt ! ARrrrrrrrkk. lige den sport jeg bare ikke kan tåle ! 22
Idioter Ca " er ikke sikker på hvormange og gider ikke tælle dem " siger det
med det samme ! alle render efter en bold ! uha er de så dyre???????, de kan
skuda købe en hver ! eller i det mindste lade være med at sparke den af
H........:T når de endeligt får den selv ???? det er hvad jeg mener om det !
så Hmm ! tja nu lyder det mere til jeg vil bruge dem som akument ! !!! men
nej ! STOP DET !!

Snark om feskeri !
Please !
Mener at ved en kommentar eller spørgsmål ! holdes ved dette ! så kan vi
alle diskutere om hvad man skal ? spørge om hvordan eller hvor ved du det
fra !

Eller er min kommentar !
Det er en kanon gruppe her ! lad den blive ved det !
P.S. lad ikke jeres vrede komme ud ! på grund af dette indslag ! men læs den
og lad være med at tryne og gå så meget op i § ved andre ting ! syntes det
smadre Forumet !

Skulle der være Stave fejl ! skyldes det er jeg er Ordblind ! Okay !

SAD

Fra : Fortz@

Dato : 17-04-04 20:04

Ja, der er mange gode råd - det er nok som så meget andet

Jeg har også i dag hørt at der ER fanget hornfisk i sundet - bare ikke så
mange. Men, der er investeret i lidt udstyr, så jeg tror bare jeg halter mig
igennem, og ser hvad det måtte bringe med sig...!!!

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 17-04-04 22:20

Fortz@ wrote:

> Jeg har også i dag hørt at der ER fanget hornfisk i sundet - bare ikke så
> mange. Men, der er investeret i lidt udstyr, så jeg tror bare jeg halter mig
> igennem, og ser hvad det måtte bringe med sig...!!!

Tag det roligt, hornfisken bliver her hele sommeren, den trækker
først ud af de danske farvande til efteråret.

Men hornfisk er nataktive, om dagen står de store stimer på dybt
vand, men når det skumrer, så søger de ind på lavt vand for at
furagere, og her spredes de over et større område.

Aften- og natfiskeri med flue efter hornfisk er ret underholdne, og
hvis man anvender meget små rørfluer med trekrog, så kan man også
kroge en pæn del af de hug man får.

Det er især i fjorde og vige man kan træffe hornfisk, og de mest
oplagte steder er lavvandede områder tæt på dybe strømrender, det er
iøvrigt steder, som også kan gi' en havørred som sidegevinst, hvis
man er heldig.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : bjarne rasmussen

Dato : 19-04-04 21:55

> [...]
> oplagte steder er lavvandede områder tæt på dybe strømrender, det er
> iøvrigt steder, som også kan gi' en havørred som sidegevinst, hvis

HMMM. Her på Fyn kan hornfisk fanges hele dagen da de er inde på lavt vand
for at lege.
Det er godtnok ikke dem der leger vi fanger men dem som er i nærheden af dem
og der er ikke meget som er sjovere at fange dem på end med flue-kæppen.
Prøv det.

Mvh. Bjarne.

NB. Ingen hornfisk på Fyn endnu.

Fra : Alex Linaa

Dato : 22-04-04 12:26

> [...]
>
> Jeg er ved og arrangere en fisketur d. 2 Maj., hvor der skal fiskes efter
> hornfisk. Er der i det hele taget nogen fisk på det tidspunkt ud for

Du kan følge med i hvor, og hvornår hornfisken bliver fanget her:
http://www.netnatur.dk/bruger/side_vis.pl/site=netnatur&omraade=Netkrogen/Fi
skerapporten/Hornfisk&state=omraade_bruger_vis

(Eller http://shor.ter.dk/854156402)

Læg gerne selv dine observationer på siden.

/Alex