Nyfødt, aktivering, - orlov-regler
Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 16-04-04 09:43

Som nogle af jeg måske ved har jeg jo for et par uger siden fået mig et
barn, og alt er også godt på den front.

Jeg går normalt på dagpenge - 2. ledighedsperiode. Jeg er dog netop blevet
ringet op af en ret aggressiv person fra AF.dk som postitulerede at "bare
fordi man lige har fået et barn er man vel ikke forhindret i at arbejde"

Nu ved jeg jo så ikke om i andre der har prøvet at få børn bare plejer at
"lægge det fra sig" efter 4-5 uger og sige farveller nu tar mor og far på
arbejde, ha det godt.

Mor er på bistand men AF har aldrig kontaktet hende selvom hun har været på
overførselsindkomst væsenligt længere end jeg har.

Med en nyfødt er det altså temmeligt rart at være 2 om opgaven - for det er
et 24-timers job, og jeg ved ikke lige hvor frisk jeg ville være ved at møde
på job / et eller andet aktivering kl 8 om morgenen efter 3 x natteroderi
med madning, bleskift og så videre.

Så tænkte jeg på.... der er jo noget orlov man kan holde ik? Skal jeg gå op
på kommunen og sige "vi har fået barn og holder hermed orlov"eller hva?

Så begyndte hun også at spørge mig om alt muligt ang ferie. Mine feriepenge
har jeg fået udbetalt "udenoms"(hvis i ved hvad jeg mener), så hvad gør jeg
smartest her? - siger vel bare at jeg ikke ønsker at afholde ferie?

Enden på samtalen blev at jeg fandt ud af ovennævnte hvorpå jeg ville blive
indkaldt til et møde hvor vi kunne finde ud af om jeg helst ville feje visne
blade i byparken eller male stiber på cykelstierne!

Jeg skal selvfølgeligt ha et jo på et tidpunkt når hun er lidt større og kan
komme i vuggestue eller lign, men sgu ikke den type job!

- kan man "kræve" at få hjælp til fx at tage et erhvervskørekort så man kan
komme ud og køre taxa (er uddannet salgsassistent i forvejen men de jobs der
er i branchen - har jeg alle fået afslag på indtil nu...)

Takker for hjælp til min "smøre" som måske er lidt OT

Fra : Bettina Svendsen

Dato : 16-04-04 10:05

"Martin / Fårevejle" <jadahva@NEJhotmail.com> wrote in message

> [...]
> "lægge det fra sig" efter 4-5 uger og sige farveller nu tar mor og far på

Det er jeg enig med dig i - Det er hårdt at få sådan en lille størrelse, men
moren er vel hjemme hos barnet? Her holdt min kæreste 2 ugers fædreorlov, og
gu er det hårdt at stå med sådan en alene. Men det lærer man rimeligt
hurtigt :)

> [...]
møde
> på job / et eller andet aktivering kl 8 om morgenen efter 3 x natteroderi

Ja - Det er et 24 timers job, men det vil det jo været et godt stykke tid
endnu. Kunne moren ikke tage hende om natten, hvis du skal op næste morgen?
Det varer forøvrigt (forhåbentlig) ikke så længe, før i ikke skal op flere
gange om natten for at gøre den slags. Ammer din kæreste? Så er løsningen
måske at lære at bare lægge hende til, og blive liggende i sengen.

Prøv at undgå at tage hende op med mindre der er strengt nødvendigt. Ofte
behøvede vi ikke at skifte ble næste morgen, med mindre der var "store ting"
i den.

> Så tænkte jeg på.... der er jo noget orlov man kan holde ik? Skal jeg gå
op
> på kommunen og sige "vi har fået barn og holder hermed orlov"eller hva?

Du har ret til at holde 2 ugers fædreorlov indenfor de første 14 uger.
Derudover kan din kæreste og du dele uge 14-46, som det passer jer. I kan
også holde samtidig, men så bliver den skåret ned til halvdelen.

> Jeg skal selvfølgeligt ha et jo på et tidpunkt når hun er lidt større og
kan
> komme i vuggestue eller lign, men sgu ikke den type job!

Men hvorfor først når hun kommer i vuggestue? Moren har vel også barsel?

Mvh,

Bettina

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 16-04-04 10:25

> [...]
og
> gu er det hårdt at stå med sådan en alene. Men det lærer man rimeligt

Efter 4 uger synes jeg nu stadig det er svært at vænne sig til noget som
helst.... ;=)

Har prøvet et par gange at være alene med hende om natten - og det er altså
ikke en tjans jeg ville bryde mig om at klare helt alene - sådan
permanent....!
Hader at blive vækket når jeg sover ;)

> [...]
> gange om natten for at gøre den slags. Ammer din kæreste? Så er løsningen
> måske at lære at bare lægge hende til, og blive liggende i sengen.

Jeg håber da snart hun sover igennem ;) Vedr nat: Vi bor i et lille rækkehus
og hun står således i sin lift lige ved siden af vores seng så det er
umuligt at undgå at vi vågner begge 2, og når jeg så alligevel er vågen skal
jeg de gange moren tager hende - som regel ud og ha mig en smøg ;)

> Prøv at undgå at tage hende op med mindre der er strengt nødvendigt. Ofte
> behøvede vi ikke at skifte ble næste morgen, med mindre der var "store
ting"
> i den.

Vi skifter så heller ikke hver gang, men når først hun er vågen er der INTET
ANDET end MAD der kan gøre hende tilfreds igen ;)

> Du har ret til at holde 2 ugers fædreorlov indenfor de første 14 uger.

Ok, men det er så ikke noget man bare "har" automatisk kan jeg forstå? Jeg
har ikke "sagt" til nogen at jeg har fået barn... så jeg kan gå på kommunen
i dag og sige at nu snupper jeg lige 2 uger?

Derudover kan din kæreste og du dele uge 14-46, som det passer jer.

Ja det har jeg også hørt og det er nok denne del jeg er mest interesseret i
;)

I kan
> også holde samtidig, men så bliver den skåret ned til halvdelen.

Okay det har jeg så til gengæld ikke hørt før? Siger du at hvis jeg snupper
10 uger efter de 2 sammen med kæresten så forsvider ½-delen simpelthen?

> kan
>
> Men hvorfor først når hun kommer i vuggestue? Moren har vel også barsel?

Ja ok det kunne for såvidt også bare være om 10-12 uger... ville meget gerne
have "indkørselsperioden" samt barnedåb overstået først - synes godt nok der
er rigeligt at se til nu, og at 37-timers job fra på mandag af virker
temmeligt uoverskueligt. Altså når huset ikke længere er i
"undtagelses-tilstand" men når man har vænnet sig til alt og hver dag kommer
til at ligne noget som kan kaldes for "hverdag" hvis du forstår hvad jeg
mener,...

Fra : Gitte

Dato : 16-04-04 10:16

Hej

> [...]
>fordi man lige har fået et barn er man vel ikke forhindret i at arbejde"

Kender godt nogle af de emsige typer fra AF.....
Meeen, dybest set gør hun jo bare sit job, nemlig at sørge for, at du
bliver "aktiveret", som det jo så smukt hedder. At det så selvfølgelig
kan gøres på forskellig facon, er en helt anden diskussion.

>Nu ved jeg jo så ikke om i andre der har prøvet at få børn bare plejer at
>"lægge det fra sig" efter 4-5 uger og sige farveller nu tar mor og far på
>arbejde, ha det godt.

Tja, i mit tilfælde havde far 2 ugers orlov umiddelbart efter fødslen,
og så tilbage på job.... Hvilket for mange er helt normalt. Og de
fleste klarer den altså alligevel.
Fik for øvrigt at vide af min mor på et tidspunkt, at da de havde fået
mig (og begge mine forældre var altså udearbejdende), havde moren 3
ugers orlov, og så hed det ellers i vuggestue..... Jeg ved ikke hvor
rigtigt det er, men det var meldingen jeg fik fra hende. Og nu har jeg
trods alt levet i over 30 år, med den start på livet....
At tage på arbejde, er dog i min verden ikke det samme som at "lægge
det hele fra sig" - man deltager da selvfølgelig i alle de daglige
gøremål, når man kommer hjem fra job.

>Mor er på bistand men AF har aldrig kontaktet hende selvom hun har været på
>overførselsindkomst væsenligt længere end jeg har.

Har I/hun ikke på forhånd haft talt med kommunen om, at der var barn
på vej, så der var styr på den ting?

> [...]
>på job / et eller andet aktivering kl 8 om morgenen efter 3 x natteroderi

Næh, man er ikke frisk om morgenen, og det kan såmænd tage flere år,
inden man bliver det igen. Men igen, et barn er ens eget valg, og det
er nu en gang hårdt arbejde. Og det er altså ikke værre for jer, end
det er/har været for andre.

>Så tænkte jeg på.... der er jo noget orlov man kan holde ik? Skal jeg gå op
>på kommunen og sige "vi har fået barn og holder hermed orlov"eller hva?

Ja, selvfølgelig kan man holde orlov. Nu er jeg ikke 100% sikker, men
jeg mener at man har 48 uger at bruge af, efter fødslen - hvoraf de 14
SKAL bruges af moren, resten kan frit deles mellem forældrene. Og der
er for så vidt intet til hinder for, at man holder orloven sammen -
men man bruger jo så også bare "dobbelt", så man reelt begge afslutter
orloven efter 24 uger....

> [...]
>har jeg fået udbetalt "udenoms"(hvis i ved hvad jeg mener), så hvad gør jeg
>smartest her? - siger vel bare at jeg ikke ønsker at afholde ferie?

Hvis du ikke "officielt" har nogen ferie, så har du ikke noget ferie,
længere er den vel ikke?

> [...]
>komme ud og køre taxa (er uddannet salgsassistent i forvejen men de jobs der
>er i branchen - har jeg alle fået afslag på indtil nu...)

Tror ikke du kan kræve et specifikt kursus - det kommer i høj grad an
på, hvilke kvalifikationer, der er brug for i det område hvor du
bor... Hvis der i forvejen går flere hundrene taxachauffører rundt
uden job i dit område, vil det jo være spild af penge at uddanne endnu
en af slagsen.
Men det er altid en god ide, når man skal tale med AF, at have gjort
sig nogle tanker + evt. lavet lidt forundersøgelser på egen hånd
inden, så kan man bedre styre tingene - og få lov til at lave noget,
der har lidt relevans/interesse for en, i stedet for at få noget hevet
ned over hovedet.
Men du kommer ikke uden om at du pinedød skal aktiveres, med et eller
andet - og det er vel trods alt sjovere, at lave noget man selv er
interesseret i. Så det er bare med at komme i gang med forberedelserne
til mødet, så du selv har lidt input med....

MVH
Gitte

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 16-04-04 10:42

> [...]
> bliver "aktiveret", som det jo så smukt hedder. At det så selvfølgelig
> kan gøres på forskellig facon, er en helt anden diskussion.

Jow det undrer mig bare grænseløst at:

Der bliver ringet / skrevet til mig fra Holbæks afdeling af AF og det er
IKKE der jeg er tilmeldt. Måske jeg har været snotdum ved at melde mig til
et hygiejne-kursus og i den forbindelse har været i telefonisk kontakt med
den afdeling - mon det har gjort at de har fået "øje på mig"....?

At det død og pine skal gå pissestærkt og det skal satme være nu.... når jeg
ellers ikke har hørt så meget som et pip fra dem siden jeg tilmeldte mig af
i august sidste år...!

> Tja, i mit tilfælde havde far 2 ugers orlov umiddelbart efter fødslen,
> og så tilbage på job.... Hvilket for mange er helt normalt. Og de
> fleste klarer den altså alligevel.

Det kan jeg slet ikke forestillet mig. Jeg har ikke oplevet at være frisk
endnu - i hvertfald ikke så meget ovenpå til også at klare et job. - men jeg
ved godt at for nogle er det at få barn noget man bare lige snupper som en
rutinesag... det kan også være det føles så krævende og overvældende fordi
det er den 1. og vi ikke er så gamle som de fleste er når de får børn.

> At tage på arbejde, er dog i min verden ikke det samme som at "lægge
> det hele fra sig" - man deltager da selvfølgelig i alle de daglige
> gøremål, når man kommer hjem fra job.

Hehe der kom vi så til kønsrolle-diskutionen. Lad og endelig afslutte den
med det samme med ar jeg siger at hvis jeg har været borte på arbejde i 10
timer og damen har siddet derhjemme så forventer jeg altså ikke at jeg skal
hjem og vaske tøj... (og der er mig og kæresten heldigvis enige ;)

> Har I/hun ikke på forhånd haft talt med kommunen om, at der var barn
> på vej, så der var styr på den ting?

Næææ ikke andet at hun gik på barsel 4 uger før termin og så var det
egenligt det....

> Næh, man er ikke frisk om morgenen, og det kan såmænd tage flere år,
> inden man bliver det igen.

Uha nu skræmmer du mig lidt ;)

Men igen, et barn er ens eget valg, og det
> er nu en gang hårdt arbejde. Og det er altså ikke værre for jer, end
> det er/har været for andre.

Nej selvfølgelig.......

> [...]
> er for så vidt intet til hinder for, at man holder orloven sammen -
> men man bruger jo så også bare "dobbelt", så man reelt begge afslutter

Ok det er vist nok også sådan jeg har forstået det... Det vil sige at jeg
kan gå på kommunen og sige nu holder jeg orlov i fx 10 uger basta, og så går
AF ikke amok med deres aktiverings-planer?

> Hvis du ikke "officielt" har nogen ferie, så har du ikke noget ferie,
> længere er den vel ikke?

Nææ men AF ved jo at jeg havde arbejde sidste år og at der derfor "burde"
være nogle feriepenge... et sted... jeg har jo fået dagpenge samtidigt med
jeg holder "ferie"... så det jo ikke så godt - men vi skal altså bruge dem
på dåben... ;(

> [...]
> interesseret i. Så det er bare med at komme i gang med forberedelserne
> til mødet, så du selv har lidt input med....

Ok - frygter bare at blive sat til et eller andet latterligt....

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 16-04-04 10:53

> [...]
går
> AF ikke amok med deres aktiverings-planer?

Du skal også lige være klar over at orlovssatsen er 60% af de dagpenge du
får i dag.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Bettina Svendsen

Dato : 16-04-04 11:02

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> wrote in message

> Du skal også lige være klar over at orlovssatsen er 60% af de dagpenge du
> får i dag.

Nej - Det er den fulde dagpengesats efter de ændrede barselsregler.

Mvh,

Bettina

Fra : Inger Pedersen

Dato : 16-04-04 11:05

"Martin / Fårevejle" <jadahva@NEJhotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
går
> AF ikke amok med deres aktiverings-planer?

Det kan du måske godt - men betyder det så ikke, at I BEGGE TO skal på
arbejde/aktivering efter 24 uger? (ud fra det, andre har skrevet her).
Og hvis det er hårdt at være én på arbejde med et lille barn, bliver det
næppe lettere, når I begge to skal af sted, vel?

> Ok - frygter bare at blive sat til et eller andet latterligt....

Den måde, du bedst forhindrer det, er ved at være på forkant og gå aktvt ind
i en plan sammen med AF og A-kasse.
Hvis du ikke har andet bud på dit fremtidige arbejdsliv end barselsorlov og
fusk med ferie, hvilket valg har de personer, der skal aktivere dig så
overhovedet?

Og hvad er det, der er mere latterligt end at brænde barselsorlov af i utide
for at undgå aktivering?

Du har ret: Det ER hårdt at være forældre til småbørn. Jeg ved det (har selv
haft fire).
Andre overlever. Det bliver du også nødt til.
Tag udfordringen og mand dig op!

Hilsen Inger

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 16-04-04 11:14

> [...]
> Og hvis det er hårdt at være én på arbejde med et lille barn, bliver det
> næppe lettere, når I begge to skal af sted, vel?

Nu var det jo ikke 24 uger jeg bad om men blot til dåben er overstået her i
juni. Og jeg har lige ringet til min fagforening + komunnen og det ser fint
ud til at kunne lade sig gøre.

> Den måde, du bedst forhindrer det, er ved at være på forkant og gå aktvt
ind
> i en plan sammen med AF og A-kasse.

Vil jeg så gøre omkring juli ; )

> Hvis du ikke har andet bud på dit fremtidige arbejdsliv end barselsorlov
og
> fusk med ferie, hvilket valg har de personer, der skal aktivere dig så
> overhovedet?

Helst ingen lige nu - det var jo det der var meningen så jeg ku være sammen
med min lille guldklump ;)

> Og hvad er det, der er mere latterligt end at brænde barselsorlov af i
utide
> for at undgå aktivering?

Jeg kan da absolut ikke se hvorfor ca. nu skulle være et utidigt
tidspunkt? - og hvad det er - det er at male stiber på cykelstier fx

> Du har ret: Det ER hårdt at være forældre til småbørn. Jeg ved det (har
selv
> haft fire).
> Andre overlever. Det bliver du også nødt til.

Selvfølgelig, men med den 1. ska man sgu lige ovenpå igen og vænne sig til
alt det nye...!

Tag udfordringen og mand dig op!
'
Det gør jeg skam også - ved at prioritere min nye familie højere end
latterlige job i et stykke tid.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 16-04-04 20:50

> Nu var det jo ikke 24 uger jeg bad om men blot til dåben er overstået her
> juni. Og jeg har lige ringet til min fagforening + komunnen og det ser
fint
> ud til at kunne lade sig gøre.

Ja - for DIG!
Men har I drøftet, om familiens (og du ER en familie nu) SAMLEDE tid til
barsel kortes ned?
Du er far nu - og det fører et ansvar med sig!
Det er ved at gå op for dig, læser jeg.

En del af det ansvar er at tænke langsigtet på dit barns vegne.
Mens du var teenager og uden familieforpligtelser var det helt ok at tænke
mest på eget velvære og behagelighed - men det slut nu, Martin.

> Helst ingen lige nu - det var jo det der var meningen så jeg ku være
sammen
> med min lille guldklump ;)

DIN mening, ja.
Men jeg er ikke så sikker på, at de, der skal finansiere det, er enige i, at
det er meningen.

> utide
>
> Jeg kan da absolut ikke se hvorfor ca. nu skulle være et utidigt
> tidspunkt? - og hvad det er - det er at male stiber på cykelstier fx

Du skal ikke veje striber op mod din barselsorlov.
Du skal veje en tidligere NØDVENDIG udepasning op (fordi I så begge to skal
i aktivering/på arbejde, før det ellers var meningen) mod din lyst til
barselsorlov her og nu.

Det er DET, der kan blive konsekvensen; At jeres lille guldklump, som du så
gerne vil være sammen med, SKAL hives ud af sengen klokken lort om morgenen,
skiftes og fodres i en hulens fart - sandsynligvis under hyl og skrål, fordi
BÅDE mor og far er enormt stressedebegge to.
Og det er de, fordi de begge på én gang skal vænne sig til det nye og
åbenbart uvante arbejde, trælse kolleger, krævende værkførere, hovne chefer
og en alt for lille løn.

Bagefter skal guldklumpen stavles op på cyklen, hvor han knapt kan hænge
fast, ud i regn og slud i tidligt morgenmørke - afleveres i hu og hej til
pasningsorningen (for I er i forvejen alt for sent på den og vil både få en
skideballe og blive trukket i løn på arbejdspladsen).

Er det DET, du ønsker for dit barn?
Fordi du lige nu synes, det er hyggeligt at gå i forårssolen derhjemme og
pusse-nusse?

> Selvfølgelig, men med den 1. ska man sgu lige ovenpå igen og vænne sig til
> alt det nye...!

Det har du haft tre uger til.
Tag en kiks og tør øjnene, makker.

> Det gør jeg skam også - ved at prioritere min nye familie højere end
> latterlige job i et stykke tid.

Du har tidligere selv konstateret, at du åbenbart er doven.
Det skal jeg ikke kunne udtale mig om, men det ser ud som om, du betragter
den tilstand, hvor to voksne mennesker går hjemme uden andre pligter end at
forholde sig til sig selv, som det normale.
DET ER DET IKKE!

Du har sat et barn i verden, og nu er det dit ansvar at tænke langsigtet på
dit barns vegne.
Derfor er du NØDT til at tage stillig til det her (og ta' lige og tag en
snak om det sammen med sundhedsplejersken og dit barns mor - på samme tid):
Hvad er bedst for jeres barn:
1. At begge forældre er hjemme til og med juni - hvor konsekvensen kan
blive, at barnet skal i vuggestue/dagpleje 2½ måned, før det ellers skulle?
2. At barnet kun har én forælder hjemme - men til gengæld er hos mor eller
far i et år?

Der er jo sikkert en eller anden, der får den fikse ide, at barnets mor OGSÅ
skal i aktivering på et tidspunkt.
Og jeg har flere gange set, at "man" vurderer, at det er et overordentligt
godt tidspunkt, når barselsorloven er slut.

Der er et udtryk: Forældre er hverdagens arkitekter for deres børn.
Det betyder kort sagt, at I er nødt til at overveje, hvad I gør: sætte
kortsigtede fordele op mod de ulemper, der kan være på langt sigt, skabe
nogle rutiner og en økonomi, som hele familien trives med - og være de
ansvarlige voksne, der har det totale ansvar for, at jeres barn har det
godt, ikke blot her og nu, men også i morgen, om en måned og om et år.
Det er det, der hedder omsorg.

Velkommen til virkeligheden.

Hilsen Inger

Fra : Anita

Dato : 16-04-04 21:09

"Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> skrev

> Det har du haft tre uger til.
> Tag en kiks og tør øjnene, makker.

Du er hård, Inger!
Men ellers er jeg enig i mange af dine betragtninger.

Venligst Anita

Fra : Inger Pedersen

Dato : 16-04-04 21:15

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Du er hård, Inger!
> Men ellers er jeg enig i mange af dine betragtninger.

Ja, jeg er regulært skrap en gang imellem.
Men jeg ville ha' det alvorligt træls med, at Martin omkring juletid næste
år skriver til gruppen og søger gode råd til, hvad de NU stiller op - og
ingen undervejs har fortalt om konsekvenserne af de valg, han træffer nu.
Eller at ingen overhovedet har gjort ham opmærksom på, at det altså ER valg,
han træffer.

Hilsen Inger

Fra : Anita

Dato : 17-04-04 21:40

"Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> skrev

> Ja, jeg er regulært skrap en gang imellem.

Hvilket er en rigtig god egenskab nogle gange

> [...]
> ingen undervejs har fortalt om konsekvenserne af de valg, han træffer nu.
> Eller at ingen overhovedet har gjort ham opmærksom på, at det altså ER

Jeg er helt enig. Men det kan sørme være svært at se det, når man står midt
i suppedasen. Så nogle gange må man tage tingene som de kommer... og træffe
sine valg løbende - og nogle gange vælge om, finjustere osv.

Venligst Anita

Fra : Inger Pedersen

Dato : 17-04-04 21:48

> [...]
træffe
> sine valg løbende - og nogle gange vælge om, finjustere osv.

Ja.
Men som andre beskriver det (jeg har ikke undersøgt det nærmere), kan
Martin - og slet ikke barnets mor, og det er måske hende, jeg tænker mere på
her - vælge om, hvis de/han én gang har valgt at brænde barselsorloven af
her og nu.

Men du har fuldstændig ret i, at hvis man står i l... til begge ører, er det
svært at bevare overblikket

Hilsen Inger

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 16-04-04 23:06

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> "Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> skrev

> Du er hård, Inger!
> Men ellers er jeg enig i mange af dine betragtninger.

Jeg synes nu, hun er rigtig god.
Manden opfører sig forkælet og uden
realitetssans. Han må og skal blive
voksen, der er ingen vej udenom.

Mvh.Bodil.

Fra : Gitte

Dato : 17-04-04 14:06

>Jeg synes nu, hun er rigtig god.
>Manden opfører sig forkælet og uden
>realitetssans. Han må og skal blive
>voksen, der er ingen vej udenom.

Enig - Inger skriver lige præcis mange af de ting, jeg også tænker,
men som jeg ikke helt kan få mig selv til at skrive, på den kontante
måde i hvert fald.....

MVH
Gitte

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-04 19:38

> Jeg synes nu, hun er rigtig god.
> Manden opfører sig forkælet og uden
> realitetssans. Han må og skal blive
> voksen, der er ingen vej udenom.
>
> Mvh.Bodil.

Bingo Bodil (og også Inger)
Der ramte du hovedet på sømmet.
Har fulgt tråden og gerne ville komme med en kommentar, men er ikke så god
til det med ord.
For mig lyder det som om han og hans behov kommer i første række og den
holder bare ikke når man har fået barn...

Hilsen Eva

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 16-04-04 11:22

> [...]
skal
> hjem og vaske tøj... (og der er mig og kæresten heldigvis enige ;)

Øh, ærlig talt! Har du ikke selv lige sagt, at det at være forældre til en
nyfødt er et kanonhårdt arbejde? Men når/hvis mor gør det arbejde selv
"sidder hun bare derhjemme". Du kan tro nej, min fine ven: hun har været på
arbejde hele dagen, præcis ligesom dig, og når du kommer hjem, kan du roligt
tage del i arbejdet derhjemme. Eller er det i dine øjne rimeligt, at du
arbejder 37 timer om ugen, mens hun arbejder 24/7? Det synes jeg ikke! Og
som sagt tidligere, siger du jo netop selv, at det ER et hårdt job at være
mor/far 24 timer i døgnet. Så må du sgu lige være konsekvent . Og det har
intet med kønsroller at gøre, men alt med at respektere hinandens "job",
hvadenten det er på arbejdsmarkedet eller i hjemmet.

MVH Mette (der for ½ år siden stod hjemme alene, da manden skulle tilbage på
arbejde, med 5 uger gamle tvillinger + storesøster på 2½ år - og det klarede
vi da!)

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 16-04-04 11:54

> Øh, ærlig talt! Har du ikke selv lige sagt, at det at være forældre til en
> nyfødt er et kanonhårdt arbejde?

jo - men seføli mest om natten for der skal man jo op og alt muligt

Men når/hvis mor gør det arbejde selv
> "sidder hun bare derhjemme".

Nej ok seføli sidder hun der ikke bare - men der er perioder hvor barnet
sover og der er det jo nemt at klare nogle ting....

Du kan tro nej, min fine ven: hun har været på
> arbejde hele dagen, præcis ligesom dig,

Nix ikke de typisk 3-5 timer hun sover om dagen.

og når du kommer hjem, kan du roligt
> tage del i arbejdet derhjemme.

Der er det som regel klaret ;)

Eller er det i dine øjne rimeligt, at du
> arbejder 37 timer om ugen, mens hun arbejder 24/7? Det synes jeg ikke!

Det er jo netop det jeg vil undgå, ved at undgå aktivering således at jeg
kan hjælpe til herhjemme.

Fra : Gitte

Dato : 16-04-04 12:38

On Fri, 16 Apr 2004 12:54:10 +0200, "Martin / Fårevejle"

>jo - men seføli mest om natten for der skal man jo op og alt muligt

"Hænger" det i forvejen ikke mest på moren, der jo er den eneste der
kan amme?

>Men når/hvis mor gør det arbejde selv
>
>Nej ok seføli sidder hun der ikke bare - men der er perioder hvor barnet
>sover og der er det jo nemt at klare nogle ting....

Javist, det er det. Man kan bl.a. prøve at indhente lidt af den
nattesøvn, man ikke har fået.

>Du kan tro nej, min fine ven: hun har været på
>
>Nix ikke de typisk 3-5 timer hun sover om dagen.

Hvis hun har lavet alle de andre ting derhjemme (som rengøring,
tøjvask, opvask osv.) har hun da lige præcis arbejdet den tid.... Og
har hun brugt tiden på at indhente forsømt nattesøvn, har hun såmænd
arbejdet den tid om natten i stedet.....

>og når du kommer hjem, kan du roligt
>
>Der er det som regel klaret ;)

Og så er det rimeligt, at hun også efter du er kommet hjem, står med
et hele? Hvis hun har klaret at få alt det huslige fra hånden, må hun
da være godt brugt - og så skal hun lige fortsætte med pasningen af
den lille, fordi du har haft en hård dag????????

>Eller er det i dine øjne rimeligt, at du
>
>Det er jo netop det jeg vil undgå, ved at undgå aktivering således at jeg
>kan hjælpe til herhjemme.

Men de fleste andre klare altså både et job + at give en hånd med
derhjemme......

MVH
Gitte

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 16-04-04 13:34

> "Hænger" det i forvejen ikke mest på moren, der jo er den eneste der
> kan amme?

Nix vi er gået over på flaske

> Javist, det er det. Man kan bl.a. prøve at indhente lidt af den
> nattesøvn, man ikke har fået.

Det har jeg prøvet - hun kan bare ikke sove om dagen af uvisse årsager - kan
ikke falde i søvn - altså damen.

> [...]
> har hun brugt tiden på at indhente forsømt nattesøvn, har hun såmænd
> arbejdet den tid om natten i stedet.....

Ja ok, men jeg GÅR jo netop ikke på arbejde så jeg har rig mulighed for at
hjælpe PT

> [...]
> da være godt brugt - og så skal hun lige fortsætte med pasningen af
> den lille, fordi du har haft en hård dag????????

Nej jeg er da seføli med til at passe den lille, men der ligger aldrig
bunker af vasketøj opvask eller andet og venter (er hun ikke bare dejlig
;) )

> Men de fleste andre klare altså både et job + at give en hånd med
> derhjemme....

Tjahh... sådan er vi jo alle så forskellige, så må jeg jo bare erkende at
omstædighederne gør at jeg er en dovenlars.....

Fra : Gitte

Dato : 17-04-04 14:10

>Ja ok, men jeg GÅR jo netop ikke på arbejde så jeg har rig mulighed for at
>hjælpe PT

Nej, du arbejder ikke pt, og har dermed masser af tid og overskud. Men
selv om du havde et arbejde KUNNE du sagtens hjælpe derhjemme, hvis du
ellers gad.....

>Nej jeg er da seføli med til at passe den lille, men der ligger aldrig
>bunker af vasketøj opvask eller andet og venter (er hun ikke bare dejlig
>;) )

Det var da i det mindste noget.... Jo, det er hun, eller også er hun
utrolig naiv, og får pludselig en dag nok?

>Tjahh... sådan er vi jo alle så forskellige, så må jeg jo bare erkende at
>omstædighederne gør at jeg er en dovenlars.....

Og ville ændrede omstændigheder ændre på det faktum? Det er jo præcis
her hele forskellen ligger, alle kan da være dovne, hvis de har
muligheden - det der skiller fårene fra bukkene er, om man så kan
komme ud af dovenskaben den dag, det så er påkrævet....

MVH
Gitte

Fra : Nielsen

Dato : 18-04-04 20:32

> Ja ok, men jeg GÅR jo netop ikke på arbejde så jeg har rig mulighed for at
> hjælpe PT

Hjælpe??? Hvem skal hjælpe hvem i hjemmet?

Nielsen

Fra : Mette

Dato : 17-04-04 08:18

"Gitte" <gajb@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> da være godt brugt - og så skal hun lige fortsætte med pasningen af
> den lille, fordi du har haft en hård dag????????

Helt enig!!

Fra : Cat

Dato : 17-04-04 11:09

"Mette" <no@spam.com> skrev i en meddelelse

> "Gitte" <gajb@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Helt enig!!

Sku lige hilse at sige, at gå på arbejde og typisk kun skulle gøre 2-3 ting
ad gangen - nogle gange kun 1 - er barnemad og ren ferie i forhold til at gå
hjemme med en lille en og skulle tage stilling til 1000 ting samtidigt. Jeg
NØD, når min barselsorlov var slut, og jeg kunne gå på arbejde igen og
'holde fri'.

En hård dag på arbejde kan ALDRIG sammenlignes med en hård dag hjemme med en
lille en, der kræver opmærksomhed hele tiden, uden varsel (der er ikke noget
der hedder: 'jeg skal liiige'), og ofte med ens fantasi i spil tillige
(hvorfor græder hun NU, når jeg lige har fodret hende?)

Tine, der faktisk har prøvet det et par gange.

Fra : Anita

Dato : 17-04-04 21:37

"Cat" <dd@ee.dk> skrev

> [...]

Jeg
> NØD, når min barselsorlov var slut, og jeg kunne gå på arbejde igen og

Det tror jeg nu kommer meget an på hvilket arbejde man har

Venligst Anita

Fra : Cat

Dato : 18-04-04 13:42

> [...]
> gå
> Jeg
>
> Det tror jeg nu kommer meget an på hvilket arbejde man har

Programmør og systemplanlægger (nørd)

Typisk mandejob - en ting ad gangen.

Tine

Fra : Anita

Dato : 18-04-04 18:02

"Cat" <dd@ee.dk> skrev

> Programmør og systemplanlægger (nørd)
>
> Typisk mandejob - en ting ad gangen.

He. Så forstår jeg. Jeg havner om kort tid i et "typisk" kvindejob
(folkeskolelærer), med tusind beslutninger, der skal træffes, hele tiden.
Det kan være langt mere anstrengende at forholde sig til dette job end til
vasketøj og opvask derhjemme. Ja selv med en baby i huset, tror jeg, jeg vil
betragte det som afslapning i forhold til de hektiske perioder i jobbet.

Venligst Anita

Fra : Cat

Dato : 18-04-04 19:46

> [...]
vil
> betragte det som afslapning i forhold til de hektiske perioder i jobbet.

Det holdt jeg ikke til! Giv mig et nørdejob til enhver tid.

Tine

Fra : Mette

Dato : 17-04-04 08:20

> Nix ikke de typisk 3-5 timer hun sover om dagen.

Det er sådan, at mans siger til nybagte mødre: sov, når babyen sover! Netop
fordi man har været oppe om natten, og fordi kroppen har brug for søvn til
at restituere sig efter en fødsel og simpelthen fordi det er bedre at være
vågen, når barnet er vågen, end det er at være døden nær af træthed, fordi
man liige skulle nå alt det huslige, når barnet sov.

Det er naivt at tro, at moderen har en masse fritid på barsel, hvor hun bare
går og hygger. Det at være hjemme-mor er nemlig et 24timers arbejde.

Fra : David T. Metz

Dato : 22-04-04 00:45

Martin / Fårevejle wrote:

> Nej ok seføli sidder hun der ikke bare - men der er perioder hvor
> barnet sover og der er det jo nemt at klare nogle ting....

Yeah right. Prøv selv.

David (på barselsorlov og deltidsarbejdende)

Fra : Anita

Dato : 16-04-04 12:11

> [...]
> jeg holder "ferie"... så det jo ikke så godt - men vi skal altså bruge dem

Den ferie kan du jo sagtens have afholdt inden du stoppede dit arbejde. Jeg
ser ingen problemer.

Venligst Anita

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 16-04-04 12:20

> Den ferie kan du jo sagtens have afholdt inden du stoppede dit arbejde.
Jeg
> ser ingen problemer.

Dejligt ;)

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 16-04-04 12:24

anita@*SLET*stofanet.dkAnita16/04/04 13:11 Skrev

> "Martin / Fårevejle" <jadahva@NEJhotmail.com> skrev
>
> Den ferie kan du jo sagtens have afholdt inden du stoppede dit arbejde. Jeg
> ser ingen problemer.
>
> Venligst Anita

Det kan jo hænge sammen med at der starter et nyt ferieår 0105?
Og rest ferie skal jo afholde inden denne dato, hvis der så er trukket fulde
dagpenge, uden afholdelse af ferie?
--
Vh Kevin
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Gitte

Dato : 16-04-04 12:34

> [...]
>ellers ikke har hørt så meget som et pip fra dem siden jeg tilmeldte mig af

Det er såmænd ikke så mærkeligt, AF gør i det fleste tilfælde kun
noget aktivt, når de skal. Og nu har du altså gået ledig så længe, at
dit nummer er poppet op hos dem - og så skal de altså i gang med at
aktivere dig.....

> [...]
>rutinesag... det kan også være det føles så krævende og overvældende fordi
>det er den 1. og vi ikke er så gamle som de fleste er når de får børn.

Men igen, det er altså nu en gang hvad det helt store flertal klare,
uanset alder, og om det er 1. eller 8. barn.... Og så har det intet at
gøre med, om det er noget man opfatter som en rutinesag - det er nok
de færreste, der gør det, uanset hvor mange børn man har.
Jeg kan levende forestille mig, at man kan være meget mere usikker på
alting, hvis man selv er meget ung, når man får børn. Men hvis man er
ældre, er ens fysiske overskud alt andet lige mindre. Sååå.....
forskellen er nok ens.

> [...]
>timer og damen har siddet derhjemme så forventer jeg altså ikke at jeg skal
>hjem og vaske tøj... (og der er mig og kæresten heldigvis enige ;)

Men du mener altså, at det er for meget for hende til at hun kan klare
det selv nu - når det nu er "påkrævet" at du går derhjemme, så du kan
hjælpe til? Så bliver det da sikkert også meget nemmere for hende,
hvis du kommer i job, og i hvert fald meget lettere end det job du
kommer i...... Jeg må tilstå, at jeg ikke helt forstår den holdning. I
hvert fald er jeg glad for, at min mand (der startede igen i et
krævende job efter 2 ugers barsel), ikke var bleg for at tage sin tørn
herhjemme (måske ikke lige så meget med støvsugeren, men så med
madlavning og pasning af den lille)- og bruge en feriedag hist og
pist, hvis jeg var kørt helt ned, så jeg kunne hvile lidt ud. Og som
også gerne påtog sig passe den lille næsten fuldtids alene i
weekenderne da han var blevet 8 måneder gammel, og jeg skulle i gang
med en uddannelse..... Men måske jeg bare er heldig, og har fundet en
mand med overmenneskelige evner?

>Næææ ikke andet at hun gik på barsel 4 uger før termin og så var det
>egenligt det....

Jamen, hvis hun er gået på barsel 4 uger inden, må nogen et eller
andet sted da have fået noget at vide? Og har den ydelse hun nu en
gang får fra det offentlige ikke ændret "navn" i forbindelse med
barsel/orlov? Og hvis hun er på bistand, betyder det vel også at
satsen ændres i og med hun nu pludselig er blevet forsørger?

>Uha nu skræmmer du mig lidt ;)

Jamen, det kan skam godt være skræmmende, at få et barn Og en
overvældende erkendelse af, hvilket ansvar man har påtaget sig... Men
der er også så mange andre ting forbundet med det - heldigvis.

>Ok det er vist nok også sådan jeg har forstået det... Det vil sige at jeg
>kan gå på kommunen og sige nu holder jeg orlov i fx 10 uger basta, og så går
>AF ikke amok med deres aktiverings-planer?

Jeg er ikke helt sikker på, hvordan reglerne tolkes, når man er ledig.
Om man skal sige til med en bestemt frist osv.... Men tag da en snak
med AF om det, og sig at du har planer om at holde fx. 10 ugers
barsel, sådan cirka fra nu af, og se hvad de siger.

> [...]
>jeg holder "ferie"... så det jo ikke så godt - men vi skal altså bruge dem

Den er jo ikke så heldig... Men jeg tror dog ikke, AF ligefrem kan
tvinge dig til at holde ferie. Men du kan evt. havne i en situation,
hvor et evt. "aktiveringsprojekt" holder direkte ferielukket, og du så
bliver nødt til at holde ferie, og hvis du på papiret skulle have
feriepenge fra en arbejdsgiver, ved jeg ikke helt hvordan du står, om
du skal holde ferie for det, eller hvordan det ser ud....

>Ok - frygter bare at blive sat til et eller andet latterligt....

Du kan i hvert fald roligt regne med, at hvis du ikke selv har nogle
input, bliver du puttet hen, hvor de nu har plads.... Har såmænd selv
oplevet at blive "sendt" i jobklub (hvor de på forhånd havde købt så
og så mange pladser) for at lære at søge job, selv om jeg skulle
starte i job en måned senere - noget skulle jeg åbenbart lave i de 4
uger. Især når de allerede havde betalt for en plads...

MVH
Gitte

Fra : Mette

Dato : 17-04-04 06:53

"Martin / Fårevejle" <jadahva@NEJhotmail.com> skrev i en meddelelse
news:407faa5b$1$272> Hehe der kom vi så til kønsrolle-diskutionen. Lad og
> [...]
skal
> hjem og vaske tøj... (og der er mig og kæresten heldigvis enige ;)

Ikke for noget, men når man er på barsel, så "sidder man altså ikke bare
derhjemme". At være mor på barsel er et fuldtidsarbejde ligesom alt det
andet. Desuden kan det tage måneder før en kvindes krop er helt frisk igen
efter en fødsel og man er altså bare træt efter sådan en omgang. Derfor
mener jeg, at man begge bør tage del i det huslige - for begge har altså
fuldtidsjobs: den ene ude, og den anden hjemme.

Fra : Nielsen

Dato : 19-04-04 16:58

> [...]
skal
> hjem og vaske tøj... (og der er mig og kæresten heldigvis enige ;)

I kunne jo prøve følgende eksperiment:

fra kl. 7 - 17 f.eks. 4-5 dage i træk, sender du din kone/kæreste ud af
huset. Når hun kommer hjem kl. 17 skal hun forvente at huset er pænt, der er
gjort rent, købt ind, barnet er velpasset og -plejet. Jeres tøj er vasket,
strøget og lagt på plads. Kl. 18 skal du servere middagen for hende. Ok hun
må godt dække bord hvis hun ikke er for træt. Mens du har lavet mad og holdt
øje med den lille, kan hun jo læse dagens avis eller checke e-mail og
fortælle dig hvad hun ellers har lavet i løbet af dagen. Bagefter skal du
rydde af bordet og vaske op. Baby skal bades og mades og puttes. Ja nusse
den lille en times tid (efter badet) og putte kan du godt overlade til
hende, mens hvis baby begynder at græde skal du tage over.

Det er sat på spidsen, ja, det ved jeg jeg godt, og jeg får sikkert også
"hug", men ingen skal tro at man "sidder" derhjemme i 10 timer og hygger sig
mens den anden er på arbejde.

(Og så skal det lige siges at dette intet har med kønsrollemønste at gøre.
Af forskellige årsager gik jeg på arbejde mens min mand var hjemme da et af
vore børn var 2½ mdr til 1½ år).

vh
Mor til 3

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 19-04-04 18:33

FJERN@minminimai.dkNielsen19/04/04 17:57 Skrev

> [...]
> Af forskellige årsager gik jeg på arbejde mens min mand var hjemme da et af

Det er ikke sat på spidsen det fungerer stadgig sådan se fleste steder.

Selvfølgeig har dette med kønsrollemønstre at gør hvad ellers?
Det kan være at I arbejder bevidst med at ændre på dem, eller at I har været
tvungne til det.

Fra : Nielsen

Dato : 19-04-04 19:02

"Kevin Vilhelmsen" <skovalleen10nospam@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> FJERN@minminimai.dkNielsen19/04/04 17:57 Skrev
>
> Det er ikke sat på spidsen det fungerer stadgig sådan se fleste steder.

Når jeg nu tænker på vores venner, naboer, familie og kolleger m.m. må jeg
sige at der nok i ca. halvdelen af tilfældende er kvinderne der tager det
største "slæv" med husholdningen, men jeg kender da også adskillige par hvor
man fuldt ud deles om alle opgaver, alt efter tid og evne.

> Selvfølgeig har dette med kønsrollemønstre at gør hvad ellers?

Det jeg mente var at det ikke for mit vedkommende er en kønsrollediskussion,
og heller ikke et surt opstød fra en hjemmegående forsømt "husmor" der ser
sin mand opleve alt det spændende

> Det kan være at I arbejder bevidst med at ændre på dem, eller at I har
været
> tvungne til det.

Det har aldrig været en emne, men en naturlighed for os begge. Og det er
ikke en "ny" ide. Vi er (lykkeligt! gift på 29. år, har 3 børn og har
udfordrende jobs begge to.

vh
Nielsen

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 20-04-04 19:02

FJERN@minminimai.dkNielsen19/04/04 20:02 Skrev

> Det har aldrig været en emne, men en naturlighed for os begge.

Hvis det kører er det naturligt, hvis det ikke kører er det ikke naturligt?

Det er jo netop dette at kønsrollerne historisk set har været "naturlige",
men min holdning er at alt er kulturelt, og dermed konstrueret, det har med
andre ord i jeres omgangskreds været kulturelt acceptabelt at i byttede
rundt på rollerne, alt for mange steder mener mændene bare ikke at det er
kulturelt acceptabelt at de tager del i det huslige arbejde, eller med helt
små børn, og det medfører så at nogle reagerer så konen skal lave det hele
hvis manden arbejder.
Det er med til at fastholde kvinder at beskrive noget som naturligt i den
udstrækning at det er i forbindelse med kvindens rolle, det vil altid være
et kulturspørgsmål, hvis det ikke er det, kan det jo ikke ændres og dermed
vil kvinder fortsat være lavtlønnede og uden indflydelse på magtapperatet
osv, kan du følge mig?

Jeg er således på ingen måde efter dig eller uenig, pointerer bare at køn
skal ses som en social konstruktion, hvor kvinder fastholdes og diciplineres
til at være på en bestemt måde.

Fra : David T. Metz

Dato : 22-04-04 00:42

Gitte wrote:
> [...]
> ugers orlov, og så hed det ellers i vuggestue..... Jeg ved ikke hvor
> rigtigt det er, men det var meldingen jeg fik fra hende.

Det lyder rigtigt nok - 6 ugers orlov i alt var normalt for ca. 30 år siden.
Mange tog sig dog råd til orlov eller nedsat tid.

David

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 16-04-04 12:10

jadahva@NEJhotmail.comMartin / Fårevejle16/04/04 10:42 Skrev

> Nu ved jeg jo så ikke om i andre der har prøvet at få børn bare plejer at
> "lægge det fra sig" efter 4-5 uger og sige farveller nu tar mor og far på
> arbejde, ha det godt.

Det er jo som udgangspunkt næsten umuligt at sammenligne hvad vi gjorde, med
din situation, men jeg havde først de 14 dage, derefter 3 ugers ferie,
derefter var jeg på arbejde (sygeplejerske i aftenvagt) i 2 mdr derefter
hjemme i 3 mdr delt barselsorlov, hvor min kone hvade børnepasningsorlov, så
i denne periode var vi hjemme i 3 mdr sammen, så tog min kone på arbejde og
jeg var hjemme i 8 mdr med barnet om dagen og passede min aftenvagt,
derefter har vi haft 3 mdr børnepasningsorlov + ferie sammen i asien.
Jeg kender ikke reglerne, men prøv så vidt muligt at komme videre, når i er
kommet til hægterne.
Med hensyn til om det er ok ikke at lave noget når men kommer hjem efter 10
timer som du skriver, mener jeg først man er kvalificeret når man har prøvet
det, hvilket de fleste mænd ikke har når de udtaler sig, de mener bare at 10
timer i sig selv er hårdt, men prøv det af; "smid" din kone ud klokken 7-15
i en uge til 14 dage gerne i en periode hvor barnet er sløjt, ikke at jeg
ønsker at dit barn bliver sygt, men alle børn bliver jo sløje af og til og
det er som regel der hele denne debat falder ril jorden.

Fra : mus

Dato : 16-04-04 13:50

> [...]
møde
> på job / et eller andet aktivering kl 8 om morgenen efter 3 x natteroderi

Ja selvfølgelig er det da rart, men så må i jo vælge at deles om
barselsorloven - men husk at så får moderen jo det mindre barselstid og
ligeså barnet.

> [...]
visne
> blade i byparken eller male stiber på cykelstierne!

Har du prøvet at søge alm produktions arbejde. Også kedeligt arbejde ja -
men du får da trods alt løn?

LN

Fra : chr

Dato : 16-04-04 21:26

> Jeg skal selvfølgeligt ha et jo på et tidpunkt når hun er lidt større og
kan
> komme i vuggestue eller lign, men sgu ikke den type job!

Så skulle du prøve at have et job hvor man rejser meget,-skal tjene til det
dyre hus,og betale topskat for sin ekstra indsats, samt få pasning i de
tidsrum som passer ens job....

Chr.

Fra : David T. Metz

Dato : 22-04-04 00:46

Martin / Fårevejle wrote:
> Så tænkte jeg på.... der er jo noget orlov man kan holde ik? Skal jeg
> gå op på kommunen og sige "vi har fået barn og holder hermed
> orlov"eller hva?

Se mulighederne her:
http://www.bm.dk/barselsorlov/default.asp

David