Erfaring med Wintec High Tech
Fra : Helle Urban Munck

Dato : 15-04-04 17:16

Hej

Vi har en islænder og overvejer at købe en Wintec High Tech sadel!
Er er nogen der har gode/dårlige erfaringer med denne sadel?

Mvh Lykke

Fra : Benjamin Würtz Niels~

Dato : 15-04-04 19:41

"Helle Urban Munck" <hum@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

Jeg har selv sådan en, og jeg er meget glad for den. Faktisk er der rigtig
mange af dem jeg rider med der har sådan en (godt ry spredes jo).
Hende jeg købte af mente godt nok ikke at den var god til små runde heste,
men det er vist ikke let at finde en sadel der passer til af islænder af den
statur. Min egen er både lille og rund og det går da nogenlunde.
Jeg synes iøvrigt at sadlen giver en god skulderfrihed, selvom den skrider
lidt frem på min hest, noget jeg ikke har syntes at andre sadler gav.

VH.
Anja

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 16-04-04 15:44

"Benjamin Würtz Nielsen" <bwnSLET@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har selv sådan en, og jeg er meget glad for den. Faktisk er der rigtig
> mange af dem jeg rider med der har sådan en (godt ry spredes jo).

Det er også min erfaring. Jeg kender et par stykker, der har en sådan - og
de er så venlige at låne til mig, idet min egen sadel ikke passer til min
hest...

> [...]
den
> statur. Min egen er både lille og rund og det går da nogenlunde.

....som også er lille og en smule rund (= meget bred bomstørrelse).

> Jeg synes iøvrigt at sadlen giver en god skulderfrihed, selvom den skrider
> lidt frem på min hest, noget jeg ikke har syntes at andre sadler gav.

Sadlen skrider også en ganske lille smule frem på min hest, men så giver vi
bare gjorden et ekstra nyk på den forreste strop.

Trond Øyvind Hermansen

Fra : Anet

Dato : 15-04-04 22:36

> [...]
>
> Vi har en islænder og overvejer at købe en Wintec High Tech sadel!
> Er er nogen der har gode/dårlige erfaringer med denne sadel?

(klip)

Jeg stod selv og skulle have en ny sadel til min islænder for et år siden.
Jeg snakkede med tossede og kloge. Jeg må ærligt tilstå at jeg besluttede at
købe en lædersadel istedet for en kunststofsadel. Jeg fik at vide at man
skulle være meget opmærksom på med netop denne model sadel som du spørger
til om vægten kommer til at ligge lidt for langt tilbage i sadlen. Altså at
vægtpunktet ligger lidt forkert. Jeg valgte at købe en Feldmann by Wembley
til 4800 kroner. Men det var ud fra at min islænder har et lidt underligt
sadelleje og sadlerne let glider lidt frem på hende. Denne sadel jeg købte
har en indbygget stopgjord og så går de to bageste gjordstropper ned i en
V-gjord. Desuden valgte jeg så at købe et antigglidunderlag som virkelig har
været en god investering.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Louise

Dato : 18-04-04 10:58

Hej Lykke

Hvis du spørger der garvede og erfarne, så vil de nok anbefale dig
ikke at købe sådan en sadel. De begrunder det med at rytterens sæde
kommer for langt bagud, men det kan jeg personligt ikke følge. Man
"må" heller ikke ride i den hvis man vejer mere end omkring 65 kg; det
kan jeg heller ikke forstå.

Jeg havde selv en til min islænder og han gik fint med den, den
begyndte bare at glide lidt frem da han blev lidt tykkere og
derfor solgte jeg den.

Den er kanon at ride i, nem at vedligeholde og jeg har som sagt aldrig
oplevet problemer (min hest har indimellem massør rent rutine mæssigt
og selvom jeg spurgte specifikt om problemet, var der intet at
se/mærke på ham).

Der er lidt forskel på dem, den forbedrede udgave har en anderledes
slags sadelklapper; på den gamle model havde de tendens til at "rynke"
lidt så der kom et knæk midt på den store sadelklap. Det er vist
elimineret med de nye.

Iøvrigt tror jeg de bedste tilbud med islandshestesadler (også brugte)
her i DK findes hos Læderværkstedet, der også har en speciel god pris
på Wintec. Deres hjemmeside er vist nok
www.sitecenter.dk/laedervaerkstedet/.

Venlig hilsen Louise

Fra : Anet

Dato : 18-04-04 18:50

"Louise" <egdal@sporty.dk> skrev i en meddelelse
> Iøvrigt tror jeg de bedste tilbud med islandshestesadler (også brugte)
> her i DK findes hos Læderværkstedet, der også har en speciel god pris
> [...]

(klip)

Jeg har også købt min islændersadel hos Læderværkstedet og fik en
overordentlig god service.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 19-04-04 07:57

Louise wrote:
> [...]
>
> Jeg havde selv en til min islænder og han gik fint med den, den
> begyndte bare at glide lidt frem da han blev lidt tykkere og

På islændere søger man også tit at have vægten ret langt tilbage, i
forhold til "store heste". Jeg kan slet ikke vende mig til at se på
sådan en hest med gjorden helt oppe mellem forbenene :)

Måske er den omtalte saddel den der også laves i en læderudagave af
Bates. Sådan en har vi - men den lægger desværre ikke lige godt på alle
heste. Den har ellers nogle gode, brede, luftfyldte saddelpuder - virker
meget tiltalende, synes jeg.

-dennis

Fra : Louise

Dato : 19-04-04 19:44

> [...]
> Bates. Sådan en har vi - men den lægger desværre ikke lige godt på alle
> heste. Den har ellers nogle gode, brede, luftfyldte saddelpuder - virker

Hej Dennis

Ja, jeg har bemærket at mange ryttere slet ikke er bevidst om at
skulderen skal være helt fri når man rider. Men personligt oplever jeg
da at mange islænder ryttere ligger sadlen langt tilbage, fordi den
har tendens til at glide frem, istedet for at finde en sadel, der
passer og bliver liggende.

En hest har et bestemt punkt hvor sadlen skal ligge og både for langt
fremme og tilbage er skadeligt. Desværre ser man ofte islænderryttere
der ofte tror de kan "snyde" og få hestens bagpart ind under sig ved
at placere sadlen(og dermed sig selv) langt tilbage istedet for at få
dressuren ordentligt på plads så hesten bærer sig korrekt. Ikke at det
har noget med debatten at gøre; bare en kommentar.

Hvad har du af erfaring med Zaldi Isafold; jeg har hørt så meget
forskelligt at jeg ikke aner mine levende råd, men den tiltaler mig
umiddelbart meget, fortrinsvis pga ruskind i sædet osv.?

Louise

Fra : Anet

Dato : 19-04-04 22:54

> [...]
> da at mange islænder ryttere ligger sadlen langt tilbage, fordi den
> har tendens til at glide frem, istedet for at finde en sadel, der

(klip)

Jeg syntes ikke, at folk generelt ligger sadlen langt tilbage på islændere
istedet for at købe en sadel der passer deres hest. Faktisk så er mange
islændere svære, at få sadler til der ligger helt perfekt. Jeg har prøvet et
hav af sadler til min hest. Hun er lidt bredere bagpå ribbenene end fortil,
og derfor glider hendes sadel uværgeligt fremad. Jeg har så valgt den sadel
der lå bedst på hende, og fået en sadelmager til at checke det, og så har
den sadel jeg valgte indbygget stopgjord. Desuden har jeg allieret mig med
et antiglidunderlag. Så nu ligger sadlen 98 % hvor den skal. Men jeg ligger
den langt tilbage først, og så så glider den vel ca. 5 centimeter frem og
bliver liggende der.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 20-04-04 08:29

Louise wrote:

> Hej Dennis
>
> Ja, jeg har bemærket at mange ryttere slet ikke er bevidst om at
> skulderen skal være helt fri når man rider.

Ja både derfor, og for at give en bedere balance. Når man tænker på
konstruktionen af for- og bagbenene er det ret logisk at vægten bør være
på bagbenene, som er i stand til at "fjedre" og dermed reducerer trykket
på led og muskler.

Det er vel også derfor man generelt går efter at samle hesten og få
bagparten ind imod balancepunktet, nærmest uanset hvilken form for
ridning man dyrker (travsport er måske en undtagelse :).

> Men personligt oplever jeg
> da at mange islænder ryttere ligger sadlen langt tilbage, fordi den
> har tendens til at glide frem, istedet for at finde en sadel, der
> passer og bliver liggende.

Det er der nok mange der gør. Men det er overvejende en misforståelse,
for saddellejet er ikke bedere længere tilbage. Der er en del islændere
med et saddelleje der går at sadlen vil glide frem. Og der er der kun
sadlen og gjorde at kompensere med, efter min mening. Halerem, for hårdt
spændt gjord og den slags duer ikke.

> [...]
> dressuren ordentligt på plads så hesten bærer sig korrekt. Ikke at det
> har noget med debatten at gøre; bare en kommentar.

Enig. Men vægten skal stadig rimeligt langt tilbage (eller ihvertfald
ikke for langt fremme).

> Hvad har du af erfaring med Zaldi Isafold; jeg har hørt så meget
> forskelligt at jeg ikke aner mine levende råd, men den tiltaler mig
> umiddelbart meget, fortrinsvis pga ruskind i sædet osv.?

Jeg har aldrig prøvet den. Men det eneste jeg kan huske at have hørt om
den var en success-historie.

Den bedste saddel vi har lige nu er en fransk "Henri de Rivel", som
ligger godt på mange typer heste, og er god at sidde i.

-dennis

Fra : Louise

Dato : 19-04-04 19:44

Fra : Louise