Gasflasker
Fra : Jacob van Dijk

Dato : 14-04-04 17:52

Såvidt jeg er orienteret, anvender 5, 6 og 11 kg gasflasker samme kobling /
trykregulator.... er det også tilfældet med den på 33 kg ?

I givet fald burde det være enkelt at have en sådan liggende... det må da
være lidt billigere !?

Mvh
vanD

----------
Nogen der ligger inde med en remote til et Prosonic TV ?

Fra : Kim Olsen

Dato : 14-04-04 18:41

> [...]
> trykregulator.... er det også tilfældet med den på 33 kg ?
>
> I givet fald burde det være enkelt at have en sådan liggende... det må da

Hej

Du har selvfølgelig ret, at det er billigere at bruge en så stor flaske som
muligt.
(Jeg mener dog ikke at 33 kg har samme kobling som resten af de gule - men
det er jo heller ikke afgørende)

Men nogle af os kører også rundt med campingvognen - og et hurtigt kik i
bagagerummet på min bil, gav ikke svaret på, hvor man har en 33 KG flaske
under kørsel.

Men som fastligger så har du ret.

Hilsen

Kim Olsen

Fra : Jacob van Dijk

Dato : 15-04-04 17:51

> [...]
> bagagerummet på min bil, gav ikke svaret på, hvor man har en 33 KG flaske

Jada, du har ganske ret... jeg er hverken eller... men har dags dato pillet
pladerne af CVen og staldet den op på min byggegrun hvor jeg skal bo i den
i et år... sååeh, det er nu ganske væsentligt

Mvh
vanD

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 14-04-04 19:34

Wed, 14 Apr 2004 18:51:43 +0200, skrev "Jacob van Dijk" <jvd[gæt hvad
der skal fjernes]@city.dk> i dk.fritid.camping:

> [...]
>trykregulator.... er det også tilfældet med den på 33 kg ?
>
>I givet fald burde det være enkelt at have en sådan liggende... det må da

Er der ikke noget med at gasflasker ikke må ligge ned - på grund af
faren for udsivende gas ??

--
mvh Gitte Sørensen gydda@sol.dk

Gitte's Rodebutik: http://gydda.dk

Fra : Hans Jørgen

Dato : 14-04-04 19:45

> Er der ikke noget med at gasflasker ikke må ligge ned - på grund af
> faren for udsivende gas ??

Hej
Jo hvis uheldet er ude, er det når flasken ligger ned gas i vædskeform der
kommer ud og det er lang farligere end gas i luftform hvis der går ild i
det, så gasflasker står op ikke bare under kørsel men også på
campingpladserne - selvom man desværre ser at nogle især med store flasker
har dem liggende af pladshensyn, men det er altså for farligt.
--
Venlig hilsen
Hans Jørgen

Fra : Jacob van Dijk

Dato : 15-04-04 17:53

Måske - kommer du på en byggeplads er det flere steder bortvisningegrundlag
at have en 33 kg stående hvis du ikke arbejder med den... grundet
væltningsfare !

Mvh
vanD

Fra : Sten Bo

Dato : 15-04-04 06:37

Jacob van Dijk wrote:
> Såvidt jeg er orienteret, anvender 5, 6 og 11 kg gasflasker samme
> kobling / trykregulator.... er det også tilfældet med den på 33 kg ?

Jo men er der ikke noget med max størrelser af flasker - syns jeg har
set et sted - kræver nok en special godkendelse af anlægget.
Taler vi om en cv på en plads?
manglede jeg et indlæg?
hilsen sten bo

Fra : Ole

Dato : 15-04-04 13:30

"Sten Bo" <skrivtilgoss@stofanet.dk> wrote in message news:<407e2005$2$18661$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>...

> Jo men er der ikke noget med max størrelser af flasker - syns jeg har
> set et sted - kræver nok en special godkendelse af anlægget.
> [...]

Klikregulatoren passer ikke på 17, 22 og 33 kg flasker (De har alle
sideventil med gevind)og der er et eller andet med størrelse og antal
i forbindelse med CV, ihvertfald når det er en CV der køres rundt.
Jeg har i dag sendt en mail til DGP for at få en afklaring, jeg skal
nok give oplysningerne videre når jeg får dem.

Med venlig hilsen
Ole

Fra : Carsten Stage

Dato : 15-04-04 17:19

Ole wrote:

> [...]
> Jeg har i dag sendt en mail til DGP for at få en afklaring, jeg skal
> nok give oplysningerne videre når jeg får dem.

Har tidligere forespurgt hos både DGP der henviste til Beredskabsstyrelsen.
Her er svaret igen:

Kære Carsten Stage.
Med henvisning til din e-mail af 26. marts 2003 kan jeg oplyse følgende:

Når du som privatperson skal transportere farligt gods, gælder, at du samlet
set må køre med op til 80 kg brutto på en transporterende enhed. En
transporterende enhed er en bil alene eller en bil med påhængskøretøj (fx
trailer eller campingvogn). For flaskegas findes desuden den restriktion, at
du kun må placere op til 13 kg (netto) flaskegas i rum med direkte
forbindelse til førerkabinen, fx bagagerummet.

Eksempel med 11 kg gasflasker: 80 kg brutto svarer ca. til 3 stk. 11 kg
gasflasker. Du kan altså placere 1 stk. 11 kg gasflaske i bagagerummet på
bilen og yderligere 2 stk. 11 kg gasflasker i campingvognen.

Disse transportregler fremgår af § 9 i bekendtgørelse nr. 729 af 15. august
2001 om vejtransport af farligt gods
http://www.retsinfo.dk/GETDOC/ACCN/B20010072905-REGL). De gælder både ved
"indkøbskørsel" og "almindelig" kørsel.

Der findes også regler for opbevaring af gasflasker, som gælder, når du har
opstillet din campingvogn. Af § 20, litra d) i bekendtgørelse nr. 160 af 26.
april 1985 om F-gas (http://www.retsinfo.dk/GETDOC/ACCN/B19850016005-REGL)
fremgår dog, at følgende ikke er omfattet af reglerne: "Anlæg med direkte
fordampning, installeret i køretøjer (campingvogne, pølsevogne,
værkstedsvogne o.lign.), beregnet for kogning, opvarmning, belysning m.v.,
når flaskerne (herunder eventuel reserveflaske) anbringes uden for vognen
eller i et velventileret skab, som er en del af denne, men hvortil der kun
er adgang fra det fri.". Du må med andre ord uden videre opbevare én flaske,
der er koblet til campingvognens gasanlæg, plus en reserveflaske i et
udvendigt skab el.lign. på campingvognen. Selve anlægget skal selvfølgelig
overholde gasreglementets bestemmelser.

Du skal sikre dig, at både transport- og opbevaringsregler er tilgodeset.

Gasflasker kan transporteres både liggende og stående, hvis de er
forsvarligt kilet eller surret fast. I forbindelse med opbevaring og brug i
et standard campinganlæg skal gasflasker dog altid stå oprejst.

Vær opmærksom på, at der er tale om danske transport- og opbevaringsregler.
Hvis du skal på ferie i udlandet, bør du orientere dig om reglerne i de
pågældende lande.

Jeg håber, at disse oplysninger besvarer dine spørgsmål.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : Ole

Dato : 19-04-04 13:40

> [...]
> Jeg har i dag sendt en mail til DGP for at få en afklaring, jeg skal
> nok give oplysningerne videre når jeg får dem.

Jeg har nu fået et svar fra DGP som nu hedder Sikkerhedsstyrelsen og
svaret er i uddrag flg.:

Oplag af gasflasker skal overholde bestemmelserne i bekendtgørelsen om
F-gas, som administreres af den stedlige brandmyndighed.
Det indebærer bl.a.:
at gasflaskerne skal være fastspændt,
at flaskerummet højst kan indeholde to flasker med indhold på ikke
over 16 (11) kg hver. Det betyder jo at det i DK ikke er tilladt at
bruge flasker større end 11 kg og
at flasker uden for køretøjet skal anbringes fastspændt inden for
køretøjets kontur.
For fast opstillede campingvogne gælder de samme regler.