Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Fradrag på lånomkostninger
Fra : Martin Schou

Dato : 14-04-04 11:57

Kort spørgsmål
Hvilket år skal oprettelsesgebyrer på lån trækkes fra i skat, det år lånet
oprettes eller det år lånet er indfriet ?
Her taler vi om et kortfristet lån.
Martin

Fra : Martin Schou

Dato : 14-04-04 14:04

Lige et tillægsspørgsmål
Når man f.eks. køber noget på afbetaling. Kan man så trække alle
kreditomkostninger fra. Eller er det kun renterne?
Hvad med f.eks. noget de kan kalde Oprettelsesgebyr eller
Administrationsgebyr eller Stiftelsesprovision. Det dækker vel over det
samme ?
Mht. til renterne kan man trække alle renterne fra hvis lånet løber 3
måneder ind i det nye år eller skal man sidde og regne ud hvilke renter der
hører til hvilket år ?
MArtin

Fra : J. Nielsen

Dato : 14-04-04 17:37

"Martin Schou" <fake@made.up> skrev

> [...]

> Hvad med f.eks. noget de kan kalde Oprettelsesgebyr eller
> Administrationsgebyr eller Stiftelsesprovision. Det dækker vel over det

Kært (?) barn har mange navne. Det kan ikke trækkes fra.

> Mht. til renterne kan man trække alle renterne fra hvis lånet løber 3
> måneder ind i det nye år.....

Nej.

eller skal man sidde og regne ud hvilke renter der
> hører til hvilket år ?

Ja.

Mvh

J. Nielsen

Fra : Martin Schou

Dato : 14-04-04 18:03

Nederen

Fra : Omeg@ Support

Dato : 14-04-04 18:24

"J. Nielsen" <jensn@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> "Martin Schou" <fake@made.up> skrev

> Kun renterne.
Det er ikke helt korrekt. Hvis lånets løbetid er under 2 år, så er alle
omkostninger fradragsberettigede som renter. Man skal selv sørge for
indberetning af omkostningerne. Løbetiden skal være aftalt under 2 år ved
optagelsen, ellers bliver det formentlig ikke godkendt. Stempel til staten
er formentlig ikke fradragsberettiget.

Jeg har desværre ikke kunnet finde et link til en lov el.l., men jeg kan
henvise til Penge & Privatøkonomi på
http://www.penge.dk/Crosslink.jsp?p=bohp&d=104&a=411&aId=125&mId=16

HUSK DOKUMENTATION I FORM AF LÅNEKONTRAKT EL.L.

> Kært (?) barn har mange navne. Det kan ikke trækkes fra.
Se ovenfor!!

> Nej.
Du har krav på at få en årsopgørelse ultimo hvert år om, hvor mange renter,
der er indberettet til ToldSkat. Nogle af dem indberetter fx via PBS på den
månedlige betaling. Du kan med din selvangivelse også se de indberettede
oplysninger via https://www.tastselv.toldskat.dk/borger/loginpin

> eller skal man sidde og regne ud hvilke renter der
>
> Ja.
Ja eller bruge de modtagne årsopgørelser.

mvh

Jørgen

Fra : Martin Schou

Dato : 14-04-04 20:45

Hej igen
Jeg var på kommunen og fandt toldskats 60 siders vejledning til
selvangivelsen. (damen i kommunebutikken kunne ikke hjælpe med et svar)
På side33 nederst (forklaring til Rubrik 44) står der:
"Provisioner mv.
Stiftelsesprovisioner og lignende engangsydelser i forbindelse med optagelse
af lån kan trækkes fra, hvis lånets løbetid ifølge låneaftalen er under 2
år."

Nu er det ikke en lovtekst men en vejledning. Men hvis man ser på sætningen:
"lignende engangsydelser i forbindelse med optagelse af lån" så vil
stiftelsegebyrer og administrationsgebyrer hører under denne formulering.

Hvad synes I ?

Martin

Fra : Knud Berggreen

Dato : 15-04-04 21:54

On Wed, 14 Apr 2004 21:44:38 +0200, "Martin Schou" <fake@made.up>
wrote:

> [...]
>"lignende engangsydelser i forbindelse med optagelse af lån" så vil
>stiftelsegebyrer og administrationsgebyrer hører under denne formulering.

Ligningsvejledningen er næsten så meget lov som den kan være uden
direkte at være en lov. Hvis man er uenig kan man klage til
skatteankenævnet men de benytter også ligningsvejledningen...

Administrationsgebyrer er som regel de løbende gebyrer og er derfor
ikke en "engangsydelse ved optagelse af lånet"

/Knud

Fra : Knud Berggreen

Dato : 15-04-04 21:51

On Wed, 14 Apr 2004 19:23:44 +0200, "Omeg@ Support"

> [...]
>optagelsen, ellers bliver det formentlig ikke godkendt. Stempel til staten

Jeg mener ikke at alle omkostningerne kan fratrækkes. Kun
stiftelsesomkostningerne men formentlig ikke de løbende
administrationsomkostninger (typisk 10-12 kr. om måneden)

>Jeg har desværre ikke kunnet finde et link til en lov el.l., men jeg kan
>henvise til Penge & Privatøkonomi på
>http://www.penge.dk/Crosslink.jsp?p=bohp&d=104&a=411&aId=125&mId=16

Jeg syntes ikke at jeg kan finde noget om det pågældende emne?

/Knud

Fra : Omeg@ Support

Dato : 16-04-04 20:28

"Knud Berggreen" <knud@berggreen-dk.invalid> skrev i en meddelelse
> On Wed, 14 Apr 2004 19:23:44 +0200, "Omeg@ Support"
> <info(nospam)@omegasupport.dk> wrote:
>
> Jeg syntes ikke at jeg kan finde noget om det pågældende emne?

Det er fordi Penge & Privatøkonomi også skal tjene penge. Linket går til en
skatteguide, som er i den trykte udgave. Beklager hvis det ikke var så
tydeligt formuleret.

/Jørgen