Få Delphi 4 program til at "snakke" med we~
Fra : Casper Bang

Dato : 13-04-04 22:03

Hej,

Jeg kunne godt tænke mig at lave et Delphi program som kommunikerer med en
webserver; det vil sige den skal kunne lave en POST til en given
WEB-adressen, og få resultatet tilbage i en string af en art, som jeg
derefter kan behandle.

Kan i hjælpe med at guide mig til en toturial eller lignende så jeg kan lære
at lave ovenstående? Jeg har haft lidt svært ved at finde noget ordentligt
om det.

Håber i kan hjælpe :)
~Casper Bang

Fra : Harald

Dato : 13-04-04 23:43

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:407c5570$0$128$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> [...]
lære
> at lave ovenstående? Jeg har haft lidt svært ved at finde noget ordentligt

En af Indy komponenterne kan gøre det.

http://www.nevrona.com/Indy/

Mvh
HK

Fra : Casper Bang

Dato : 14-04-04 11:57

> En af Indy komponenterne kan gøre det.
>
> http://www.nevrona.com/Indy/

Hmm... jeg har kigget på den side, men er lidt lost. Jeg kan regne ud at det
er Indy Sockets jeg skal bruge, men kan ikke se hvor jeg skal starte :s
Jeg har ledt rundt efter artikler, men kan ikke finde noget som beskriver
mit problem. Jeg er ikke hardcore Delphi programmør, så meget af det der
står er lidt sort snak for mig :(

Fra : Harald

Dato : 14-04-04 14:11

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:407d18fe$0$123$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

> [...]
> mit problem. Jeg er ikke hardcore Delphi programmør, så meget af det der

Nu kender jeg ikke så meget til HTML, men er det du vil at sende f.eks.
www.addr.dk/enside.php?val1=bla&val2=blabla og så få en streng tilbage som
svar?
Hvis det er så kik på TIdHTTP, jeg bruger den på denne måde.

var
Teksten : string;
begin
teksten:='www.addr.dk/enside.php?val1=bla&val2=blabla';
IdHTTP:=TIdHTTP.Create(nil);
IdHTTP.ReadTimeout:=15000;
IdHTTP.AllowCookies:=false;
teksten:=IdHTTP.Get(teksten);
IdHTTP.Free;
end;

/HK

Fra : Casper Bang

Dato : 16-04-04 20:20

> Nu kender jeg ikke så meget til HTML, men er det du vil at sende f.eks.
> www.addr.dk/enside.php?val1=bla&val2=blabla og så få en streng tilbage som
> svar?

Ja, det er hvad jeg gerne vil!

> Hvis det er så kik på TIdHTTP, jeg bruger den på denne måde.
>
> var
> Teksten : string;
> begin
> teksten:='www.addr.dk/enside.php?val1=bla&val2=blabla';
> IdHTTP:=TIdHTTP.Create(nil);
> IdHTTP.ReadTimeout:=15000;
> IdHTTP.AllowCookies:=false;
> teksten:=IdHTTP.Get(teksten);
> IdHTTP.Free;
> end;

Det ser ud som det jeg skal bruge... jeg har søgt mange steder rundt på
nettet, men kan ikke finde et sted at downloade "TIdHTTP". Så vidt jeg har
kunnet læse mig frem til er det INDY der skal installeres, men at finde en
installer til Delphi 4 synes umuligt :(

Er der nogen der kan hjælpe mig med at få de rigtige ting installeret!?

Fra : Harald

Dato : 16-04-04 21:06

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:408031cf$0$122$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

> [...]
> installer til Delphi 4 synes umuligt :(
>
> Er der nogen der kan hjælpe mig med at få de rigtige ting installeret!?

Det er Indy 9.0.14 du skal have fat i og den kan du finder her også til
Delphi 4:
http://www.nevrona.com/Indy/download/Files/Indy9.html

/HK

Fra : Casper Bang

Dato : 17-04-04 09:16

> Det er Indy 9.0.14 du skal have fat i og den kan du finder her også til
> Delphi 4:
> http://www.nevrona.com/Indy/download/Files/Indy9.html

Jeg har hentet den, men har absolut INGEN anelse om hvordan det skal
installeres :s
Jeg kan ikke finde en toturial på deres support pages, om hvordan programmet
installeres.

Der står også noget om at Delphi 4 ikke er supported :s

Fra : Harald

Dato : 17-04-04 09:59

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:4080e7d9$0$131$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

> [...]
programmet
> installeres.
>
> Der står også noget om at Delphi 4 ikke er supported :s

Ja Delphi 4 Standard, så hvis det er den du har står der noget om at du så
skal benytte version 8 i setdet.

/HK

Fra : Casper Bang

Dato : 17-04-04 10:29

> Ja Delphi 4 Standard, så hvis det er den du har står der noget om at du så
> skal benytte version 8 i setdet.

Ja, det er desværre standard versionen jeg har... fik den gratis i et blad
fra alt om data for nogle år siden.

http://www.nevrona.com/Indy/download/Files/Indy8.html
er Indy 8 - jeg er ikke vandt til open source miljøer, så har ingen anelse
om hvordan jeg selv skal kompilere og installere det hele... Er det den der
hedder "indy source-code" jeg skal hente, og i så fald hvordan får jeg det
op at køre?

Jeg ved godt at jeg er meget ubehjælpsom her, men håber i har tålmodighed
med en noob som mig :)

Tak
~Casper

Fra : Harald

Dato : 17-04-04 10:52

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:4080f8ea$0$133$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

> [...]
der
> hedder "indy source-code" jeg skal hente, og i så fald hvordan får jeg det

Ja det er den, og når du pakker den ud er der en fil ManualInstall.txt der
fortæller hvordan man installere.

1. Run the appropriate batch file for your Borland Product.
Delphi 4.0 - c:\Indy\Source\Fulld4.bat
Delphi 5.0 - c:\Indy\Source\Fulld5.bat
C++Builder 4.0 - c:\Indy\Source\Fullc4.bat
C++Builder 5.0 - c:\Indy\Source\Fullc5.bat
2. In your Integrated Development Evnornment, install the DclIndy*.bpl which
is located in the appropriate directory. Those are:
Delphi 4.0 - c:\Indy\d4
Delphi 5.0 - c:\Indy\d5
C++Builder 4.0 - c:\Indy\C4
C++Builder 5.0 - c:\Indy\D4
3. Add the appropriate directory from the ones listed above to your library
path. To do this, click Tools|Environment Options...|Library. Just add the
directory in Library path to end of the path preceded by a ";" such as:
;c:\Indy\d5

/HK

Fra : Casper Bang

Dato : 17-04-04 11:11

> Ja det er den, og når du pakker den ud er der en fil ManualInstall.txt der
> fortæller hvordan man installere.

Smart :)

> 2. In your Integrated Development Evnornment, install the DclIndy*.bpl
which
> is located in the appropriate directory. Those are:

Hvor finder jeg det "integrated deve..."? Kan ikke finde en menu med noget
der hedder det i Delphi.

Fra : Harald

Dato : 17-04-04 12:09

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:408102b3$0$131$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

> Smart :)

> which
>
> Hvor finder jeg det "integrated deve..."? Kan ikke finde en menu med noget
> der hedder det i Delphi.

IDE eller Integrated Development Evnornment er det du ser når du starter
Delphi dvs. Object Inspector, diverse menuer, komponent faner osv.
Vælg Component > Install Packages
Tryk på Add knappen og vælg så den rigtige bpl fil

/HK

Fra : Casper Bang

Dato : 17-04-04 12:13

> [...]
> Vælg Component > Install Packages
> Tryk på Add knappen og vælg så den rigtige bpl fil

Woohoo, så virker det jo :D

I skal have mange tak for hjælpen allesammen. Nu kan jeg gå i gang med mit
lille søde program :)

Fra : Stig Johansen

Dato : 16-04-04 03:32

Casper Bang wrote:

> [...]
> beskriver mit problem. Jeg er ikke hardcore Delphi programmør, så meget af
> det der står er lidt sort snak for mig :(

Du kan også kigge på Synapse
<http://www.ararat.cz/synapse/>
Lidt nede ad siden, er der en fil, der hedder Synademo.zip
Inde i den, er der et eksempel på et program, der laver en GET,POST og POST
af file.
demo/http/httpdemo

Stig Johansen

Fra : Casper Bang

Dato : 16-04-04 20:21

> [...]
> Lidt nede ad siden, er der en fil, der hedder Synademo.zip
> Inde i den, er der et eksempel på et program, der laver en GET,POST og

Ja, det kunne nok bruges... downloadede eksemplerne, men kunne ikke kompile.
Kunne igen ikke finde nogen download (men har ikke søgt efter den her ligeså
meget som jeg søgte efter "TIdHTTP".).

Fra : Stig Johansen

Dato : 17-04-04 04:09

Casper Bang wrote:

> POST
>
> Ja, det kunne nok bruges... downloadede eksemplerne, men kunne ikke
> kompile.

Du skal også downloade 'komponentsættet'.

> Kunne igen ikke finde nogen download (men har ikke søgt efter den
> her ligeså meget som jeg søgte efter "TIdHTTP".).

Downloaden ligger i synapse.zip, på samme web-adresse.
'TIdHTTP' følger med de nyere Delphi versioner, men synapse er væsentlig
bedre og stabil(IMO).

Stig Johansen

Fra : Casper Bang

Dato : 17-04-04 09:41

> Downloaden ligger i synapse.zip, på samme web-adresse.
> 'TIdHTTP' følger med de nyere Delphi versioner, men synapse er væsentlig
> bedre og stabil(IMO).

Jeg har prøvet at få det til at virke, men får følgende fej når jeg
kompilerl:

[Fatal Error] synsock.pas(239): File not found: 'SyncObjs.dcu'

Så vidt jeg ved har Delphi 4 ikke SyncObjs i sig... Hvad kan jeg gøre?

Thanks
~Casper