GRUB installering
Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 13-04-04 13:55

Hej NG!

Jeg har et problem med at installere GRUB-bootloaderen på min ene
harddisk. Forhistorien er følgende: Min maskine indeholder to harddiske
på /dev/hda og /dev/hde. Desværre er hda-harddisken ved at stå af
(frygtelig klonk-lyde og lange pauser plus fejlmeldinger fra en IBM75GXP
-- frygtet lyd som efter andres erfaring betyder at den snart går i
døden efter tre års tro tjeneste). Denne harddisk sidder på DMA66 på
bundkortet og har installeret GRUB. Ellers indeholder den blot en enkel
partition (fat32) kun med data. Den anden harddisk indeholder Windows og
to installatione af Linux. Denne harddisk sidder på en promise
UDMA/100-controller.

Med det for øje at den gamle disk snart dør, har jeg prøvet at
installere GRUB på /dev/hde ved hjælp af /sbin/grub-install og sætte
bios til at boote på denne disk. GRUB melder om følgende fejl:

Booting 'Red Hat Linux (2.4.20-30.9)'

root (hd1,9)

Error 22: No such partition

Press any key to continue...

Så trykke jeg "any key": Og et abnormt skærmbillede toner sig frem. Det
består af et ufuldstændig GRUB-skærmbillede.

Hvad kan jeg gøre?

--Martin

Fra : Peter Jensen

Dato : 14-04-04 22:56

Martin Agersted Jarl wrote:

> [...]
> installere GRUB på /dev/hde ved hjælp af /sbin/grub-install og sætte
> bios til at boote på denne disk. GRUB melder om følgende fejl:

Ved GRUB at /dev/hde er hd1? Prøv at bruge GRUB's interne
tab-completion til at finde ud af hvilken partition der rent faktisk
eksisterer og kan ses af grub.

--
PeKaJe

There is nothing wrong with writing ... as long as it is done in private
and you wash your hands afterward.

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 14-04-04 23:14

Peter Jensen wrote:

> Ved GRUB at /dev/hde er hd1? Prøv at bruge GRUB's interne
> tab-completion til at finde ud af hvilken partition der rent faktisk
> eksisterer og kan ses af grub.

Nej. Det pudsige er at GRUB betragter /dev/hde som root (hd0,9) hvis man
prøver at boote under GRUBs shell. Det er i hvertfald resultatet hvis
man "tab'er" sig frem.

Er det i øvrigt muligt at smide GRUB over på en cd-rom som man så kan
boote fra? Mit floppydrev er stået af og jeg har ikke planer om at købe
et nyt blot for at kunne have en diskette som bootdisk.

--Martin

Fra : Karsten Jensen

Dato : 15-04-04 10:13

Martin Agersted Jarl <martin@sletmigjarl.dk> writes:

[snip]
> Er det i øvrigt muligt at smide GRUB over på en cd-rom som man så kan
> boote fra? Mit floppydrev er stået af og jeg har ikke planer om at
> købe et nyt blot for at kunne have en diskette som bootdisk.

Du kan hente pakken grub-image, der er et image af en boot-floppy. Ved
hjælp af den kan du så lave en bootable CD. Du bruger -b flaget til
mkisofs, når du laver din iso-fil.

mvh
Karsten Jensen

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 15-04-04 12:07

Karsten Jensen wrote:

> [...]
>>

> Du kan hente pakken grub-image, der er et image af en boot-floppy. Ved
> hjælp af den kan du så lave en bootable CD. Du bruger -b flaget til

tak.
--Martin