Div haglgevær spørgsmål.
Fra : JSC

Dato : 13-04-04 09:19

Hej Gruppe

Jeg har et gammel aya ss 16/70 hvor mekanikken virker fint (ikke noget
mærkbart slør). Når man har skudt med det er det meget svært at åbne - Det
"binder". Problemet opstår kun ved affyring af patroner. Hvis man bare
klikker begge løb af i klikpatroner "binder" geværet ikke.

Jeg har tjekket om slagstifterne hænger - det gør de ikke..

Nogen forslag til hvad der kan være galt??

Så har jeg fået et gammel SS 12/70 mærket med BUHAG SHUL HANDWERKSARBEIT.

Nogen forslag til hvor jeg kan finde lidt mere info om dette gevær??

Mvh.
Jørgen

Fra : Jan Nielsen

Dato : 13-04-04 10:14

On Tue, 13 Apr 2004 10:19:10 +0200, "JSC" <JSC@nospam.dk> wrote:

> [...]
>"binder". Problemet opstår kun ved affyring af patroner. Hvis man bare
>klikker begge løb af i klikpatroner "binder" geværet ikke.

Hvis det er svæt at åbne geværet blot den mindste smule, skyldes det oftest at
slagstifterne hænger. Hvis geværet kan åbnes ganske lidt før man møder modstand
skyldes det udtrækkeren, kamererne eller patronerne.
Er kamrene rene? Føl efter med en finger; overfladen skal føles glat og jævn.
Er problemet lige stort når du bruger højre/venstre eller evt. begge løb
samtidigt? Det kan også skyldes patronen, for høj/lav/smal kappe eller for højt
tryk. Prøv et andet patronmærke.
--
- JN -

Fra : JSC

Dato : 13-04-04 10:19

"Jan Nielsen" <morgan@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> On Tue, 13 Apr 2004 10:19:10 +0200, "JSC" <JSC@nospam.dk> wrote:
>

> Hvis det er svæt at åbne geværet blot den mindste smule, skyldes det
oftest at
> slagstifterne hænger.

Det kan faktisk åbnes noget - så jeg udelukker slagstifterne....

Tak - det gav noget at arbejde med !!

/Jørgen

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 13-04-04 16:17

> Så har jeg fået et gammel SS 12/70 mærket med BUHAG SHUL
> HANDWERKSARBEIT.

Du er sikker på at der står shul og ikke suhl. Hvis det sidste er tilfældet
er det sandsynligvis fremstillet i den tidligere østtyske by suhl, hvor den
af de mere kendte fabrikanter af våben er Simson Suhl.

/Søren Hjelholt

Fra : JSC

Dato : 14-04-04 07:13

"Søren Hjelholt" <hjelholt@_nospam_mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
den
> af de mere kendte fabrikanter af våben er Simson Suhl.

Hej Søren

Du har fuldstændig ret det er en Buhag Suhl.

Jeg har fået fortalt at modsat Simson Suhl (som er maskin/seriebånds
fremstillet) er Buhag Suhl fremstillet/samlet af én bøssemager - Er der
nogen som kan be/afkræfte den historie??

Mvh.
Jørgen