Psykisk terro????
Fra : Frodo

Dato : 12-04-04 21:38

Hej i gruppen.

Jeg står på sidelinien og kan se på en lille pige, som bliver brugt mod sin
mor.
Meget ofte når hun kommer hjem fra weekend hos far, er hun fuld af
beskylding mod sin mor.

Eks1: Hvorfor bruger I ikke de penge far betaler, på mig og mine søskende???

Eks2: Hvorfor laver du aldrig noget her hjemme???(underforstået, at det er
mig voksen2 der laver det hele) Du sider bare ved computeren hele dagen.

Til eksempel 1 forklarede vi hende at de penge hendes far betaler ikke
engang dækker det som det koster at have hende og hendes søskende i
institutioner, og at mad, tøj, legetøj osv osv koster mange penge.

Til eksempel 2 forklarede vi hende at det faktisk er hendes mors arbejde at
side ved computeren, men at når hun var i skole og fritidshjem, så lavde
hendes mor også noget her hjemme, men det kunne hun jo ikke se.

Jeg ved der også har været en masse andet som har mere relation til det
forhold der var mellem min kærste og hendes eks. mand.

Men altid får vi af vide at sådan siger far det er, eller far siger sådan og
sådan.

Min kærste har den fulde forældremyndighed, og de har en samværdsaftale
gennem SA.
Jeg ved at det er meget svært at bevise at sådan forholder det sig, men er
der ikke noget man kan gøre???

Håber der en nogen der kan komme med noget godt.

/Rico

--
Besøg:
www.Zahbo.dk

Denne mail er blevet scannet af Norton AntiVirus Copyright© 2000-2002
Symantec Corporation og indeholder ikke virus!

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 13-04-04 06:58

"Frodo" <det-er@min-fjerndette-postkasse.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg står på sidelinien og kan se på en lille pige, som bliver brugt mod
sin
> mor.

Hvor lille er den pige?

Hvis hun kan gentage beskyldningerne stort set som du fremstiller hun gør
det, vil jeg mene, at hun også er stor nok til at forstå fornuftige
forklaringer fra jeres side.

> Jeg ved at det er meget svært at bevise at sådan forholder det sig, men er
> der ikke noget man kan gøre???

Det bedste I kan gøre, gør I vist allerede. Forklarer pigen, hvordan tingene
rent faktisk forholder sig. Men gør det kort. Det vil være en skidt idé at
gøre en stor sag ud af det. Gør det ikke til et emne, der er til diskussion.
Hvordan man bruger sine penge og hvordan man fordeler opgaverne i sit hjem
er ikke noget, man skal diskutere med eller forsvare overfor hverken børn,
eksmænd eller andre.

Hvor ubehagelig farens mening end kan være, kan I næppe gøre noget ved, at
han måske mener noget skidt om sin ekskone og hendes pengeforbrug. Lad ham
have dem i fred. Det gør hverken fra eller til, hvad han mener. På langt
sigt er det faren, der taber på at tale grimt om pigens mor.

Vis pigen, at I respekterer en anden MENING, men gør det også kort og enkelt
klart for hende, at arbejdsfordelingen og pengeforbruget i jeres hjem er,
som I har valgt det skal være - også selvom andre måske ville gøre det
anderledes.

Mvh. Lisbeth

Fra : Frodo

Dato : 13-04-04 13:12

"Lisbeth Jacobsen" <LisbethJacobsen821_nospam@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:407b84c0$0$5970$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> "Frodo" <det-er@min-fjerndette-postkasse.dk> skrev i en meddelelse

> sin
>
> Hvor lille er den pige?

Hun er 6 år.

> snip noget

Med dette spørgsmål, mente jeg mere, kan vi sætte en stopper for det, ved
hjælp af en eller anden instans??

> Mvh. Lisbeth

/Rico

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 14-04-04 17:46

> Med dette spørgsmål, mente jeg mere, kan vi sætte en stopper for det, ved
> hjælp af en eller anden instans??

Nej. Og hvad skulle "en eller anden instans" også kunne gøre?

I kan derimod selv stoppe det ved ikke at tage det så alvorligt endda. Lad
pigen komme med sin kritik .... og lad det så være det.

Jeg ville ikke diskutere arsbejdsfordeling og pengeforbrug med en 6-årig.

Mvh. Lisbeth

Fra : jens

Dato : 15-04-04 22:40

"Lisbeth Jacobsen" <LisbethJacobsen821_nospam@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:407d6cef$0$20179$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...

> I kan derimod selv stoppe det ved ikke at tage det så alvorligt endda. Lad
> pigen komme med sin kritik .... og lad det så være det.
>
> Jeg ville ikke diskutere arsbejdsfordeling og pengeforbrug med en 6-årig.

Hej Lisbeth
jeg kunne ikke være mere enig i det du skriver.

men jeg ved ikke om du har prøvet sådanne en situation, det har jeg.

og så syntes jeg lige det er vigtigt at fortælle at det bestemt ikke er
nemt, nogen gange har man bare ikke overskudet til at takle den slags kritik
på en hensigtsmæssig måde, så er det man falder i og kommer til at vrisse af
barnet, eller man kommer til at sige noget som egentlig skulle have være
sagt til ex manden.

i mit tilfælle hvor jeg boede sammen med en mor til to børn, der kom hjem
med de samme beskylninger, var det legalt for moderen og mig, at vi stoppede
og irettesatte hinanden, hvis vi begik en fejl i den retning, og det tror
jeg er vigtigt.
det kunne foregå sådan, at hvis jeg f.eks. faldt i og begyndte at køre med
på den kamp som ex manden forsøgte at køre gennem børnene, så stoppede hun
mig med et spørgsmål f.eks. "hvad skal vi have til aften" så vidste jeg at
jeg skulle trække i land, og lade hende overtage, og så snakkede vi lige
kort om det, når børnene var lagt i seng.

Jens

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 16-04-04 07:15

"jens" <glad1fjern@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> og så syntes jeg lige det er vigtigt at fortælle at det bestemt ikke er
> nemt, nogen gange har man bare ikke overskudet til at takle den slags
kritik

Jamen du har da helt ret! Men sådan er det jo med alt - at nogle gange er
det ikke nemt *S*
Det ER ikke nemt at have børn! *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 13-04-04 11:13

Frodo wrote:
> Hej i gruppen.
>
> Jeg står på sidelinien og kan se på en lille pige, som bliver brugt
> mod sin mor.

jeg må som lisbeth undre mig over hvor "lille" pigen er når hun i den grad
kan gentage beskyldningerne....
de fleste børn kan ret tidligt via forklaringer og "beviser" overbevises om
at det de hører nok ikke stemmer helt overens......

> [...]

> engang dækker det som det koster at have hende og hendes søskende i
> institutioner, og at mad, tøj, legetøj osv osv koster mange penge.

i kunne evt sige at det gør i også, og så forklaringen i allerede har
stillet op..... forklar hende evt at ALT koster penge.... børn har kun godt
af at lære pengenes betydning for hverdagen..... giv hende evt de konkrete
beløb over hvad tingene koster (kræver at hun har lidt fornemmelse for tal),
og skriv dem evt op i et regnestykke..... så kan hun se ret tydeligt at det
ikke stemmer overens ;) det kan også gøres simpelt for mindre børn.....

> [...]

> arbejde at side ved computeren, men at når hun var i skole og
> fritidshjem, så lavde hendes mor også noget her hjemme, men det kunne

her kunne det også være en god ide at beskrive de faktiske ting mor gør for
hjemmet..... spørg hende om hun ved hvor det rene tøj kommer fra, om hun
tror køleskabet fyldes på magisk vis og sådanne ting..... ofte er det en god
ide at lade børnene selv svare på deres spørgsmål, for så går det pludseligt
op for dem hvor meget arbejde der egentlig ligger i det......

> [...]
> det forhold der var mellem min kærste og hendes eks. mand.
>
> Men altid får vi af vide at sådan siger far det er, eller far siger

indimellem må man skære igennem og sige at "far jo altså ikke ved hvad der
foregår her hjemme, for far bor her ikke.... men nu ved du jo at det ikke er
sådan..... og det er det eneste der betyder noget" ;)

> [...]
> men er der ikke noget man kan gøre???
>
> Håber der en nogen der kan komme med noget godt.

det bedste man kan gøre er at vise børnene hvordan virkeligheden forholder
sig, på en måde de kan forstå...... og så lade faderen grave sin egen grav
ved at blive ved med sine påstande.... lige pludselig går det op for barnet
hvad det er han gør, og så vil hun enten ignorere det, eller fortælle ham at
det ikke passer.....
at give barnet ballast til at drage sine egne slutninger ud fra de
oplysninger der er på bordet, er det bedste man kan lære dem ;)

--
Knus, Sabina
Bemærk: vi holder oprydnings salg: