Kikkert til naturoplevelser
Fra : ChristianTC

Dato : 12-04-04 20:46

Hej Jagt NG

Jeg skal bruge en kikkert til naturoplevelser, altså både fugle og til at
kigge på vildt i skoven. Den skal ikke være stor, men let at bære rundt på,
og prisklassen forestiller jeg mig omkring 1000 kr eller gerne mindre. Hvad
for nogle mærker er gode at gå efter og hvad ligger prisklassen i når man
skal have sådan en kikkert?

MVH
Christian

Fra : Lykke

Dato : 13-04-04 07:54

Hej Christian, en klog mand jeg kender godt, fortalte mig engang da vi
diskuterede hvilken kikkert der er bedst.
Han sagde de vise ord, at den kikkert man har med er bedst.. Det skal
forstås på den måde at det er let at købe en stor kikkert, men gider man
slæbe på den? Jeg gør ikke. Tilgængæld købte jeg i Bilka en lille kikkert
til 98,- i størrelse 8x21 som kunne sidde i bæltet. Den har jeg med overalt
når jeg er i naturen for den fylder ikke meget. OK det er ikke verdens
bedste det ved jeg godt.
Jeg ved også godt at en Swarovski er meget bedre, men hvad nytter det når
den ligger derhjemme.
Bemærk. den samme kikkert kan købes flere steder. op til 400,- for den samme

Med venlig hilsen
Poul

Fra : ChristianTC

Dato : 13-04-04 13:05

"Lykke" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> wrote in message
> Hej Christian, en klog mand jeg kender godt, fortalte mig engang da vi
> diskuterede hvilken kikkert der er bedst.
> Han sagde de vise ord, at den kikkert man har med er bedst.

Hej Lykke og JK

Tak for jeres svar. Jeg brugte lidt det samme spørgsmål dengang jeg skulle
købe digicam og der fik jeg også svaret at det bedste digicam er det man har
det godt med. Eller det der opfylder ens krav, og det er jo rigtigt Jeg
bruger ikke briller og kikkerten skal være handy. Den må ikke fylde for
meget.
Jeg går ned i en jagtforretning idag og kigger på deres udvalg, for jeg tror
det er lidt nemmere at se hvad for en kikkert man skal have når man står med
en i hånden.

MVH
Christian

Fra : JK

Dato : 13-04-04 12:23

On Mon, 12 Apr 2004 21:45:36 +0200, "ChristianTC"
<jegerendaaseslime@yahoo.com> wrote:

> [...]
>for nogle mærker er gode at gå efter og hvad ligger prisklassen i når man

Det er ikke så ligetil at rådgive om, udfra de sparsomme oplysninger
om behov, og smag.

Hvis du ikke bruger briller, når du er i marken, så kan jeg anbefale
en Nikon Action 8x40. Den fås for ca. 1100 kr.

http://www.activfoto.dk/

se tilbehør, og kikkerter. Det er altså billigt, og den er også dyrere
de fleste andre steder.

Men hvis du skal have briller på, for at se hvad du skal kigge på, så
er den Nikon ikke velegnet. Så ville jeg prøve en Pentax PCF-V 8x40
til 1498,-

Kig lige igennem begge udenfor butikken, før du køber. Få det hele
med, også halsrem.

8x40 anser jeg for et passende valg fordi: den er til er at holde
stille, den er let og alligevel væsentlig mere lysstærk end en
kompaktkikkert, som f.eks. en 8x24.

En 8x40 har en udgangspupil på 5 mm. For en kompaktkikkert son 8x24 er
det 3 mm. Lysstyrke går kvadratisk, så 8x40 er 3 gange så lysstærk som
8x24.

mvh

John

Fra : Lars Beck Jensen

Dato : 23-04-04 15:24

Hvis du ikke har købt endnu - så har jeg nok lige kikkerten. spritny -
fejlkøb- leupold windriver 10x30 compact. I US koster den fra 200$. Jeg
vil sælge den for 1500 kr. (så kan jeg lige holde mine omkostninger
hjemme)

mvh.

Lars