Lege med andre hunde
Fra : Søren LH

Dato : 12-04-04 11:20

Hej,

Hvorfor gider min hund ikke lege med andre hunde? Det er en schæfer på
snart 3 år, som er alt for farsyg. Er der nogen af jer hvis hunde har
det på samme måde? Er det noget man kan gøre noget ved?

Mvh
Søren

Fra : Louise

Dato : 12-04-04 19:59

Så længe den ikke har en aggressiv og unormal holdning til andre hunde
ville jeg ikke bekymre mig, men blot konstatere at jeg havde en hund,
der bare ikke gad lege med andre hunde. Så længe hunden er glad og
tilfreds og får sine sociale behov dækket, så er der ingen grund til
at gruble... synes jeg

Ikke alle hunde er ens og ikke alle hunde bryder sig om/kan lege med
andre, sådan er det bare.

Fra : Pwh

Dato : 14-04-04 16:05

> [...]
> snart 3 år, som er alt for farsyg. Er der nogen af jer hvis hunde har
> det på samme måde? Er det noget man kan gøre noget ved?

Jeg var begyndt at få lidt af det samme "problem" med Tyson (Lab/Schæfer),
og jeg tror at det var fordi at jeg var begyndt at lege for meget med bold når
vi var ude og gå tur. Til sidst havde Tyson simpelthen kun øje for mig og den
skide bold, andre hunde gad han sjældent lege med efterhånden.
Så nu har jeg sat ham på rationering med boldlegeriet, den kommer kun med
hvis jeg er temmelig sikker på at der ikke er andre hunde nede på Engen.
Det har faktisk virket efter hensigten, han er igen blevet meget flinkere til at
lege med andre hunde, men selvfølgelig ikke som dengang han var hvalp.

/Jens (der faktisk tit har set fænomenet hos Schæfere)

Fra : Louise

Dato : 16-04-04 18:27

> /Jens (der faktisk tit har set fænomenet hos Schæfere)

Til det kan jeg kun sige at det nok skyldes at schæferen er en meget
førerfikseret race, der "har nok" i sin ejer. Det samme gælder "min"
race, der er belgisk hyrdehund.

Louise (der accepterer at hundene ikke gider lege så længe de ikke er
agressive eller udviser anden atypisk adfærd)

Fra : Pwh

Dato : 16-04-04 20:14

Louise wrote:

> Til det kan jeg kun sige at det nok skyldes at schæferen er en meget
> førerfikseret race, der "har nok" i sin ejer. Det samme gælder "min"
> race, der er belgisk hyrdehund.

Jeg regnede også med at det var Schæfer generne der er årsagen til
at min Tyson er så førerfikseret.

> Louise (der accepterer at hundene ikke gider lege så længe de ikke er
> agressive eller udviser anden atypisk adfærd)

Det er heller ikke fordi at jeg ikke accepterer hvis Tyson ikke vil lege med
andre hunde, jeg ved bare at når han først kommer igang med at lege med
de andre hunde, så har han det faktisk sjovere end når han leger med mig.
Det er jo med hans valg af legekammerater (mig eller andre hunde) som med
alt andet i hans liv, han kan ikke bare få det som det umiddelbart passer ham.
Jeg vil feks heller ikke lade ham leve af røde pølser bare fordi at hunden nu
engang synes at det er den mad der smager ham bedst.
Og da jeg kan se at mit måske overdrevne boldlegeri med ham har ført til
at han mister interessen for sin egen race, så må jeg vel i fornuftens navn sige stop.
Nogle mennesker synes sikkert at det er evigt yndigt at deres hund klistrer sig op
af dem og ikke gider snakke med andre hunde, jeg synes at det er unaturligt for en hund.
Selvfølgelig vil der da altid værer grader af hvor meget hunde gider at have med hinanden
at gører, men mister de helt interessen for andre af samme race vil jeg mene at der er noget galt.

/Jens (der har større fornøjelse ved at se hunde lege med hinanden end med mennesker)

Fra : Louise

Dato : 18-04-04 11:11

Mjah, jeg kan godt følge dig, men i kraft at du er hundens leder, så
har du altså en stor del af dens verden og du er flokføreren og ikke
bare et tilfældigt individ af anden oprindelse der tilfældigvis er
venlig at fodre den og gå ture med den.

Mine hunde elsker da også at lege med hinanden, men de elsker da ikke
altid at lege med andre hunde. Det er -efter min mening- fordi jeg
har flere sammen og har en decideret flok (5 stk), så de lever meget
naturligt (som du efterlyser) og med masser af kontakt med artsfæller.
Flokke i naturen leger heller ikke med andre flokke, de undgår vel
nærmest hinanden, så det du søger tror jeg ikke er det naturlige for
hunden, men måske noget du føler er naturligt og dermed det bedste.

Hvis din hund er tilfreds med at lege med dig, jamen så ville jeg da
være glad for det (hvis jeg ellers forsat kunne give den, hvad den
havde brug for), det viser jo bare at du er i stand til at dække
hundens behov for leg.

Skal den lege med andre, så prøv at vær lidt med selv, da det jo er
dig, der er den toneangivende og bestemmer, hvad der skal laves. Og
ja, det er da rart med en selvstændig hund, men hunde er forskellige
og mange hyrdehunde er bare ikke de mest selvstændige, da de er avlet
til at samarbejde og modtage kommandoer fra en fører. Selvfølgelig kan
opdragelse og træning gøre meget, men man kommer altså sjældent udenom
generne.

Hilsen Louise (som faktisk elsker personlige og klistrede hunde, så
længe det ikke tager overhånd )

Fra : Pwh

Dato : 18-04-04 12:32

Louise wrote:
> [...]
> har du altså en stor del af dens verden og du er flokføreren og ikke
> bare et tilfældigt individ af anden oprindelse der tilfældigvis er

Det fik jeg med al tydelighed demonstreret for et par dage siden hvor
jeg lå i sygesengen og for første gang ikke kunne lufte Tyson så han
måttte nøjes med haven. Jeg fik så min Far (som Tyson er meget glad for)
til at gå en tur med ham, den blev ret kort, for hunden ville hele tiden hjem
til mig i stedet for. Ikke særligt praktisk, det er nok noget jeg bør arbejde med

> [...]
> har flere sammen og har en decideret flok (5 stk), så de lever meget
> naturligt (som du efterlyser) og med masser af kontakt med artsfæller.

Ok, jeg anede ikke at du havde så mange hunde. Det må klart værer noget
der nærmer sig de mest ideelle forhold som du kan tilbyde dem. Det er sikkert
helt naturligt at de har nok i deres egen flok.

> Flokke i naturen leger heller ikke med andre flokke, de undgår vel
> nærmest hinanden, så det du søger tror jeg ikke er det naturlige for
> hunden, men måske noget du føler er naturligt og dermed det bedste.

Det er nu ikke kun noget jeg føler, jeg kan da observerer med al tydelighed
at Tyson morer sig på en helt anden måde når han tonser rundt sammen med
en anden hund nede på Engen, men det ene skal da ikke udelukke det andet,
der skal da også værer plads til at jeg selv leger med ham.

> [...]
> være glad for det (hvis jeg ellers forsat kunne give den, hvad den
> havde brug for), det viser jo bare at du er i stand til at dække

Det er nok der lidt af "problemet" for mig ligger, jeg gider altså ikke at
lege hundelege i samme udstrækning som Tyson gider,
han er nærmest utrættelig når han først kommer igang. Det er da også den
primære grund til at jeg lige har bestilt en hvalp mere,
så kan han få en legekammerat som han bedre kan lege med på lige vilkår.

> Skal den lege med andre, så prøv at vær lidt med selv, da det jo er
> dig, der er den toneangivende og bestemmer, hvad der skal laves.

Hvad skulle formålet værer med det, så længe hundene leger fredeligt.

> [...]
> til at samarbejde og modtage kommandoer fra en fører. Selvfølgelig kan
> opdragelse og træning gøre meget, men man kommer altså sjældent udenom

Selvfølgelig skal man da ikke tvinge en hund til noget der er den grundliggende imod,
men i mit eget tilfælde synes jeg let at kunne sporer det derhen at jeg faktisk ubevidst
havde præget Tyson til kun at gide at lege med mig, og derved snød ham for den
fornøjelse der kunne værer ved at lege med andre hunde. Det var derfor jeg skrev det
til Søren i hans oprindelige indlæg, da det kunne værer at han havde gjort lige som jeg.

/Jens

Fra : Louise

Dato : 19-04-04 09:44

> Hvad skulle formålet værer med det, så længe hundene leger fredeligt.

Hej Jens

Simpelthen at hunden får øjnene op for at det er ok interessant at
lege med de andre hunde; det er slet ikke fordi jeg mener der er
problemer eller tolker at han ikke kan lege med andre.

Iøvrigt vil meget ændre sig når du får hund nr 2, for så vil han
fokusere på den også og selvfølgelig leg med den. Det vil være meget
naturligt, da den jo rigtigt er den del af flokken. Er det også en
schæfer? Held og lykke med dem sammen; 2 hunde er nu nemmere end 1
hvis du spørger mig

Hilsen Louise (der bare ikke formåede at stoppe ved to hanhunde )

Fra : Pwh

Dato : 19-04-04 16:45

Louise wrote:

> [...]
> lege med de andre hunde; det er slet ikke fordi jeg mener der er
> problemer eller tolker at han ikke kan lege med andre.

Ok, så er jeg med igen

> Iøvrigt vil meget ændre sig når du får hund nr 2, for så vil han
> fokusere på den også og selvfølgelig leg med den. Det vil være meget
> naturligt, da den jo rigtigt er den del af flokken.

Det er lige det der er tanken med den næste, jeg kunne såmænd godt
nøjes med en hund pt, men jeg er sikker på at Tyson vil elske at vi får en hund mere.
Det bliver trods alt noget helt andet end de tilfældige hunde som han møder på Engen.

> Er det også en
> schæfer? Held og lykke med dem sammen; 2 hunde er nu nemmere end 1
> hvis du spørger mig

Jeg har da også en teori om at meget vil blive lettere med 2 hunde, en del dyrere,
men hvad faen man skal jo bruge sine penge på et eller andet
Den kommende hund (tæve) er en blanding af Lab (tæven) og Rotte,
Tyson er jo heller ikke ren Schæfer, men en Lab/Schæfer med meget Schæfersind.

> Hilsen Louise (der bare ikke formåede at stoppe ved to hanhunde )

Hø, jeg er også bange for at der går inflation i det efterhånden, jeg har pladsen til det

/Jens

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 19-04-04 22:38

Hej

Jeg må lige sige at jeg har haft to hanner sammen og den ene var en
stærk alfa han og han var altså bare sig selv nok. Han kunne godt
virke asocial og ligeglad med andre. Dog kunne han lege nogle gange
med min anden han hund og KUN når HAN ville. Jeg synes ikke det er
unormalt...det kommer meget an på hvordan psyken jo er på hunden.

Og så må jeg jo også sige at man ofte med den første hund har for vane
at aktivere hunden med alskens ting når man kun har den ene hund. Den
"fejl" begik jeg også selv, jeg kunne ikke lade være at aktivere min
hund ved hver eneste gåtur med en eller anden opgave, resultatet af
det var at hunden forventede opgaver ved hver græsplæne den kom forbi.
Dén fejl begik jeg ikke igen med den næste

Jeg fik også min første hund til at stoppe dens forventning ved at
"nøjes" med at lade den gå tur i fred og lade den snuse og være hund.
Det ændrede langsomt men sikkert dens adfærd. Men det kan være svært i
nogle tilfælde...for ejeren at lade hund være hund ;-D

Mange hilsener

Jeannette Svensson/..asko
www.lemanszone.dk/jeannette

Fra : Pwh

Dato : 20-04-04 16:16

Jeannette Svensson wrote:
> [...]
> med min anden han hund og KUN når HAN ville. Jeg synes ikke det er
> unormalt...det kommer meget an på hvordan psyken jo er på hunden.

Jeg har skam heller ikke udtalt at det er unormalt, jeg tror faktisk at det
er meget almendeligt eller normalt om du vil. Men jeg vil stadig mene at
det er det mest naturlige for en hund også at værdsætte selskab med andre hunde.

> [...]
> det var at hunden forventede opgaver ved hver græsplæne den kom forbi.
> Dén fejl begik jeg ikke igen med den næste

Det vil jeg også prøve at undgå med den kommende hund, men mon ikke det
mere eller mindre kommer af sig selv at den næste hund hellere vil lege med
den gamle hund frem for med mig.

> [...]
> Det ændrede langsomt men sikkert dens adfærd. Men det kan være svært i
> nogle tilfælde...for ejeren at lade hund være hund ;-D

Jeg bliver jo faktisk også nød til at vænne Tyson fra inden hvalpen kommer om en mnd.
Ellers kan jeg da forestille mig at han vil blive skuffet når jeg af gode grunde bliver
nød til at have meget focus på hvalpen i starten, og derfor får mindre tid til ham.

/Jens (der regner med at det hele nok skal gå uden de store probs)