Hent næste i tabel
Fra : Harald

Dato : 12-04-04 09:59

Hej

Jeg bruger MySQL 4.0.17

Jeg har en tabel med bla. følgende felter.

IDKode: int, autoinc
Enhedsnavn : varchar
Ankomst: date

Hvis jeg nu har en aktuel post hvor Enhedsnavn="45" og ankomst="2004-02-06"
så vil jeg gerne lave en SQL der finder den næste post i tabellen hvor
tabellen er sorteret i Enhedsnavn,Ankomst orden.

Tabellen kan f.eks. indeholde følgende poster:

IDkode, Enhedsnavn, Ankomst
23, 42, 2004-01-05
56, 45, 2004-02-06
77, 45, 2004-03-08
37, 50, 2004-02-22

Dvs. at hvis min aktuelle post er linie 2 så skal SQL´en give mig linie 3.
Hvis jeg bare siger:

SELECT * FROM mintabel WHERE Enhedsnavn>"45" LIMIT 1

så springes line 3 jo over og jeg får linie 4 hvilket ikke kan bruges.

Mvh
HK

Fra : Harald

Dato : 12-04-04 10:06

"Harald" <news10@-REMOVE-THIS-kroning.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvis jeg bare siger:
>
> SELECT * FROM mintabel WHERE Enhedsnavn>"45" LIMIT 1

Jeg mener selfølgelig:
SELECT * FROM mintabel WHERE Enhedsnavn>"45" ORDER BY Enhedsnavn, Ankomst
LIMIT 1

/HK

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 12-04-04 10:30

Harald wrote:
> "Harald" <news10@-REMOVE-THIS-kroning.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg mener selfølgelig:
> SELECT * FROM mintabel WHERE Enhedsnavn>"45" ORDER BY Enhedsnavn,
> Ankomst LIMIT 1

SELECT *
FROM mintabel
WHERE Enhedsnavn>"45"
OR (Enhedsnavn="45" AND Ankomst > "2004-02-06"

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
"On the whole he enjoyed the gift of speech, but something told him

Fra : Harald

Dato : 12-04-04 12:10

"Kristian Damm Jensen" <REdammMOVE@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> FROM mintabel
> WHERE Enhedsnavn>"45"
> OR (Enhedsnavn="45" AND Ankomst > "2004-02-06"

Ja selfølgelig, tak for det

/HK