Frygt for tallerkener
Fra : low fi

Dato : 10-04-04 22:24

Min 2 årige datter begynder ofte at græde når hun ser en tallerken.
Kan dette være dårlige oplevelser fra vuggestue, m.m. ?
Mvh. Lars P

Fra : John D.

Dato : 11-04-04 21:23

"low fi" <nothing@get2net.dk> wrote in message
> Min 2 årige datter begynder ofte at græde når hun ser en tallerken.
> Kan dette være dårlige oplevelser fra vuggestue, m.m. ?

Jeg har ikke noget barn, men jeg har psykologi som valgfag i gymnasiet, og
jeg tror måske der er nogen der kan have tævet dit barn med en tallerken.
Hvornår begyndte hun at græde når hun så tallerkener?

Martin

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 12-04-04 08:30

John D. wrote:

> Jeg har ikke noget barn, men jeg har psykologi som valgfag i
> gymnasiet, og jeg tror måske der er nogen der kan have tævet dit
> barn med en tallerken.

Jeg har ikke haft psykologi, hverken som valgfag i gymnasiet eller
senere i min uddannelse, men jeg har dog en datter. For et par uger
siden blev hun pludselig meget bange for at gå på græs. Hun græd og
opførte sig som om det brændte gennem gummistøvlerne. Det holdt 3-4
dage, så var det ok igen. Heraf kan vi gætte på... Ja, hvad? At hun er
blevet tævet på en græsplæne?

Din fortolkning har en meget simpel årsag-effekt sammenhæng. Jeg vil
indvende at virkeligheden ofte er noget mere kompleks. Måske er en
tallerken faldet på gulvet og barnet blev bange for lyden, måske har
hun set noget i fjernsynet, der lignede en tallerken og som virkede
farligt.

For min datters vedkommende kan tilføjes at hun lige havde fået en
lillebror, så mit gæt er at det blot var en del af hendes reaktion på
ændringer i familien.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Mette

Dato : 12-04-04 09:18

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tallerken faldet på gulvet og barnet blev bange for lyden, måske har
> hun set noget i fjernsynet, der lignede en tallerken og som virkede

Lige præcis. Min datter og jeg boede af boligmæssige årsager i mine
forældres soveværelse i en lang periode (De sov naturligvis i et andet
rum. I soveværelset hang nogle tidlige picasso-billeder af løbende
kvinder. Pludselig en nat (da hun var omkring 2,5 år) begyndte hun at græde
helt ustyrligt mens hun pejede på billederne. Var det fordi nogle løbende
kvinder havde banket hende? Nej, hun syntes bare, at de så uhyggelige ud i
mørket.
Det gik over
Omtrent på samme tidspunkt græd hun hjerteskærende, så snart jeg begyndte at
synge "Sov sødt lille jumbo" - for dét var tegnet på, at NU skulle hun
sove...

Fra : Inger Pedersen

Dato : 12-04-04 09:28

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Din fortolkning har en meget simpel årsag-effekt sammenhæng. Jeg vil
> indvende at virkeligheden ofte er noget mere kompleks.

Jamen jeg må da indrømme, at jeg opfattede Johns indlæg som en spøg/ironisk
ment.

Hilsen Inger

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 12-04-04 10:39

Inger Pedersen wrote:

> Jamen jeg må da indrømme, at jeg opfattede Johns indlæg som en
> spøg/ironisk ment.

Så må jeg erklære mig narret og tipper på hatten til John.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Inger Pedersen

Dato : 12-04-04 10:53

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Så må jeg erklære mig narret og tipper på hatten til John.

- eller også må jeg.
Hvad siger John selv?

Hilsen Inger