Deforme fisk
Fra : Harry og Ester

Dato : 09-04-04 19:12

Jeg har fanget en del deforme fisk i en å. Åen har et dambrug. Opstrøms for
dambruget har jeg ikke fanget deforme fisk; men nedenfor dambruget har jeg
fanget en del. I åen er det mest bækørreder jeg fanger; men ind i mellem
fanger jeg dog også regnbueørreder. Det er begge arter, der har
deformiteterne. Deformiteterne består i afstumpede finner forskellige steder
på fiskene. Fiskene har f.eks. en halv, ikke jævn, rygfinne. Eller mangler
f.eks. en af side finnerne, så der bare sidder en knup. Hvad skal jeg gøre?
Er der nogen steder jeg kan henvende mig? Eller er det et naturligt fænomen?

Mvh. Leif

Fra : Kim

Dato : 09-04-04 22:09

Det lyder sgú ikke godt!!
Har hørt noget om at visse brodne kar inden for dambrug anvender
væksthomoner i stil med dem bodybuildere bruger. Ved dog ikke om det har
noget på sig.
Du kan få dit amts miljøtilsyn til at kigge på det/tage vandprøver, og bede
dem om at teste for homoner.

Fra : Jens Christian Jense~

Dato : 10-04-04 12:38

Nej det drejer sig om fisk der er undsluppet dambruget. Når de går så tæt
bider de hinandens finner af.

mvh
Jens

Fra : Essoxfly

Dato : 10-04-04 14:13

Jeg læste for et godt stykke tid siden en fornuftig artikel i Fly
fishing and fly tying omhandlende deforme finner. Der blev fortalt lidt
om de forskellige muligheder for dette: Bla. at det er bakterie angreb
på fiskenes finner, der ofte er skyld i at disse er afstumpede og at
dette ofte er nemt at afgøre da disse har lidt mere slimede finner end
fisk med hele finner.

Jeg har iøvrigt i mit saltvandsakvarie observeret at finner der bliver
ødelagt i slagsmål heler meget hurtigt, hvorimod det en enkelt gang
havde et biologisk "tilt" på maks. 10 timer der resulterede i finneråd,
og der tog det MEGET lang tid før finnerne blev normale.

Mvh. Essoxfly

http://www.kandu.dk/

Fra : mikkel paulsen

Dato : 11-04-04 00:10

"Harry og Ester" <Rundruphuse@asdlhome.dk> wrote in message news:<4076e76d$0$195$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> [...]
> Er der nogen steder jeg kan henvende mig? Eller er det et naturligt fænomen?

der er ikke noget galt! det er undslupne fisk fra dambruget du fanger,
også selv om det ikke kun er regnbueørreder som har det. I langt de
fleste dambrug avler de også alm bækørreder. Men hvis du stort set kun
fanger undslupne fisk, ville jeg klage over hans rist-system undslupne
fisk ødelægger den oprindelige bestand af fisk. Jeg mener også det er
direkte ulovligt at lade så mange fisk undslippe.