Øresundsvej på Østamager
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 09-04-04 18:32

Ved nogen af jer hvilke årstal henholdsvis Vølund og NKT''s valseværk
blev etableret *og* lukket ned? Altså hvornår de to selskabers bygninger
blev rejst, og hvornår de blev forladt og revet ned.

--
Forbindtligst:
Jørgen www.emiGrandt.dk

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 09-04-04 23:31

Hej Jørgen
Jeg kan oplyse dig at bygningerne på Vølundgrunden faktisk er revet ned
inden for de sidste år.
Ja Vølund forlod bygningerne så hvidt jeg husker i slutningen af tredserne.
Firmaet Master plastic blev flyttet fra Tømmerupvej og ned i en af
bygningerne på Vølund i 1969 og der var vølundbygningerne forladt af vølund.
Master Plastic på Øresundsvej brandte i midten af 1970 tallet og den bygning
forsvandt dermed. Resten af bygningerne blev forladt lige før opførelsen af
den ejendom som nu er bygget på grunden.
Jeg mener også at NKT's valseværk først er endeligt revet ned for nogle få
år siden, men det stod tomt i mange år og forfaldt helt.
Hvornår de er opført det ved jeg til gengæld ikke noget om, men de er gamle,
det kunmne ligne noget fra mellemkrigsårene eller ældre.

Niels Gjermandsen

Fra : 8sl

Dato : 10-04-04 10:52

Hej Jørgen.

Jeg ved bogen "Amager" står i din reol. Kig på siderne 109 til 113. Her
er svar på næsten alle dine spørgsmål, - måske med undtagelse af
hvornår bygningerne blev revet ned. Det er først sket for nylig.

Mvh
Svend-Erik

http://www.kandu.dk/

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 10-04-04 15:52

"8sl" <8sl.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ved bogen "Amager" står i din reol. Kig på siderne
> 109 til 113.

Det må være en anden med samme navn, end den der står på min hylde -
ISBN? eller anden nærmere identifikation?

--
Poul Erik Jensen - www.genealog.dk - www.skolekammeraten.dk
Emnelinien må tilføjes [1234] ved direkte svar for at passere spamcheck.

Fra : 8sl

Dato : 10-04-04 22:25

Hej Poul.
Det drejer sig om værket "Amager" af Karl-Erik Frandsen, Erik Housted,
Inger Kjær Jansen og Lis Thavlov. Udgivet på Nyt Nordisk Forlag Arnold
Busck A/S 2002. ISBN 87-17-06908-4.

Mvh
Svend-Erik

http://www.kandu.dk/

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 11-04-04 02:10

"8sl" <8sl.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> ISBN 87-17-06908-4.

Tak Svend-Erik - den er så ny, at jeg ikke kendte den. Og til små 400
kroner varer det nok et par dage inden den kommer på /min/ hylde ;-(

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 13-04-04 15:48

"8sl" skrev:

> [...]
> er svar på næsten alle dine spørgsmål, - måske med undtagelse af
> hvornår bygningerne blev revet ned. Det er først sket for nylig.

Hej Svend-Erik

Jeg burde have vidst det: Man kán ikke skjule noget for dig! Og selvom
du ikke skrev *hvilken* Amager-hylde (he!) min bog står på, så fandt jeg
dog både den og de fleste svar.

Jeg må se at få lært at huske jeg ikke må glemme at kigge i mine bøger.

Venligst: Jørgen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 10-04-04 16:50

Jørgen Grandt skrev:
> Ved nogen af jer hvilke årstal henholdsvis Vølund og NKT''s valseværk
> blev etableret *og* lukket ned? Altså hvornår de to selskabers
> bygninger blev rejst, og hvornår de blev forladt og revet ned.

Jeg har ikke noget svar, men et supplerende spørgsmål:

Kan det passe at det er i NKT's tidligere valseværk, (med indgang
fra Engvej) at jeg har været til en spændende "totalteaterforestilling"
i begyndelsen af 1980'erne? Der medvirkede bl.a. nogle unge
mennesker fra Tjekkoslovakiet.

Jeg har også været der senere, hvor der var en kunstudstilling.
Den udstilling har jeg i hvert fald taget billeder af. Det var 11.
september 1983. De bygninger var i sig selv en rigtig spændende
gang "forfaldsæstetik".

Jeg skal nok ved lejlighed starte lysbilled-skanneren op.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 13-04-04 23:45

Herluf Holdt, 3140 skrev bl.a.:

> Kan det passe at det er i NKT's tidligere valseværk, (med indgang
> fra Engvej) at jeg har været til en spændende "totalteaterforestilling"
> i begyndelsen af 1980'erne?

Ja, det tror jeg er rigtigt. Jeg kan godt se det for mig, nu du nævner det.

> [...]
> Den udstilling har jeg i hvert fald taget billeder af. Det var 11.
> september 1983. De bygninger var i sig selv en rigtig spændende

Også det erindrer jeg nu, men kun svagt. Måske har jeg kun set billeder
derfra. Kom ikke så ofte i kvarteret i firserne.

> Jeg skal nok ved lejlighed starte lysbilled-skanneren op.

Ja, falder du over et billede eller tre som vil gøre sig på mit websted er jeg
glad låner eller modtager - som altid.

--
Mvh.: Jørgen www.emiGrandt.dk - nu med stråhat.