/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
En spejlning i Diedergruppen har orden 2 ?
Fra : Martin Andersen


Dato : 09-04-04 15:36

Hello.

Er der nogen her der kan bekræfte at en spejlning
i en vilkårlig stor Diedergruppe må have orden
2 ?

Martin.

 
 
Jeppe Stig Nielsen (09-04-2004)
Kommentar
Fra : Jeppe Stig Nielsen


Dato : 09-04-04 15:53

Martin Andersen wrote:
>
> Er der nogen her der kan bekræfte at en spejlning
> i en vilkårlig stor Diedergruppe må have orden
> 2 ?

Ja, men det kommer jo an på hvad man mener med en spejling. Altså
beviset.

Du kan overveje at hvis man først spejler en regulær polygon i den
vandrette symmetriakse, og dernæst roterer den, så får man det samme
som hvis man alene havde spejlet den i en passende »skrå« linje.

--
Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «

"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Martin Andersen (09-04-2004)
Kommentar
Fra : Martin Andersen


Dato : 09-04-04 16:36

On Fri, 09 Apr 2004 16:53:16 +0200, Jeppe Stig Nielsen wrote:


>
> Ja, men det kommer jo an på hvad man mener med en spejling. Altså
> beviset.
En spejlning i Diedergruppen kan foregå ved at man først drejer
n-kanten med en vinkel 2Pi*j/n hvor j = 0,...,n-1 og så
ombytter hjørnerne over og under "den vandrette symmetriakse".
>
> Du kan overveje at hvis man først spejler en regulær polygon i den
> vandrette symmetriakse, og dernæst roterer den, så får man det samme
> som hvis man alene havde spejlet den i en passende »skrå« linje.
Er det det samme som at elementet har orden 2 ?

At et element g har orden 2 vil sige at g^2 = det neutrale element =
identiteten i Diedergruppen.

F.eks. når n=4, er der 4 spejlninger: S, DS, D^2S, D^3S hvor
D = drejning med vinkel 2Pi/n og S = spejlning.
Kigger på et element DS, (DS)^2 = DSDS = DD^-1SS = DD^-1id = id.
Så altså DS har orden 2. D^-1 er drejning i modsat retning.

Jeg har set at Jesper har svaret at det er rigtigt.
Er det noget man kan bevise med f.eks induktion, eller er
det oplagt ?

Martin.




Jeppe Stig Nielsen (09-04-2004)
Kommentar
Fra : Jeppe Stig Nielsen


Dato : 09-04-04 18:47

Martin Andersen wrote:
>
> > Ja, men det kommer jo an på hvad man mener med en spejling. Altså
> > beviset.
> En spejlning i Diedergruppen kan foregå ved at man først drejer
> n-kanten med en vinkel 2Pi*j/n hvor j = 0,...,n-1 og så
> ombytter hjørnerne over og under "den vandrette symmetriakse".

Ja, fint nok.

> >
> > Du kan overveje at hvis man først spejler en regulær polygon i den
> > vandrette symmetriakse, og dernæst roterer den, så får man det samme
> > som hvis man alene havde spejlet den i en passende »skrå« linje.
> Er det det samme som at elementet har orden 2 ?

Det implicerer (men er ikke ensbetydende med) orden 2. Se nedenfor.

>
> At et element g har orden 2 vil sige at g^2 = det neutrale element =
> identiteten i Diedergruppen.

Det er »trivielt« at en spejling i en ret linje (skrå eller ej) har
orden 2: Foretager man den to gange, er man tilbage hvor man startede.

Hvis n er lige, er der i diedergruppen for n-kanten også en rotation
på en halv omgang. Denne er ikke en spejling; den vender ikke orien-
teringen af polygonen. Men den har orden 2.

Rotationen på en halv omgang kan dog opfattes som en spejling *i et
punkt* (nemlig polygonens centrum).

--
Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «

"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Martin Andersen (09-04-2004)
Kommentar
Fra : Martin Andersen


Dato : 09-04-04 19:20

On Fri, 09 Apr 2004 19:47:22 +0200, Jeppe Stig Nielsen wrote:


>>
>> At et element g har orden 2 vil sige at g^2 = det neutrale element =
>> identiteten i Diedergruppen.
>
> Det er »trivielt« at en spejling i en ret linje (skrå eller ej) har
> orden 2: Foretager man den to gange, er man tilbage hvor man startede.
Så skal man lige indse at g^2 = id betyder at man laver en
spejlning frem og tilbage.
>
> Hvis n er lige, er der i diedergruppen for n-kanten også en rotation
> på en halv omgang. Denne er ikke en spejling; den vender ikke orien-
> teringen af polygonen. Men den har orden 2.

Ja, det har jeg også kommet frem til. Hvis man vil finde
elementer med højere ordener, skal man lede efter løsninger til f.eks.
4*h kongruent med 0 modulo 1000, hvor h er antal drejninger.
Så D^250 har orden 4 i diedergruppen med orden 2000.
>
> Rotationen på en halv omgang kan dog opfattes som en spejling *i et
> punkt* (nemlig polygonens centrum).

Jeg kom til at skrive Jesper i en tidligere post, jeg mente Jeppe,
beklager

Martin.


J. Martin Petersen (10-04-2004)
Kommentar
Fra : J. Martin Petersen


Dato : 10-04-04 14:08

Martin Andersen <martin@al-data.dk> writes:

> Kigger på et element DS, (DS)^2 = DSDS = DD^-1SS = DD^-1id = id.
> Så altså DS har orden 2.

Du er næsten hjemme. Betragt spejlingen D^iS. Så er (D^iS)^2 =
(D^iS)(D^iS)= D^i(SD^i)S = D^iD^-iSS = D^0S^2 = id id = id.

--
J. Martin Petersen "Atter springer gnuerne ud i vandet..."

Martin Andersen (10-04-2004)
Kommentar
Fra : Martin Andersen


Dato : 10-04-04 22:57

On Sat, 10 Apr 2004 15:08:00 +0200, J. Martin Petersen wrote:

> Martin Andersen <martin@al-data.dk> writes:
>
>> Kigger på et element DS, (DS)^2 = DSDS = DD^-1SS = DD^-1id = id.
>> Så altså DS har orden 2.
>
> Du er næsten hjemme. Betragt spejlingen D^iS. Så er (D^iS)^2 =
> (D^iS)(D^iS)= D^i(SD^i)S = D^iD^-iSS = D^0S^2 = id id = id.

Det ser da rigtigt ud, jeg skal lige acceptere SD^i = D^-iS

Martin.

Martin Andersen (09-04-2004)
Kommentar
Fra : Martin Andersen


Dato : 09-04-04 15:58

On Fri, 09 Apr 2004 16:35:53 +0200, Martin Andersen wrote:

> Hello.
>
> Er der nogen her der kan bekræfte at en spejlning
> i en vilkårlig stor Diedergruppe må have orden
> 2 ?
>
> Martin.

Jeg kan uddybe lidt, i Diedergruppen er der
2n elementer, n drejninger og n spejlninger.
Min påstand er at de n spejlninger har orden
2. Det kan være det er forkert

Martin.

Jeppe Stig Nielsen (09-04-2004)
Kommentar
Fra : Jeppe Stig Nielsen


Dato : 09-04-04 16:19

Martin Andersen wrote:
>
> Jeg kan uddybe lidt, i Diedergruppen er der
> 2n elementer, n drejninger og n spejlninger.
> Min påstand er at de n spejlninger har orden
> 2. Det kan være det er forkert

Nej, det er rigtigt.

--
Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «

"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408848
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste