Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Moms igen...
Fra : David Rasmussen

Dato : 08-04-04 21:01

Hvis man er momsregistreret (eller hvad det nu hedder), er der så grænse
for hvad man kan trække momsen fra på?

Hvordan vurderer T&S hvad der er "relevant" for et firma, dvs. hvad de
kan trække momsen fra på?

Hvis man køber en vare som er relevant for ens firma og trækker momsen
fra på denne, hvad gælder der så af restriktioner på denne vare? Må den
godt sælges videre? Umiddelbart efter købet? Skal den være "i
virksomhedens varetægt"? Må den godt være hos en ven? etc.

/David

Fra : Morten Fix

Dato : 09-04-04 01:35

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message
> Hvis man er momsregistreret (eller hvad det nu hedder), er der så grænse
> for hvad man kan trække momsen fra på?

Jep, der er mange grænser. Den store hovedregel er at alt privat >ikke< kan
trækkes fra. Hvis man trækker moms fra på en ting, er det fordi den skal
bruges i virksomhedens drift (for at forøge indtjeningen).
Af andre ting, der er specielle regler for, kan nævnes Bespisning af
forretningsforbindelser (kaldet repræsentation), kørsel/benzin, telefon etc.
De to sidste gør sig vist mest gældende for mindre erhvervsdrivende hvor
privatforbrug og virksomhed er blandet sammen.

> Hvordan vurderer T&S hvad der er "relevant" for et firma, dvs. hvad de
> kan trække momsen fra på?

Pas, mon ikke der er en anden med mere indsigt end mig, der kan svare på
det...

> [...]
> godt sælges videre? Umiddelbart efter købet? Skal den være "i
> virksomhedens varetægt"? Må den godt være hos en ven? etc.

Det er lidt svært at se hvad du specifikt tænker på her. Selvfølgelig må du
sælge varen videre, bare du husker at lægge 25% moms på prisen.
Nogle sidder på et kontor i DK og køber og sælger et parti varer et sted i
verden på få sekunder, ingen problemer i det.
De eneste restriktioner jeg lige kan komme på er omkring import/eksport
eksempelvis afgift, told og EU-moms. Der er sikkert andre restriktioner, men
driver man bare almindelig handel behøver man sjældent at tænke på det.

Altså: varen må stå opbevaret hvor som helst, men jeg vil mene at du skal
kunne fremvise varen (hvis man i et meget usandsynligt tilfælde blev spurgt
om det), så ikke noget med at handle med fiktive varer
Apropos snyd, hvis man altid sælger med tab eller varerne forsvinder fra
lageret, fatter T&S sandsynligvis hurtigt mistanke. Det hænder jo at man
hører om en dømt for momssvindel i nyhederne.

Det var ikke for at skyde dig noget i skoen, men jeg blive lige grebet af
tanken.

-Morten Fix

Fra : David Rasmussen

Dato : 09-04-04 09:11

Morten Fix wrote:

> Jep, der er mange grænser. Den store hovedregel er at alt privat >ikke< kan
> trækkes fra.

Okay, men denne ting er en ting som firmaet faktisk kan bruge.

> [...]
> De to sidste gør sig vist mest gældende for mindre erhvervsdrivende hvor
> privatforbrug og virksomhed er blandet sammen.

Okay.

> [...]
> driver man bare almindelig handel behøver man sjældent at tænke på det.

Nu er firmaet ikke et der sælger fysiske varer normalt, men snarere et
der tilbyder en service og et eget produkt. Men firmaet ville sagtens
kunne bruge den pågældende vare. Den er stærkt relateret til hvad
firmaet laver.

> [...]
> hører om en dømt for momssvindel i nyhederne.
>
> Det var ikke for at skyde dig noget i skoen, men jeg blive lige grebet af

Her drejer det sig om en vare. Hvor lang tid skal der gå fra at firmaet
køber en "dims", til at de kan sælge den videre med tab, uden at det er
underligt?

/David

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-04-04 11:59

In article <c55lm4$lg5$1@news.net.uni-c.dk>, David Rasmussen wrote:
> Her drejer det sig om en vare. Hvor lang tid skal der gå fra at firmaet
> køber en "dims", til at de kan sælge den videre med tab, uden at det er
> underligt?

Det er afhængigt af skøn hvis den normalt ikke handler med varer.
Men man burde kunne afhænde den til afskreven værdi. Men igen,
ordet burde betyder det er afhængigt af hvorvidt T&S vurderer at
det er reelt, eller du har søgt omgåelse.

Fra : Christian Joensen

Dato : 11-04-04 10:16

"Morten Fix" <fix@REMOVETHIStelepost.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> De to sidste gør sig vist mest gældende for mindre erhvervsdrivende hvor
> privatforbrug og virksomhed er blandet sammen.

Hvad med eksemelvis en kontorstol der bruges ved skrivebordet i privaten, et
skrivebord hvor der både arbejdes for enkeltmandsfirmaet og med
husholdningsregnskabet, kan den mon trækkes fra?

Fra : Morten Fix

Dato : 12-04-04 16:26

"Christian Joensen" <christianj@hotmail.invalid> wrote in message news:<40790cce$0$527$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
> [...]
> skrivebord hvor der både arbejdes for enkeltmandsfirmaet og med
> husholdningsregnskabet, kan den mon trækkes fra?

Så vidt jeg er informeret, så kan du trække møblerne i hjemmekontoret
fra, men ikke selve indretningen af rummet.
Altså: står skrivebordet og stolen i stuen = ingen fratrækning af
moms.
Står bord og stol i et rum for sig, der har udseende af et kontor, kan
du godt trække momsen fra.

-Morten Fix

Fra : No1

Dato : 12-04-04 20:33

> [...]
> moms.
> Står bord og stol i et rum for sig, der har udseende af et kontor, kan

Så vidt jeg har forstået kan du ikke trække møbler fra, hvis du har
kontor i hjemmet. Medmindre kontoret er skarpt adskilt fra resten af hjmmet.

Fra : Christian Joensen

Dato : 13-04-04 19:32

"No1" <nooooone@cghfcdgsgesg.mars> skrev i en meddelelse

> Så vidt jeg har forstået kan du ikke trække møbler fra, hvis du har
> kontor i hjemmet. Medmindre kontoret er skarpt adskilt fra resten af
hjmmet.

Ok jeg må hellere lade være så.

Tak til begge

Fra : Knud Berggreen

Dato : 11-04-04 21:44

On Thu, 08 Apr 2004 22:01:28 +0200, David Rasmussen
> [...]

>godt sælges videre? Umiddelbart efter købet? Skal den være "i
>virksomhedens varetægt"? Må den godt være hos en ven? etc.

Du vil sikkert ikke få noget entydigt svar, hverken her eller hos T&S
da det må komme an på præcis det enkelte tilfælde. I så fald kan du
mod et eller andet beløb få en bindende forhåndsudtalelse fra T&S.

/Knud

Fra : Lars Helmer Andersen

Dato : 16-04-04 13:49

> [...]
> da det må komme an på præcis det enkelte tilfælde. I så fald kan du
> mod et eller andet beløb få en bindende forhåndsudtalelse fra T&S.

Hej

Du kan altid ringe til T&S og spørge eller bede om et møde, de plejer at
være meget venlige, men ellers så køb den bog der hedder "skat 2004 for
selvstændige" eller sådan noget, den kan du købe i de fleste kiosker for
100-150 kr., og den beskriver de fleste problemstillinger ret godt.

Mvh
Lars Helmer Andersen

Fra : Morten

Dato : 29-04-04 20:47

> [...]
> selvstændige" eller sådan noget, den kan du købe i de fleste kiosker for
> 100-150 kr., og den beskriver de fleste problemstillinger ret godt.

Kan man trække "skat 2004 for selvstændige" fra

Morten