ASP løkke og gentagende id ikke tilladt
Fra : Christian Epstein

Dato : 08-04-04 20:09

Ok sidder og validerer (eller prøver) min asp gæstebogs kode, den
henter jo dataer fra en database og gentager den tilhørende kode

fx <h2 id="overskrift">rs("Head")</h2>

(eksempel er lige konstrueret for at understrege min problem
stilling...)

her er der to problemer...

1) Man må ikke bruge ""

Det har jeg hidtil løst ved at bruge ' istedet, men er dette
korrekt...

2) den gentager en id

Ifølge XHTML 1.0 strict må et id ikke bruges mere end en gang
(den viser det dog fint i alle browsere) men hvordan skal man
løse dette...

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jonas Schmeltz Aaber~

Dato : 08-04-04 21:51

> 1) Man må ikke bruge ""

Hvis du mener i ASP-koden (VBScript, formoder jeg!), så må man
gerne!
Du skal bare huske at escape citationstegnet med endnu et, så der
kommer til at stå f.eks. Response.Write "<h2 id=""overskrift"">"...

> Det har jeg hidtil løst ved at bruge ' istedet, men er dette
> korrekt...

Korrekt ifølge XHTML-standarden?

> 2) den gentager en id

Gentager en id hvorfra?
- Og hvorfor?
Hvad bruges denne id til?
Er det i CSS-sammenhæng, den anvendes? - For så kan du jo bruge en
class i stedet!

> Ifølge XHTML 1.0 strict må et id ikke bruges mere end en gang
> (den viser det dog fint i alle browsere) men hvordan skal man
> løse dette...

- Ved at gøre alle id's forskellige - eller helt at fjerne dem.

MVH Jonas (aka Juke)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-04-04 22:59

Christian Epstein skrev:

> Ok sidder og validerer (eller prøver) min asp gæstebogs kode,

Kan du give et link til siden?

> fx <h2 id="overskrift">rs("Head")</h2>

Hvis du har flere overskrifter, bør du bruge class i stedet for id.
Har du i det hele taget brug for at tildele overskriften en id-
værdi?

> 1) Man må ikke bruge ""

Hvad mener du? Der er intet galt med anførselstegn i html (eller
asp for den sags skyld).

> Det har jeg hidtil løst ved at bruge ' istedet, men er dette
> korrekt...

Man kan godt bruge enkeltanførselstegn (apostrof) til parametre i
html - men ikke til alle typer af værdier. Det er bedre at benytte
dobbelte anførselstegn.

> Ifølge XHTML 1.0 strict må et id ikke bruges mere end en gang

Det er helt generelt i html at et id ikke må genbruges. Reglen
gælder såvel for HTML 4.01 som XHTML 1.x - og for både Strict,
Transitional og Frameset.
--
Jens Gyldenkærne Clausen