skal man tro det eller ej...???
Fra : Dorthe, Rose & Ander~

Dato : 08-04-04 15:30

Hej....

Jeg har en lille datter der lige er fyldt 3År i dag kom hun ganste
umotiveret hen til hendes mor og sagde: "Christian har en tissemand." min
kæreste blev helt paf og sagde at min datter skulle går ind til far og sige
det hun sagde det samme til mig!!!!(hun har før sagt ordet"tissemans" men vi
har sagt til hende at det er ikke noget pænt at sige og bedt hende holde op
med det)

Den eneste som vi kender der hedder Christian er en pædagomedhjælper i
hendes børnehave!!!
hun har 6 måneder før hun kom i børnehave været indlagt på sygehuset pga.
alvorlig sygdom hvilket medførte at hun var meget bange og var begyndt at
stamme hun var nogenlunde holdt op med at stamme men nu er hun begyndt at
stamme mere !!!!!

nu spørger jeg jer, hvad skal man som forældre tro når hun har sagt det hun
har. hvor meget skal man ligge i en udtalelse fra en 3-årig??????

Hilsen en bekymret forældre Anders

---

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 08-04-04 16:54

Hej Anders.

Min kæreste, som er en mand, har for nogle år siden arbejdet som
pædagogmedhjælper i en vuggestue. En dag stod han og skiftede et af de små
børn, da en af de større drenge kom ud til dem. Han kiggede op på den lille
dreng og sagde" jeg har også en tissemand. Har du også en?" til min kæreste.
Min kæreste sagde, at det havde han da, for han var jo en mand. Hvortil
drengen spurgte om han måtte se den!! Min kæreste havde kigget på ham og
sagt, at det måtte han ikke!! Min kæreste gik så ud til en af de kvindelige
pædagoger og genfortalte episoden til hende. Hun sagde, at han ikke skulle
tænke over det, da børn i den alder ofte finder ud af forskellen på piger og
drenge. Og jeg tror egentlig, at det er det der er sket for jeres pige. Der
er jo ingen grund til at male fanden på væggen. Selvfølgelig skal man lytte
til, hvad ens børn siger, men derfor behøver man jo ikke at se pædofile alle
steder.

Hilsen Rikke.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 08-04-04 16:35

Dorthe, Rose & Anders wrote:

> [... "Christian har en tissemand."...]

> Den eneste som vi kender der hedder Christian er en
> pædagomedhjælper i hendes børnehave!!!

Min datter er 2½ år. Hun har for nyligt fundet ud af at der er noget
med at nogen har tissemænd og nogen har tissekoner. Det ville undre
mig, hvis hun ikke også bragte emnet op når hun blev skiftet i
vuggestuen.

Det ville ærgre mig hvis den mandlige pædagog i vuggestuen ikke svarede
på spørgsmålet "Har du en tissemand?", selv om jeg nu godt ville kunne
forstå en eventuel tilbageholdenhed i disse tider.

> [...]
> bange og var begyndt at stamme hun var nogenlunde holdt op med at
> stamme men nu er hun begyndt at stamme mere !!!!!

Det kan jo skyldes alt muligt. Givet at hun er tre år nu, er hun måske
nystartet i børnehaven? Det lyder i mine ører som en stor nok
omvæltning til at begynde at stamme lidt igen.

Hvis ovenstående er det eneste I har observeret ville jeg ikke selv
gøre noget ved sagen.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/
Hatten af for de mænd der tør være pædagoger.

Fra : Milea

Dato : 08-04-04 20:39

"Dorthe, Rose & Anders" <dar@aab-net.dk> wrote in

> [...]
>
> nu spørger jeg jer, hvad skal man som forældre tro når hun har sagt
> det hun har. hvor meget skal man ligge i en udtalelse fra en

Jeg tror nu ikke der er så meget at være bekymret for

Min yngste datter på 3½ år er også inde i den 'fase', hvor disse begreber
bliver tydeliggjort.

Når hun feks. skal i bad, kan hun sagtens sige: Jeg har en tissekone, og
mor har også en. Far har en tissemand! Jeg siger selvfølgelig ja, og
fortæller, at grunden til at det hedder en tissemand/tissekone, er fordi
at hun og jeg er piger, og far er en mand, hvilket bliver godtaget.
Jeg har på intet tidspunkt sagt, at jeg ikke vil høre hende sige disse
ord, da det er en naturlig del af hendes opvækst. Det er bla. en af
måderne at identisifere sig med eget køn. Mine 2 ældste piger har været
lige så optaget af disse begreber, da de var i samme alder.

Hun har selv sagt, at hun har hørt disse ord blive sagt i børnehaven, af
de lidt større drenge, og jeg tager det med et gran salt, da børn netop
afprøver ord på hinanden.

Kan lige tilføje en lille 'grine-episode', jeg havde i sidste uge, imens
vi handlede ind i det lokale supermarked:

Jeg står ved hylderne med shampoo, tandpasta osv.
Yngste datter går og kikker på hylderne, og pludselig peger hun på en
pakke hygiejnebind: Mor, sådan nogle har du også derhjemme!
Mig: ja!
Hende: Mig også bruge sådan nogle....når jeg bliver 7 år!
Mig: Med et skjult smil - Nej, først når du bliver ligeså stor som mor!
Hun: Ok!
Derefter gik hun videre *G*

Jeg tror, at hvis børn først får afvide, at sådan noget taler vi ikke om,
endsige får 'forbud' om at sige visse ord, så synes de netop at det er
sjovt. Så længe at ordene ikke bliver vulgære eller grimme, så får mine
lov til at sige dem

Mvh. Milea

Fra : Inger Pedersen

Dato : 08-04-04 20:58

> [...]
> umotiveret hen til hendes mor og sagde: "Christian har en tissemand."
>
> nu spørger jeg jer, hvad skal man som forældre tro når hun har sagt det

Jamen jeg synes da, I skal tage hendes ord for pålydende og stole på hende:
Charistian HAR da ganske givet en tissemand

> hvor meget skal man ligge i en udtalelse fra en 3-årig??????

Igen: Jeg synes, I skal tage det for pålydende.
Hun har (ud fra din beskrivelse) ikke givet udtryk for andet end en neutral
konstatering, og som sådan bør I (indtil andet kommer på bordet) tage imod
den.

> Hilsen en bekymret forældre Anders

Din bekymring må du selv tage ansvaret for - men hvis I fortsætter med at
lære hende, at ordet "tissemand" er "ikke-pænt", vil I garanteret en skønne
dag få grund til at være VIRKELIGT bekymrede.

Men en bekymring skal ikke vare evigt - den skal entes af- eller bekræftes.
Hvis du fortsat f.eks. om 14 dage er bekymret, er du nødt til at tage en
samtale under fire øjne med enten stuepædagogen eller lederen.
Hvis du ikke tør det, er du så nødt til at slippe din bekymring og stole på,
at tingene foregår på en ok måde.

Hilsen Inger

Fra : vadmand

Dato : 08-04-04 21:47

"Dorthe, Rose & Anders" <dar@aab-net.dk> skrev i en meddelelse
news:c53nff$63m$1@news.net.uni-hun har før sagt ordet"tissemans" men vi
> har sagt til hende at det er ikke noget pænt at sige og bedt hende holde
op
> med det)

Det er da den sikreste måde at gøre hende interesseret på!

Per V.

Fra : Ralph

Dato : 08-04-04 23:59

"vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> news:c53nff$63m$1@news.net.uni-hun har før sagt ordet"tissemans" men vi
> op
>
> Det er da den sikreste måde at gøre hende interesseret på!

You took the words right out of my mouth - undskyld

--
venligst
Ralph

Fra : Dorthe, Rose & Ander~

Dato : 09-04-04 07:10

Hej!!!

Tak for alle de ord!!!! det er rart at kunne få nogle råd vi er unge 1-gangs
forældre og ved ikke bedre Mht det med hvad hun må sige og hvad det gør ved
hendes opvægst!!! et barn er jo ikke som et fjernsyn det kommer IKKE med
manual på 10 sprog vi må jo prøve os frem

Hilsen Anders

---

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 09-04-04 07:44

Hej

Dorthe, Rose & Anders wrote:
> [...]
> hendes opvægst!!! et barn er jo ikke som et fjernsyn det kommer IKKE med
> manual på 10 sprog vi må jo prøve os frem

En delmanual kunne være børnebogen "Hvor kommer jeg fra" af Johs
Møllehave. Den har ISBN 87-15-10237-8 og koster 99,- hos for eksempel
http://www.gad.dk. Den fortæller i et børnevenligt sprog hvordan børn er
opstået og hvad forskellen er mellem far og mor. Den kan klart anbefales.

Vi har den stående blandt børnebøgerne og en gang imellem vælgerne
børnene den selv til godnatlæsning.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 09-04-04 11:01

Dorthe, Rose & Anders wrote:
> [...]
> hvad det gør ved hendes opvægst!!! et barn er jo ikke som et fjernsyn
> det kommer IKKE med manual på 10 sprog vi må jo prøve os frem

jeg vil lige sige noget (nu har jeg ikke kunne være med i starten af
debatten grundet newsproblemer :/ )
børn omkring 3 års alderen begynder at "kønsidentificere" sig... det er her
de finder ud af at der er forskel på drenge og piger, og derfor er det
naturligt at hun skal bekræftes i at der ER en forskel.... og naturligvis
skal i bekræfte hende i at hun da naturligvis har ret ;)

der er faktisk mange gode steder på nettet hvor man kan få hjælp, når man nu
er førstegangsforældre og ikke har voldsomt meget erfaring....
her feks:
http://www.barnets-abc.dk/b%F8rn%201-3%20%E5r/barnets%20udvikling.htm

nu vi snakker kønsforskelle så kik engang nederst på side her:
http://www.barnets-abc.dk/b%F8rn%203-6%20%E5r/psykologisk%20udvikling.htm

--
Knus, Sabina
Bemærk: vi holder oprydnings salg:

Fra : Cat

Dato : 09-04-04 15:58

Hvad skal hun så sige? Penis? Pik? Dillermand? Lem? Er de bedre?

Tissemand er da så sødt og uskyldigt som det kan være.

Tine

Fra : Nette

Dato : 10-04-04 05:38

"Dorthe, Rose & Anders" skrev i en meddelelse
>hun har før sagt ordet"tissemans" men vi
> har sagt til hende at det er ikke noget pænt at sige og bedt hende holde
op
> med det)

Som de andre har været inde på, så er det da en meget pæn fortolkning af de
mandlige ædlere dele. Det er ganske naturligt at snakke om den slags. Husk
på, hun ved ikke, hvad det er I lægger i ordet. For hende er det en ny
opdagelse og der er intet ondt i det.:Huh leger både med sproget og med sin
nye viden om kønnenes forskel. -)

> nu spørger jeg jer, hvad skal man som forældre tro når hun har sagt det
hun
> har. hvor meget skal man ligge i en udtalelse fra en 3-årig??????

På een måde forstår jeg godt jeres bekymringer. Medierne har været med til
at blæse det hele vildt op. Jeg synes, det er ganske fint, at i spørger her,
i stedet for at rette jeres bekymringer mod pædagogen eller institutionen.
Ved at spørge her, har I fået anden syn for sagen og heldigvis til den gode
side.
Jeg arbejder selv i institution og kender en del voksne mænd, der gør det
samme. Efter mediernes vågelammpe over pædofile de seneste år, lever de,
selvom de egentligt ikke burde, i konstant fare for at blive mistolket. Og
det synes jeg er ret synd.
Senest var det oppe at vende at foreningen for voksenvener nu frygter
pædofilanmeldelser, hvilket jeg også tænkte, da jeg for et par år siden så
reklamen i bussen første gang. - Det skulel nok gå galt.

Jeg har også engang selv haft en grim oplevelse med en pige i børnehaven.
Fire år, meget kælen og ikke lyst til at komme på legepladsen. Hun sad på
mit knæ i garderoben, og putter sig ind til mig, da hun pludselig med lynets
hast trækker sig væk, river ned i min bluse, så hun kan se min bh og siger:
"Du har flotte bryster!". Sådan en kompliment er da dejlig at få, hvis den
altså var kommet fra en voksen mand/kvinde. Jeg fik et chok, sagde tak og
gav hende ret i at kvinder havde bryster. Derefter skyndte jeg mig ud til
min kollega for at fortælle om hendelsen sådan hun kunne bakke mig op, hvis
der skulle blive noget senere. Det gjorde der heldigvis ikke, men pigen
kunne lige så godt have sagt hjemme over middagsbordet: "Jeg har set Nettes
bryster:" Og så ville der nok have været en mor og en far, der havde fået
kartoflerne i galhals.

Derfor, tag det roligt, i går en god tid i møde, med en masse nye ord,
forståelse osv. Vores på 4 kom for et års tid hjem og snakkede om at bolle.
Det var konstant samtaleemnet i nogle uger og vi fik at vide, at vi godt
måtte gå ind og bolle, når vi havde spist vores aftensmad færdig.
Nogenlunde samtidig begyndte det der er mellem benene at være dejligt at
røre ved, og til sidst måtte vi sige, at det var helt ok at røre sig der,
men at det kun måtte foregå på værelset, og ikke når vi alle var samlet i
stuen.
Så væben jer med lidt humor og lidt forberedelse, sådan i ikke farer i flint
eller bliver chokkeret, når jeres datter begynder på den slags. For det
kommer,- næsten med garanti.

Nette

Fra : Sanne Bülow

Dato : 10-04-04 08:15

"Nette" <nettesnetpost@hotmailsletdette.com> skrev i en meddelelse

> Senest var det oppe at vende at foreningen for voksenvener nu frygter
> pædofilanmeldelser, hvilket jeg også tænkte, da jeg for et par år siden så
> reklamen i bussen første gang. - Det skulel nok gå galt.

Hej Nette

Undskyld hvis jeg lige går udover trådens øvrige indhold, men jeg er lige
lidt nysgerrig, hvor har du hørt at de frygter pædofilianmeldelser? Jeg
kender en del til foreningen og din udtalelse kom lidt bag på mig.

--
Knus
Sanne

Fra : vadmand

Dato : 10-04-04 09:35

"Sanne Bülow" <sans@abso.adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lidt nysgerrig, hvor har du hørt at de frygter pædofilianmeldelser? Jeg
> kender en del til foreningen og din udtalelse kom lidt bag på mig.

Det fremgik af et notat i tekst-tv, at tilgangen af nye medlemmer er
stagneret på grund af pædofilfrygt. Det er altså ikke foreningen som sådan,
der frygter, men potentielle nye medlemmer, der holder sig tilbage. Det
samme skulle gælde det frivillige arbejde i fx sports- og
spejderorganisationer.

Per V.

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 10-04-04 21:55

vadmand wrote:
> [...]
> sådan, der frygter, men potentielle nye medlemmer, der holder sig
> tilbage. Det samme skulle gælde det frivillige arbejde i fx sports- og

Den samme historie har jeg set i MetroExpress, hvoraf vi kan udlede at den
kommer fra Reuter eller Ritzau og altså er kommet langt omkring i
nyhedsverdenen.

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
I disagree with what you say, but I will defend to the death your right