S:Weihrauch hw90
Fra : PeptoBizmo

Dato : 08-04-04 14:03

HW90 Cal 22. En af de kraftigste luftrifler nogensinde lavet (260m/s).
m.4-12x40 Jaguar kikkert. Sælges pga. pengenød. nypr. for luftgeværet
4300. nypr. for kikkert m.montage 3000. KUN 4500!

http://www.kandu.dk/

Fra : PeptoBizmo

Dato : 10-04-04 12:34

"PeptoBizmo" skrev d. 08-04-04 14:03 dette indlæg :
Er nu ændret til

> HW90 Cal 22. En af de kraftigste luftrifler nogensinde lavet (260m/s).
> m 4x32 Weaver kikkert. Sælges pga. pengenød. nypr. for luftgeværet
> 4300.

Kr 2500

http://www.kandu.dk/

Fra : Tom Knudsen

Dato : 11-04-04 07:39

Hej

Jeg er interesseret i at høre mere om HW90'en.
Skriv mig straks en direkte mail med dit nummer, så ringer jeg i dag.

Mvh Tom Knudsen

Fra : PeptoBizmo

Dato : 11-04-04 09:47

"Tom Knudsen" skrev d. 11-04-04 07:39 dette indlæg :
> [...]
>
> Mvh Tom Knudsen
>
>Jeg kan desværre ikke lige finde din mail nogen steder men min det er
Michael_jakobsen84@hotmail.com eller osse kan du bare skrive den herinde
da jeg tit er inde og tjekke

http://www.kandu.dk/

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 14-04-04 13:05

"PeptoBizmo" <PeptoBizmo.news@kandu.dk> wrote in message
> HW90 Cal 22. En af de kraftigste luftrifler nogensinde lavet (260m/s).
> m.4-12x40 Jaguar kikkert.

En af de kraftigste er nok en pæn overdrivelse....den laver 21 foot/punds
hvilket må siges at være ganske pænt, og er en af de knækløbsrifler der er
til a købe for rimelige penge og som samtidigt har nok power til at rent
faktisk at kunen udnytte den .22 kaliberen. Til sammen ligning laver en
Theoben Eliminator ca 26-30 f/p, og en career707 ca 80 f/p af energi

Riflen har Gas-ram udviklet af Theoben i england, rammen kan sammenlignes
med den gasfjeder der sidder i bagsmækken på biler, dog med noget mere knald
i. De har ry for at holde godt, dog havde nogen af de første model år
problemer med at rammen bliver utæt. de senere modeller skulel ikke have
nogen problemer. for alle kraftige luftgevær gælder det at hvis de har været
tørskudt er der rimelig stor chanche for at kronen (fronten af stemplet) er
brændt og ikek længere producere maximum tryk, weihrauch kan fikse dette.

den producere et rimeligt kraftigt rekyl(ikke noget der mærkes i skulderen,
men kikkerte kan ikke lide det) og er ret hård mod kikkerte, jeg kender ikke
kvaliteten af jaguar, men med mindre kikkerten er lavet til luftgevær ville
jeg stille mig skæptisk.

hvis jeg havde 2500 kr og kikkerten var i orden, ville jeg købe den....suk
det har jeg blot ikke

Lasse
Theoben Eliminator
Career707

Fra : Soeren

Dato : 19-04-04 11:33

"Lasse Lundberg" <news@2wheels.dk> wrote in message

> [...]
> jeg stille mig skæptisk.
>
> hvis jeg havde 2500 kr og kikkerten var i orden, ville jeg købe den....suk

Hej Lasse, hvor har du købt dit Theoben Luftgevær? her i DK?

Mvh Søren

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 19-04-04 13:22

"Soeren" <dingleduffnein@hotmail.com> wrote in message

> Hej Lasse, hvor har du købt dit Theoben Luftgevær? her i DK?
>
> Mvh Søren

nope købt i england, herhjemme er de ikke blege for at tage en super
overpris(8500-10000 de steder jeg kiggede) for geværet jeg gav 6500 kr incl
upgraden af lyddæmperen.

theoben har vist en webshop nu, så er proceduren at du får dem til at ligge
et gærvær til dig, og sende dig serienr, som du så går på den lokale
politistation med og får en våben imports tilladelse....den er de så 4 uger
om at hitte ud af hos politiet...du sender så en kopi ti england og de
sender dig riflen.

hvis riflen er under 12 fpe dvs ikke ved fuld styrke, så er der ingen
problemer i at de sender dig en riffel, også selv om man ikke har en import
tilladelse.

Mvh
Lasse

Fra : Soeren

Dato : 19-04-04 22:55

> [...]
>
> hvis riflen er under 12 fpe dvs ikke ved fuld styrke, så er der ingen
> problemer i at de sender dig en riffel, også selv om man ikke har en

Tak for oplysningerne, er det længe siden du købte den? er du tilfreds med
den? er det et krav fra dansk side at man skal have tilladelse til kraftigt
luftgevær?
Eller er det kun englænderne der ikke vil exportere uden gyldig dansk våben
import tilladelse?
jeg kunne godt tænke mig en cal. 22 Rapid seven, har du set sådan en
herhjemme? evt. hvor, jeg er ikke meget for at købe sådan en over nettet
uden at have prøvet den, den er jo ret dyr!

Mvh Søren

Fra : Dennisq

Dato : 20-04-04 08:47

"Soeren" skrev d. 19-04-04 22:55 dette indlæg :

> [...]
> herhjemme? evt. hvor, jeg er ikke meget for at købe sådan en over
nettet
> uden at have prøvet den, den er jo ret dyr!

Hej Soeren.
Angående det med at købe over nettet - der er meget sjældent nogle
problemer i det. Jeg har selv haft meget store penge
beløb ude at cirkulerer når jeg har købt i udlandet og det har aldrig
gået galt for mig. Så nogle få tusinde kr. burde ikke være
noget problem. Du vil sikkert blive helt tilfreds med næsten hvilken som
helst pcp geværer du køber. Det er jo en helt anden
verden end fjerdergeværer.

http://www.kandu.dk/

Fra : Soeren

Dato : 20-04-04 11:09

"Dennisq" <Dennisq.news@kandu.dk> wrote in message

> [...]
> noget problem. Du vil sikkert blive helt tilfreds med næsten hvilken som
> helst pcp geværer du køber. Det er jo en helt anden

Hej Dennis,

Det er nu ikke fordi jeg er bange for at handle på nettet, men mere fordi
jeg er venstre skytte og godt kunne tænke mig at se hvordan våbenet er at
reloade osv. Har du nogen erfaringer med pcp luft våben?

Mvh Søren

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 20-04-04 11:36

> [...]
> jeg er venstre skytte og godt kunne tænke mig at se hvordan våbenet er at
> reloade osv. Har du nogen erfaringer med pcp luft våben?

grunden til export tilladensen er at england betragter luftgevære med mere
end 12 fpe som våben, og for at exportere et våben, skal de igennem en
masse. Her i lille danmark er luftvåben at betragte som farligt legetøj
stadig, dvs i samme gruppe som softguns og bue og pil, dvs man skal være
over 18 for at købe men ikke bruge.

Rapid serien er en utrolig lækkert udført riffel, og den skyder rigtig godt,
der er regulator indbygget så skuddene skulle havne samme sted selv om
trykket i flasken falder.

en rapid mkII i .22 caliber er efter min mening den fedeste de har i deres
program, koblet sammen med vortex lyddæmperen har du en rigtig lækker riffel
..

forskellen på PCB og Fjeder rifler, er at der er grænser for hvor meget
enegi man kan pakke ned i en en fjeder, Eliminatoren er nok en af de
kraftigste på fjeder området. og Career707 9mm nok en af de kraftigste PCB
rifler som bliver serieproduceret.

når man skyder med en fjederriffel sker der en masse mekanisk inden i en
riffel, som producere vibrationer og en smule rekyl, både fremad og bagud,
selve haglets acceleration giver ikek noget bemærkelses værdigt rekyl.

i en PCB riffel er alt energien (den komprimerede luft) opmagasineret på
forhånd, enten fra dykkerflaske eller fra en håndpumpe. når man skyder lader
man først et hagl ind, når man gør dette spænder man oftest også en
slaghammer, når du trykker på aftrækkeren vil denne slaghammer slå på en
stift som vil åbne en ventil hvilket vil slippe den komprimere luft ud bag
haglet og derved puste haglet ud, den smule luft der skal bruges til det
giver ingen rekyl, ej heller slagstiften. og når der ikke er en stor fjeder
til at larme, er der gode muligheder for at lyddæmpe riflen ganske meget, da
det eneste der larmer er luften der kommer ud af løbet. med PCB er det også
muligt at øge energi mængden i haglet....dvs øge hastigheden, eller bruge
tungere hagl som på lang afstend vil holde energien bedre end et let hagl.
genrelt så jo længere løb jo mere kan luften acellere haglet, og jo større
port i regulatoren eller mellem kamret jo hurtigere kan trykket bygges op
bag haglet, og jo hurtigere vil det accelerere.

når du har skudt med pcb tror jeg at du vil sælge dine knækløbs rifler.

men der er mange modeller at vælge imellem, det er ikke kun Theoben der
laver pcb rifler.

tag e kig på www.straightshooters.com de har ufattelige mange modeller til
salg, og god info på dem. når du så forelsker dig i en riffel så se om du
ikek kan finde den i et EU land så du slipper for told og moms

Mvh
Lasse

Fra : Tom Knudsen

Dato : 20-04-04 17:09

"Lasse Lundberg" <news@2wheels.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> salg, og god info på dem. når du så forelsker dig i en riffel så se om du
> ikek kan finde den i et EU land så du slipper for told og moms

Hej Lasse

Interessant!
Hvordan med trykflasker / genopladning? (PCB) Hvad bruger man? (en alm.
kompressor og en trykflaske - kan det gøre det?)
Sagt med andre ord: Ca. hvor meget skal man investere i trykladningsudstyr
udover riflen?

Mvh Tom

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-04 17:30

"Tom Knudsen" <tom@dsr.kvl.dk> wrote in message

> [...]
> kompressor og en trykflaske - kan det gøre det?)
> Sagt med andre ord: Ca. hvor meget skal man investere i trykladningsudstyr

der er flere måder at fylde riflen på, dykkerflaske, kompressor, og med
håndpumpe

den billigste er nok håndpumpen....det er hårdt at pumpe en halvtom riffel
helt op.....men sådan en koster 200$... herhjemme ca 1800-2000 kr...den kan
lave de 3000 psi (200 bar) som skal til. hvis man har kvaler med ryggen er
dettte ikek en god løsning (taler af erfaring)...hertil skal slange og
adapter til riflen....min career707 bruger ca 150 pump for at fylde den fra
halvtom til fuld tryk igen...ulempen er man bliver forpustet ....pumpen
bliver varm meget varm....så efter de første 100 pump bliver man nok nød til
at holde pause, for ikke at overophede....en af mine kammier har med hæld
sat en normal aldi kompressor på indtaget og derved forladet
pumpen....resultatet er at det kræver færre men lidt hårere pump....pumpen
er 3 trins...trin et forkomprimere...trin 2 hæver trykket endnu mere og trin
3 skulle gerne nå 300 psi....der er modstand i begge retninger af pumpen når
der pumpes så der skal også løftes

Kompressor, det er i dag muligt at købe en compressor, jeg har set dem til
ca 1000$ kender ikke prisen herhjemme, denne kan omend langsomt pumpe riflen
op til de 3000 psi...er ikke sikker på egnetheden til at pumpe en dykker
flaske op....men jeg kender dem ikek godt nok til at udtale mig her

Dykkerflaske.....den er ikek så dyr hvis du køber en brugt....men de skal jo
tryktestes i ny og næ....du skal have en butik til at fylde den op, og jo
længere ned i tryk den kommer jo mindre tryk kan du putte i riflen, og jo
kortere tid kan du skyde.....hertil skal der fitting til riflen og disse kan
godt være meget kostbare (600-2000 kr)

Lasse

Fra : Soeren

Dato : 20-04-04 17:49

"Lasse Lundberg" <lasse_at_lundberg-net_dot_dk> wrote in message

> [...]
> kortere tid kan du skyde.....hertil skal der fitting til riflen og disse

Det lyder ikke så dumt med dykker flasken, sådan en har jeg tilfældigvis
stående.
Jeg har kigget lidt på en career 707 carbine, den ser ud til at være
ligeglad om man er højre ellert venstre skytte. Jeg kan se at du har sådan
en, er du glad for den? hvor mange skud kan du skyde før den skal fyldes på
ny med luft? kan den bruge alm. .22 hagl eks. field target som jeg har nogle
kasser af?
Den ser ud til at være billigst i usa (448$) + fragt,told,moms + hvad der
skal til af fittings til at fylde med fra dykker flasken.

Jeg har før haft diana 34 og 52 og egentlig ikke de var super præcise, er
pcp bedre hvad precition angår?

Er der nogen våben handlere i DK (helst Jylland) der har pcp geværer
stående?

Mvh Søren

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-04 18:41

Career707 carbinen har ikke særlig mange skud i sig......min er den fuld
længde riffel og har ca 40 gode skud i sig med baracuda hagl, carabinen vil
nok kun have det halve....men den fuldlænge riffel er meget lang og ikek
særlig afbalanceret hvis man stopper en stor lyddæmper på...der er carabinen
langt mere handy og afbalanceret..selv med dæmper

man skal justere riflen til efter længden på haglet, men det skyder med hvad
som helst når den er justeret....mac1 i usa er efter min mening en af de
bedste luftvåben forhandlere....hans service er ypperlig...samt han
forbereder alle rifler inden afsendelse.

Riflen er som helhed en fin riffel til prisen, MEN aftrækkeren er noget være
noget, den skal moddes før den er værd at bruge til noget som helst, det
kræver at man skiller riflen ad og smører alle delene grundigt...man skal
være helt sikker på at den er HELT tømt for luft.....

præcision.....hvis dine diana rifler ikek fejlede noget..så som slør i
knækdelen eller et bøjet løb....så er der 2 muligheder tilbage.....dig, og
de hagl du bruger.....der er en grund til at man i udlandet kan købe
samplers (pakke med forskellige hagl) det er fordi ikek alle rifler kan lide
de samme hagl....hvad der skyder godt i en skyder måske af pommern til i en
anden selv om det er samme model riffel.

jeg kender ikek nogen forhandlere...mine rifler er allesammen købt i
udlandet

så du iøvrigt min mail søren ? (sendt til din hotmial konto mener jeg)

i øvrigt har jeg hørt at nogen dykkerbutikker ikke vil fylde en flaske, med
mindre den bruges til dykning, af frygt for at få deres system kontamineret
af hvad man nu propper i luftrifler....så ved du/i det

Lasse

Fra : JSC

Dato : 21-04-04 10:31

"Lasse Lundberg" <lasse_at_lundberg-net_dot_dk> skrev i en meddelelse

> [...]
kontamineret
> af hvad man nu propper i luftrifler....så ved du/i det

Hvis et dykkercenter siger dette er, det noget sludder - De bør naturligvis
altid sikre sige at der ikke kan forekomme tilbageløb fra en kundeflaske til
deres kompressorsystem. Det bunder nok i at nogle enkelte ikke ønsker at
blive involveret i noget med "skydning" better safe than sorry.

Jeg er nu overbevist om at hvis man har en godkendt dykkerflaske, så vil man
nemt kunne lave en aftale med en dykkerklub. Hvis man smider 20-30 kr. i
ølkassen så skulle det ikke være noget problem at få fyldt en flaske til 200
bar.

Hvilket tryk bruger man i luftrifler??

Mvh.

Jørgen

Jæger og dykkerinstruktør....

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 21-04-04 12:18

> [...]
> nemt kunne lave en aftale med en dykkerklub. Hvis man smider 20-30 kr. i
> ølkassen så skulle det ikke være noget problem at få fyldt en flaske til

Du har sikkert ret mht dykkercentrene, jeg tænkte selv det samme da jeg stod
med flasken i hånden og de ikek ville have noget som helst med mig at
gøre.....

som udgangs punkt lader man riflerne med 200 bar....i de dyre og fine
rifler sidder der så en regulator der sørger for at trykket bag haglet er
til nærmelses vist det samme.....

min career707 har ingen regulator, her er det alene en hammer der slår på
ventilen, jo mindre tryk i beholderen jo mere kan hammeren åbne for ventilen
....men nå trykket falder i riflen...falder hastigheden også på
haglet....career'en har så et powerhjul, så man kan skrue op for poweren
lidt efter lidt når trykket falder for at mod kompensere for trykfaldet.

men det kræver en chronograf for at lære en career707 at kende for uden den
vil ens point of impact skifte hele tiden eftersom trykket falder, hvis man
skyder til riflen er ½tom. inden for 10 skud er trykændringerne minemale og
det vil ikke rykke ved noget.

Lasse

Fra : JSC

Dato : 21-04-04 12:55

> [...]

En lidt bedre løsning vil så være at skaffe sig en 300 bar dykkerflaske og
en regulator (300->200 bar - kan sikkert købes hos kompressorleverandører).
Så det "bare" at få fyldt sin flaske til 300 bar og nu er der mulighed for
at få 200 bar på sit luftgevær gentagne gange....

Der er endnu ikke så mange dykkerklubber/centre der kan fylde til 300 bar,
så et alternativ er den lokale brandstation, så mig bekendt bruger 300 bar i
deres røgdykkerudstyr.

Mvh.
Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-04 18:43

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-04 18:58

@søren...ahh hvor jeg hader folk der ikek opgiver en rigtig mailadresse
jeg får ihvertilfælde mine mail retur fra din hotmail hvis den ellers
eksisterer

men jeg en har en Eliminator .22 til salg, som jeg ikke længere bruger ofte
nok.....5600 kr ....her er riffel, Vortex lyddæmper, dampamount montage til
kikkert og original indpakning, samt vortex lyddæmper....men den er til
højre håndet brug så det har sikkert ingen interesse!

der er ingen ridser og den har været holdt efter alle forskrifter !

Til andre interesserede læser kan jeg fortælle det er en Theoben Eliminator
i 5.5 mm (www.theoben.co.uk) den skyder fremragende og er nok den kraftigste
knækløbs luftriffel i serie produktion i dag ! af de kloge hoveder jeg
snakkede med dengang jeg var meget aktiv i luftgevær verdenen...er
præcisionen helt i top 1" grupper på 50 yards !

nå men den er altså til salg for 5600 kr....riflen er uden kikkert, jeg vil
gerne hjælpe med montage og indskydning af denne hvis det ønskes.

Lasse
Ringsted

Fra : Soeren

Dato : 21-04-04 08:45

> [...]
vil
> gerne hjælpe med montage og indskydning af denne hvis det ønskes.

Hej Lasse, hvis man fjerner nein i min mail adresse går det ok, det er for
at undgå for meget spam.

Den riffel du har til salg er helt sikkert en meget fin riffel, men jeg vil
gerne prøve en pcp med magasin til hagl, så jeg må takke nej til dit tilbud.
Jeg vil gerne sige mange tak for hjælpen, du har gjort det lidt lettere for
mig at vælge et pcp våben.
Det med mine Diana våben skal forstås derhen at de var købt UK (maks. 12
fps) og der skød de ganske fint, I DK satte jeg den alm. fjeder i, derefter
synes jeg de blev væsentlig mere upræcise. jeg er ret sikker på at der var
en sammenhæng mellem udgangs hastighed og præcision, = jo kraftigere jo
dårligere præcision. Jeg kan også se det med min HW45 pistol der har 2
udgangs hastigheder indbygget, dvs. man kan vælge kun at knække pistolen
halvt og får så ca halv power = mere præcis.

Hvordan får du luft i din career 707?

Mvh Søren

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 21-04-04 10:24

> [...]
> udgangs hastigheder indbygget, dvs. man kan vælge kun at knække pistolen
> halvt og får så ca halv power = mere præcis.

ok jeg havde ikek gætte man kulle fjerne nein.....

jeg bruger en axsor pumpe, men da jeg er 193 høj, og bøvler med ryggen, så
er det en langtrukken omgang at pumpe den op.

hvis du vil have præcision kræver det lidt kendskab til skydning med
luftriffel og deres opførsel når man trækker på aftrækkeren.

Tung aftrækker, vil gøre at man hiver i riflen for at lægge nok tryk i, når
man skyder med luftriffel skal du prøve følgende:

stående lad da albue vile på kroppen, sæt riflen til skulderen, tryk den let
ind mod skulderen, med aftrækker hånden, hav et let men fast greb om
håndtaget, den anden hånd (den som viler mod kroppen) holder du flad og
ligger riflen oven på den, hånden skal være placeret ca på riflens
vægtmæssige midtpunkt. det går ud på at riflen kan bevæge sig, og at du
samtidig har kontrol. Når du så klemmer på aftrækkeren så koncentrer dig om
ikke at trække riflen mod siden. riflen vil sveje hen over dit mål, find
derfor en rytme og skyd når det passer med at den passere forbi bullseye,
bliv ved med at kigge igennem sigtet/kikkerten også efter du har
skudt....det er god træning.

når du har dette løse greb vil riflen kunne hoppe og vibrere som den har
lyst til....riflen vil hoppe og ryste næsten ens fra gang til gang, hvorimod
hvis du holder et jerngreb på riflen, så kommer det an på hvor meget muskal
kraft du bruger, om du holder på 100% samme måde, og det er umuligt at
dosere musklerne på samme måde hvergang....hvorimod den fritliggende riffel
vil hoppe på samme måde mens din krop yder mindst muligt modstand....herved
vil dine gruppe stramme væsentligt op.

et godt og rent løb kan også gøre meget i præcisionen.....find en gannem
blød tshirt der ikek fnugger.....bind et stykke kraftig fiskeline i et lill
stykke og træk det igennem løbet i samme retning som haglet skyder ud
normalt.....put evt lidt wd40 eller anden opløsende væske på de 2-3 første
stumper og kør herfter igennem med rene tøre stykker indtil der ikke kommer
mere snask ud af løbet (10-20 gange)....skyd en 20 skud for at riflen lige
kan få smurt lidt bly i løbet og tingene falder på plads....og nu skulle den
gerne være så god som ny.

Lasse