Erfaring med 2 hvalpe ?
Fra : EnjoyNews

Dato : 08-04-04 13:24

Vi har en Westie hvalp, Freja på 7 mdr.
Vi vil gerne have en hvalp mere (også en tæve) og tænker på om det kan gå
med Freja.

Freja er renlig, lystrer fint på nær lige kommandoer "KOM" og "BLI".. som
hun har en anelse svært ved. Freja er en utrolig glad og kærlig hund, har
det godt med andre mennesker og andre hunde.
Freja ved godt hvad hun må og ikke må !!

Kommer der en anden hvalp er vi lidt usikre på nogle ting... såsom ...

1. Vil Freja blive mindre kælen overfor os da hun nu har en anden hund at
lege med ?
2. Vil Freja følge hvalpen i alt det man ikke må, eller vil hun vise et godt
eksempel ? Fx. Kan det blive endnu sværere at kalde hende til sig fordi
hvalpen måske ikke lystrer på det ?

Vil hvalpen se Freja som en slags mor og følge Freja i stedet for at knytte
sig mere til os.. ?

Vi håber I kan hjælpe os selvom det er lidt svære spørgsmål... På forhånd
tak.

Michael og Heidi

Fra : Lykke

Dato : 08-04-04 17:42

Stil de samme spørgsmål om 5 år da det er umuligt at sige hvilken
indflydelse den nuværende hund vil have på en ny hvalp.
Jeg har selv anskaffet mig en nu hund i søndags som går med en 6 års gammel
hund.
Den har en alder hvor den kan præge den nye,.
Personlig syntes jeg i skal vente med en ny før alt lydighed sidder 100%
fast, da vil i have mere overskud til en ny.
Held og lykke med den evt. kommende hund

Poul

Fra : Jimmy

Dato : 08-04-04 19:19

"Lykke" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> wrote in message

> Den har en alder hvor den kan præge den nye,.
> Personlig syntes jeg i skal vente med en ny før alt lydighed sidder 100%
> fast, da vil i have mere overskud til en ny.

Enig - Jeg ville også klart vente med at anskaffe en mere til den anden var
så tilpas trænet, at den kunne lære den nye det den kan.

Jeg har ingen erfaring med to hunde, men dem jeg har snakket med har sagt,
at de ikke har det samme tætte forhold til den nye, da den lærer af den
gamle og knytter sig til den gamle.

De har også haft problemer med at den gamle følte sig tilsidesat, men havde
derimod ingen større magtkampe de to imellem, da det var klart, at den gamle
var den ældste og dermed overhund for den nye.

Udover dette vil jeg vente med at få mig en til, til Tyson er tre år, så der
er et tilpas stykke år mellem deres pensionsaldre.

Held og lykke med projektet,
Jimmy

Fra : Pwh

Dato : 08-04-04 22:34

> Enig - Jeg ville også klart vente med at anskaffe en mere til den
> anden var så tilpas trænet, at den kunne lære den nye det den kan.

Det tror jeg også er en god ide.

> Jeg har ingen erfaring med to hunde, men dem jeg har snakket med har
> sagt, at de ikke har det samme tætte forhold til den nye, da den
> lærer af den gamle og knytter sig til den gamle.

Det er også hvad jeg har hørt og læst flere steder, man skal gører en aktiv
indsats for at den nye hvalp skulle knytte sig til en på samme måde som den gamle.
Det vil jo værer det naturlige for den nye hvalp at knytte sig til en af samme race,
den første man får har ikke rigtigt nogle alternativer

> De har også haft problemer med at den gamle følte sig tilsidesat,

Det skal man selvfølgelig værer obs på, ikke at glemme sin gamle hund
og kat bare fordi at der kommer en ny og spændende hvalp

> Udover dette vil jeg vente med at få mig en til, til Tyson er tre år,
> så der er et tilpas stykke år mellem deres pensionsaldre.

Hæ, så gammel har jeg ny ikke tænkt mig at min Tyson skal værer.
Han er lige fyldt 2 år, og jeg regner stærkt med at få den næste hvalp
med hjem den 21-5. Jeg er sikker på at han lige nu har den alder hvor
han vil sætte stor pris på en legesyg hvalp, men 3 år er nok også en god alder.

/Jens

Fra : Jimmy

Dato : 09-04-04 12:38

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> med hjem den 21-5. Jeg er sikker på at han lige nu har den alder hvor
> han vil sætte stor pris på en legesyg hvalp, men 3 år er nok også en god

2 år er absolut det bedste for hunden - jo ældre han bliver, jo hårdere
bliver det for ham at komme med på hvalpens tempo.

Det jeg tænker på er at den dag man køber en hund køber man også en af de
største sorger i sit liv, og hvis de er nogenlunde lige gamle bliver det en
noget hård tid at komme igennem, når de engang skal i hundehimlen, hvor der
kun er een han og resten er tæver i løbetid

Mvh
Jimmy

Fra : Pwh

Dato : 09-04-04 12:47

Jimmy wrote:

> 2 år er absolut det bedste for hunden - jo ældre han bliver, jo
> hårdere bliver det for ham at komme med på hvalpens tempo.

Det er også hvad jeg har hørt fra mange og fået af vide af min dyrelæge.

> [...]
> bliver det en noget hård tid at komme igennem, når de engang skal i
> hundehimlen, hvor der kun er een han og resten er tæver i løbetid

Jamen hvem siger at man skal nøjes med 2 hunde
Nogen samler jo på frimærker, det kan jo værer at jeg begynder
at samle på Labblandinger

/Jens (som glæder sig som et lille barn til den næste hvalp kommer hjem)

Fra : Louise

Dato : 09-04-04 12:51

Jeg ville også anbefale dig at vente omkring et års tid. Ikke så meget
pga det ekstra arbejde og de problemer det kan give når Jeres
nuværende hund er ung og ikke helt lydig og stabil, men mere fordi de
to tæver kommer til at lægge meget tæt op ad hinanden aldermæssigt og
det kan give store problemer mht rangorden med -alvorlige- slagsmål
til følge.

Uanset hvad og hvornår, så ønskes du held og lykke med hunden(e).

Fra : Jimmy

Dato : 09-04-04 14:28

"Louise" <egdal@sporty.dk> wrote in message
> [...]
> to tæver kommer til at lægge meget tæt op ad hinanden aldermæssigt og
> det kan give store problemer mht rangorden med -alvorlige- slagsmål

Rigtig god pointe!
Jeg havde misset det med at det var tæver.

Jeg hørte om et par, der havde to tæver der havde haft et rangordensslagsmål
medens ejerne ikke var hjemme. Den ene vandt, da den bed struben ud af den
anden...

Mvh
Jimmy

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 09-04-04 10:56

Hej

Jeg har haft flere hunde sammen og jeg har altid ventet med hund nr to
til den første hund var godt trænet. Dvs jeg har haft hunde der var
3-4 ÅR imellem. Det har jeg haft gode erfaringer med for så har man
fået etableret en god kontakt og lederskabet er sat rimeligt på plads.

Jeg har så valgt at benytte træningspladser hvor det sociale var i
højsædet så min hund kunne lege så meget den ville og dermed få dækket
dens behov for at være sammen med andre hunde.

Med to hunde der ligger for tæt alders mæssigt vil det være svært at
få den samme kontakt fordi hundene ofte tænder på det den anden gør og
man er tilbøjelig til at "glemme" at gå ture med hver sin hund for de
netop kan lære at lystre på kommando og ikke bare fordi den anden hund
kommer når der kaldes..

Jeg kan kun anbefale at man venter et par år med en ny hund, hvis man
vil have to hunde sammen.

Mange hilsener

Jeannette Svensson/..asko
www.lemanszone.dk/jeannette

Fra : Elsebeth Skovdal

Dato : 09-04-04 14:04

Hej

EJg har altid ventet med at få hund nr. 2 til nr. 1 er 3-4 år. Da er den
pysisk moden og klar til at tage et ansvar for opdragelsen af en hvalp.

Mht. at knytte hund nr. to til sig, har jeg aldrig haft problemer med det.
Jeg har haft to hunde sammen flere gange og har nu tre hunde. Og jeg er ved
gud ikke god til at skille hundene ad, som dog bliver trænet lidt hver for
sig. MEn alel hundene også nr. 2'ere og 3'ere har knyttet sig lige så meget
til mig som til de andre hudne.

KH
Søs

Fra : Tjinca

Dato : 11-04-04 08:59

Jeg kan tilslutte mig de andres råd, ikke mindst grundet modenhed og psyke.
Men når det er sagt, så har jeg selv handlet stik modsat, da jeg for få år
tilbage, fik 2 af mine tæver med 5 måneders mellemrum.

Jeg fik tuet ørerne fulde af fremtidige tævekampe, dominansproblemer osv.
(Gys! en papillon og en Tervueren). Men de 2 damer, der i dag begge er 6 år,
har altid kunne gå rigtig godt sammen uden de mindste problemer ...og det er
papillonen der styrer enevældigt, skulle jeg hilse og sige!). De er begge
meget kontaktsøgende, og den sidst ankomne går i dag lydighed på højt plan.
Så det med opdragelsen, vil jeg mene er et spørgsmål om, hvor meget man selv
vil ligge i træningen.

Man skal for øvrigt heller ikke glemme, hvor meget glæde sådan to hvalpe og
senere ungehunde kan få af hinanden.

Da de begge blev 4 år, fik jeg den sidst ankomne.
Hende her finder god støtte hos de 2 gamle, især når der skal hilses på
fremmede hunde. Men desværre er hun et lille "skvat", når hun bliver
konfronteret med dem, uden de ældre tæver.

Så min konklusion er. Man kan godt slippe afsted med at have 2 hvalpe, hvis
man ellers er klar til at gør lidt ekstra ud af opdragelsen og hjælpe til
med "hakkeorden" (hvad jeg under andre omstændigheder ikke mener, at man bør
blande sig i). Med 2 jævnaldrende hunde, vil der være større tilbøjelighed
til kamp om rangorden, derfor bør man som ordentlig "førerhund" gå ind og
fortælle at det ikke tolereres, uden dog at være konstant over dem. Så skal
de nok finde deres plads i flokken i sidste ende.

Tjinca