Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Feriepenge, indkomst hvilket år?
Fra : JS

Dato : 08-04-04 13:15

De feriepenge jeg har optjent i 2002 og også betalt skat af i 2002 blev
udbetalt i 2003 sammen med min løn. På min selvangivelse for 2003 er de talt
med som A-indkomst. Er det korrekt at gøre det på denne måde?

Fra : Michael Sørensen

Dato : 08-04-04 13:46

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
talt
> med som A-indkomst. Er det korrekt at gøre det på denne måde?

Ferie uden løn

Der optjenes 12,5% i FP af lønnen i optjeningsåret. Det er i dette år, at FP
skal beskattes og opgives til T&S som tjente

Fra : Knud Berggreen

Dato : 09-04-04 16:19

On Thu, 8 Apr 2004 14:14:34 +0200, "JS" <js_539@hotmail.com> wrote:

>De feriepenge jeg har optjent i 2002 og også betalt skat af i 2002 blev
>udbetalt i 2003 sammen med min løn. På min selvangivelse for 2003 er de talt
>med som A-indkomst. Er det korrekt at gøre det på denne måde?

Ja, det kan meget vel være korrekt. Ansatte på funktionærbasis har
ferie med løn + et ferietillæg som typisk udnetales omkring 1. maj.

/Knud

Fra : Michael Sørensen

Dato : 09-04-04 17:08

"Knud Berggreen" <knud@berggreen-dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Ja, det kan meget vel være korrekt. Ansatte på funktionærbasis har
> ferie med løn + et ferietillæg som typisk udnetales omkring 1. maj.

Men hvis det hele er korrekt viderefortalt, så er der et eller andet galt.
Beskatningen BØR ske i det år, hvor indkomsten bliver selvangivet.

Fra : Knud Berggreen

Dato : 10-04-04 09:43

On Fri, 9 Apr 2004 18:07:54 +0200, "Michael Sørensen"
<webmaster_m-s@stofanet.DANMARK.> wrote:

> [...]
>
>Men hvis det hele er korrekt viderefortalt, så er der et eller andet galt.
>Beskatningen BØR ske i det år, hvor indkomsten bliver selvangivet.

Ikke bør men SKAL
Og for funktionærer bliver ferietillægget udbetalt, beskattet og
indberettet i samme år.

Det kan så være at du mener at det skal besakattes i optjeningsåret,
men det kan man ikke for funktionærer, da ferietillæget udgør en
procentsats hvis man stadig er i samme stilling/firma men ændres til
feriepenge til en anden sats hvis man skifter arbejdsgiver.
Dette skyldes bl.a. at man kun får løn under ferien hvis man har været
ansat i opsparingsåret men hvis man har skiftet arbejde har man ikke
opsparet noget og i så fald skal man selv refundere den nye
arbejdsgiver for et forholdsmæssigt beløb hvis man også der får løn
under ferien.

/Knud

Fra : Michael Sørensen

Dato : 10-04-04 10:18

> [...]
> opsparet noget og i så fald skal man selv refundere den nye
> arbejdsgiver for et forholdsmæssigt beløb hvis man også der får løn

Hej Knud,

vi mener det samme, men som jeg forstod på kildeindlægget, så blev han
beskattet i år 1, mens beløbet blev selvangivet i år 2, hvilket ikke hænger
sammen jvf. min revisoruddannelse, og der er formentlig ikke ændret på
reglerne herom siden dengang

Her er den modsigende tekst, jeg refererer til:

Fra : Knud Berggreen

Dato : 11-04-04 21:42

On Sat, 10 Apr 2004 11:18:17 +0200, "Michael Sørensen"
> [...]

>udbetalt i 2003 sammen med min løn. På min selvangivelse for 2003 er de talt

Ok, den havde jeg ikke lige bemærket. Det ser ikke heldigt ud.

/Knud