Day() i ASP og Access
Fra : Jacob Læssøe Nielsen

Dato : 07-04-04 16:59

Af en eller andcen grund kan jeg ikke få Day() til at virke som
standardværdi i min Access database (jeg ved det er et database spgsm....),
jeg har der i mod ikke problemer når jeg fyrer den af i mit asp-script og
sender til databasen.

Spgsm: Kan man ikke sætte standardvørdien til =Day() som amn kan med =Now()
og =Date() i Access.

/Jacob

---

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-04-04 21:21

Jacob Læssøe Nielsen skrev:

> Af en eller andcen grund kan jeg ikke få Day() til at virke
> som standardværdi i min Access database

Hvad har du prøvet - og hvad vil du gerne opnå?

> Spgsm: Kan man ikke sætte standardvørdien til =Day() som amn
> kan med =Now() og =Date() i Access.

Nej - Day giver ikke nogen mening uden et argument. Hvis du gerne
vil have datotallet for dags dato (fx "7" for "7. april 2004"), kan
du bruge =Day(Now)
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jacob Læssøe Nielsen

Dato : 07-04-04 21:52

> Hvad har du prøvet - og hvad vil du gerne opnå?

Jeg har prøvet med en ren =Day() (uden held) og med =Day(Now) (uden held)

Jeg vil gerne opnå at ugedagen gemmes som tal - mandag = 1 tirsdag = 2 ...

---

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-04-04 22:05

Jacob Læssøe Nielsen skrev:

> Jeg har prøvet med en ren =Day() (uden held) og med =Day(Now)
> (uden held)

Får du nogen fejlmeddelelse?

Er det i direkte i Access du sætter standardværdien? (i så fald bør
vi nok futte tråden til access-gruppen)

> Jeg vil gerne opnå at ugedagen gemmes som tal - mandag = 1
> tirsdag = 2 ...

Hvilken datatype har dit felt? Day returnerer et heltal, derfor
skal din felttype også være en heltalstype.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jacob Læssøe Nielsen

Dato : 07-04-04 22:13

> Får du nogen fejlmeddelelse?

Fejl i syntax

> Er det i direkte i Access du sætter standardværdien? (i så fald bør
> vi nok futte tråden til access-gruppen)

Ja - i know, jeg får altid så god hjælp her hos asperne

> skal din felttype også være en heltalstype.

Jeg havde den sat til tekst og prøvede så med =Weekday(Now();0) som virker,
og den virker også med heltal. Så må jeg se om den holder vand, når vi
skifter dato.

Tak for svarene.

---

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-04-04 22:28

Jacob Læssøe Nielsen skrev:

> Ja - i know, jeg får altid så god hjælp her hos asperne

Der plejer nu også at komme gode svar i Access-gruppen.

> Tak for svarene.

Velbekomme.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jacob Læssøe Nielsen

Dato : 07-04-04 22:51

> Der plejer nu også at komme gode svar i Access-gruppen.

Enig

> Velbekomme.

Og så lige et ASP spørgsmål i den forbindelse:

Nu har jeg så en kollone indeholden ugedagene angivet fra 1-7

Hvordan pokker formulerer jeg en:

If QuizDag = 1 then
"Så-er-QuizDag-det-samme-som-mandag" etc.

Jeg har følgende det gerne skulle passe ind i hvor jeg skal tælle hvor mange
gange en deltager har deltaget fordelt på ugedagen:

strSQL = "SELECT COUNT(QuizDag) AS Antal, QuizDeltagerNavn, QuizDag FROM
tblQuizede WHERE QuizDeltagerID = " & Session("ID") & " GROUP BY QuizDag,
QuizDeltagerNavn, QuizDag"
Set rs = Conn.Execute(strSQL)

Do

strBrugerNavn = rs("QuizDeltagerNavn")
strDag = rs("QuizDag")

strAmount = "<b>" & strBrugerNavn & " Dag i ugen: " & strDag & "</b> (" &
rs("Antal") & ")"

Response.Write "" & strAmount & "<br>"

rs.MoveNext
Loop While Not rs.EOF

Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>

Det giver mig følgende:

Jacob Dag i ugen: 1 (3)
Jacob Dag i ugen: 2 (10)
Jacob Dag i ugen: 3 (15)
Jacob Dag i ugen: 4 (10)
Jacob Dag i ugen: 5 (7)
Jacob Dag i ugen: 6 (6)
Jacob Dag i ugen: 7 (6)

Her skulle tallene 1-7 så IF'es ind på en eller ande måde så de erstattes
med ugedagnavnet.

Sort snak eller ?

---

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-04-04 23:23

Jacob Læssøe Nielsen skrev:

> Nu har jeg så en kollone indeholden ugedagene angivet fra 1-7
>
> Hvordan pokker formulerer jeg en:
>
> If QuizDag = 1 then
> "Så-er-QuizDag-det-samme-som-mandag" etc.

Hvis du gerne vil have "1" udskrevet som "mandag", "2" => "tirsdag"
etc. - så vil jeg foreslå et array.

Du kan fx bruge følgende funktion:

Function visUgeDag(ugedagsnr)
   Dim ugedageAR
   ugedageAR = Array("mandag", "tirsdag", "onsdag", _
      "torsdag", "fredag", "lørdag", "søndag")
   If ugedagsnr > 0 AND ugedagsnr < 8 Then
      visUgeDag = ugedageAR(ugedagsnr-1)
   Else
      visUgeDag = "#Fejl - forkert input (" & ugedagsnr & ")"
   End IF
End Function

> strSQL = "SELECT COUNT(QuizDag) AS Antal, QuizDeltagerNavn,
> QuizDag FROM tblQuizede WHERE QuizDeltagerID = " &
> Session("ID") & " GROUP BY QuizDag, QuizDeltagerNavn, QuizDag"

Hvorfor grupperer du to gange efter Quizdag?

> Do

Generel note - det er en god ide at tjekke for EOF inden man
udskriver fra en database. Det kan gøres ved at flytte betingelsen
(while not rs.EOF) op til Do-linjen i stedet for at have den i
Loop-linjen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jacob ..

Dato : 13-04-04 12:21

> [...]
>       visUgeDag = ugedageAR(ugedagsnr-1)
>    Else
>       visUgeDag = "#Fejl - forkert input (" & ugedagsnr & ")"

OK Det skal jeg lige have tilpasset mit script tror jeg - det skal nok
virke.

> Hvorfor grupperer du to gange efter Quizdag?

Åndsvagt, ja... det var en tastefejl.

> [...]
> udskriver fra en database. Det kan gøres ved at flytte betingelsen
> (while not rs.EOF) op til Do-linjen i stedet for at have den i

Det plejer jeg egentligt også, havde blot glemt den her.

Jeg poster et loop-spgsm som jeg håber at du kan være mig behjælpelig
med.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne