Hjælp til MySQL forespørgsel
Fra : Jesper Davidsen

Dato : 07-04-04 15:46

Hej

Da jeg er ret grøn har jeg brug lidt hjælp til en SQL forespørgsel.

Jeg har en table med en række navne i. Hvert navn kan optræde flere gange.
eks:

id | navn
----------
1 | ole
2 | peter
3 | karsten
4 | ole
5 | peter
6 | ole
7 | ole
-----------

Hvordan kan jeg lave en forespørgsel der lister navne og antal gange de
optræder i ovenst. tabel? eks:

ole | 4
peter | 2
karsten | 1

Fra : Kristian Thy

Dato : 07-04-04 15:48

Jesper Davidsen uttered:
> Jeg har en table med en række navne i. Hvert navn kan optræde flere gange.
> eks:
>
> id | navn
> ----------
> 1 | ole
> 2 | peter
> 3 | karsten
> 4 | ole
> 5 | peter
> 6 | ole
> 7 | ole
>
> Hvordan kan jeg lave en forespørgsel der lister navne og antal gange de
> [...]

SELECT navn, count(navn) FROM dit_tabel_navn_her GROUP BY navn;

\\kristian
--
"Le peuple américain est le seul peuple à être passé directement de la
préhistoire à la décadence sans passer par la civilisation."