Udpak alle tar.gz filer i kataloget
Fra : Morten Trab

Dato : 07-04-04 10:01

Hvordan kan man pakke alle tar.gz filer ud med en kommando??

tar -zxvf *.tar.gz viker ikke...

--
Mvh,/Best regards,
Morten Trab

Fra : Jesper Krogh

Dato : 07-04-04 10:11

I dk.edb.system.unix, skrev Morten Trab:
> Hvordan kan man pakke alle tar.gz filer ud med en kommando??
>
> tar -zxvf *.tar.gz viker ikke...

for i in $(ls -1 *tar.gz); do tar xzvf $i; done

Måske.

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Peter Jensen

Dato : 07-04-04 19:37

Jesper Krogh wrote:

> for i in $(ls -1 *tar.gz); do tar xzvf $i; done

Useless use of ls! Globben '*' bliver fortolket af din shell før ls
overhovedet ser den, så du spilder en proces. Desuden er der adskillige
muligheder for fejl. F.eks. hvis en af filerne har en whitespace i sit
navn, eller hvis der var en gzippet fil der hedder noget i stil med
star.gz i biblioteket. Den korrekte måde er:

for i in *.tar.gz; do tar -xvzf "$i"; done

Hvis underbibliotekerne også skal med, så skal man nok i gang med noget
'find -exec' magi.

Noget helt andet er at -1 hos 'ls' udelukkende har noget at sige når
output er til en terminal. Hvis du piper output over i f.eks. 'less',
eller bruger det som du gør dér, så er output altid i en kolonne.

--
PeKaJe

Economics is extremely useful as a form of employment for economists.
      -- John Kenneth Galbraith

Fra : Jesper Krogh

Dato : 07-04-04 19:42

I dk.edb.system.unix, skrev Peter Jensen:

> [...]
> output er til en terminal. Hvis du piper output over i f.eks. 'less',
> eller bruger det som du gør dér, så er output altid i en kolonne.

Takker for korrektionen, jeg vil dog stadig hævde at den jeg postede
virker for over 95% af folk( og har virker 100% for mig ), det var
derfor den lige var i "fingrene".

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 07-04-04 20:14

Den Wed, 7 Apr 2004 20:41:46 +0200 skrev Jesper Krogh:

> Takker for korrektionen, jeg vil dog stadig hævde at den jeg postede
> virker for over 95% af folk( og har virker 100% for mig ), det var
> derfor den lige var i "fingrene".

Et af kravene for at den virker er at der ikke er mellemrum i nogen
af filnavnene. Så hvis man roder med en Windows-partition, virker den
fx ikke ("C:\Program files").

Men det er da en glædelig nyhed, hvis 95% af folk ikke har en windows
partition.

Mvh
Kent

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 07-04-04 20:22

On 2004-04-07, Kent Friis <leeloo@phreaker.net> wrote:

> Men det er da en glædelig nyhed, hvis 95% af folk ikke har en windows
> partition.

Mvh Thomas

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 07-04-04 10:12

"Morten Trab" <morten@trab.dk> writes:

>Hvordan kan man pakke alle tar.gz filer ud med en kommando??

>tar -zxvf *.tar.gz viker ikke...

Nej, for så tror den, at den skal trække fil2.tar.gz, fil3.tar.gz,
fil4.tar.gz, ... ud af fil1.tar.gz.

Prøv i stedet med: for a in *.tar.gz ; do tar zxvf $a ; done

Mvh.
   Klaus.

Fra : Morten Trab

Dato : 07-04-04 10:43

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

> Prøv i stedet med: for a in *.tar.gz ; do tar zxvf $a ; done

Takker, det virker...

--
Mvh,/Best regards,
Morten Trab