find det rigtige id
Fra : pepss

Dato : 06-04-04 17:28

hejsa NG

jeg er ved at lave et internt brev system hvor man skal kunne vedhæfte et
billede. brevet bliver gemt i en table (MySQL) som har et unikt id.
det id vil jeg gerne have fat i da billede skal gemmes med det navn.
er der nogen der har en idé om hvordan jeg klare det?
jeg ville jo kunne gøre det er jeg fandt den højeste men så vil det jo galt
hvis 2 sender et brev samtidig.
håber i forstå problemet(ellers spøger) og har en løgsing på det!

--
Pepss
Den ordblinde der prøver at blive webdesigner

Fra : Jakob Andersen

Dato : 06-04-04 17:55

pepss wrote:
> [...]
> er der nogen der har en idé om hvordan jeg klare det?
> jeg ville jo kunne gøre det er jeg fandt den højeste men så vil det

Hvis du på den samme forbindelse som indsætter data i tabellen eksekverer
SQL-sætningen:

SELECT LAST_INSERT_ID();

får du returneret den sidste primærnøgle der er indsat på denne forbindelse.

--
Jakob Andersen

Fra : pepss

Dato : 06-04-04 21:50

"Jakob Andersen" skrev

> [...]
> SQL-sætningen:
>
> SELECT LAST_INSERT_ID();
>
> får du returneret den sidste primærnøgle der er indsat på denne

rigtig mange tak! jeg var ikke klar over at man kunne gøre det med sql!