Hjælp til hjemmenetværk.
Fra : Wolle

Dato : 06-04-04 15:00

Hej -
Jeg er ikke den skarpeste kniv i skuffen hvad angår netværk, og er gået fast
i oprettelse af hjemmenetværk. Kan og vil nogen mon hjælpe mig ??
Har indtil nu haft et netværk til at køre med stationær W98 og bærbar ME,
hvor begge kunne se hinanden og dele filer, og hvor bærbar ME kunne udskrive
på W98's printer.
Har nu fået ny XP home maskine, som er forsøgt koblet på netværket, bl.a.
som den maskine, som den fælles printer fremover skal køre fra.
Det fungerer ikke - W98 og XP kan se hinanden og dele filer og printer.
W98 og XP har nogle enkelte gange kunnet se bærbar ME, men har ikke kunnet
åbne filer på ME. ME kan ikke se de andre og følgelig ikke finde printereren
på XP.
Maskinerne deler ADSL forbindelsen via Unex BR 400 router og kan alle 3 gå
på nettet på samme tid. ( bærbar ME kører trådløs via Acces Point ). Jeg har
spurgt TDC, om det skyldes, at mit abonnement hos TDC alene omfatter 2
dynamiske IP adresser og der derfor kun kan køre 2 maskiner. TDC siger, at
en router ikke behøver mere end 1 IP adresse, idet den selv fordeler
signalet ud på de tilkoblede maskiner, der alle er indstillede til
automatisk tildeling af IP.
Jeg har fulgt alle de anvisninger og onlinedok., jeg har kunnet finde ( og
forstå ) - TDC oplyser, at de ikke yder support på hjemmenetværk.

Mvh. Ole

Ved mail fjernes SLET i adresse.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 06-04-04 17:29

Wolle skrev i sit indlæg på usenet:
> Jeg er ikke den skarpeste kniv i skuffen hvad angår netværk

Heller ikke jeg - men jeg har da fået mit til at virke

> Har nu fået ny XP home maskine, som er forsøgt koblet på netværket,
> bl.a. som den maskine, som den fælles printer fremover skal køre fra.
> Det fungerer ikke

For at 98 og ME kan komme på XP skal 98- og ME- brugernavnene oprettes på
XP-maskinen som brugere.

Det hjalp her.

--
Mvh Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Mail: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : hans

Dato : 06-04-04 19:13

Se på : http://www.eaid.dk/eaid.php?action=vis&id=342

Fra : Wolle

Dato : 07-04-04 09:53

"hans" <boschjac@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Se på : http://www.eaid.dk/eaid.php?action=vis&id=342
>

> "Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev i en meddelelse

Tak for hjælpen.

Det hjalp en del - dog ikke helt stabilt, men brugbart, idet netværket kun
skal bruges til at dele en printer på.
Den eneste hage ved det nu er, at PC'erne efterhånden er fyldt med alle
mulige protokoller og tjenester mm. .
Det skader forhåbentligt ikke at lade dem være på maskinerne, for jeg ved
ærligt talt ikke, hvilke der egentligt er brug for, og hvilke der kan
slettes.

Mvh. Ole

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 07-04-04 13:53

Wolle wrote:
> [...]
> maskinerne, for jeg ved ærligt talt ikke, hvilke der
> egentligt er brug for, og hvilke der kan slettes.

Jeg har før i tiden fået af vide, at man bør begrænse
protokollerne og at TCP/IP er hurtigst, man skal derfor
prøve kun at have denne installeret. IPX og NetBEUI
er for det meste kun til at spille gamle spil via eller
i netværk uden router. Så prøv at slet IPX/SPX og
NetBEUI på dem alle, så det kun er TCP/IP tilbage.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 13-04-04 15:40

Hej Wolle
Fik du det til at køre?
Selv om det er lidt længe siden at du har skrevet dette indlæg, vil jeg ikke
afholde mig fra at komme med en løsning.
Slet det hele, protokoller og hvad der nu ellers er, på samtlige maskiner.
Ja jeg ved godt at det er lidt besværligt men du får måske en bedre
forbindelse.
Start så ud med den maskine der kører XP.
I tilbehør- kommunikation starter du "guiden netværksinstallation" Husk at
fortælle guiden at du får Internet via routeren
Når Guiden er ved at være færdig, får du mulighed for at lave en diskette og
det siger du ja til.
Nu kan du tage denne diskette med rundt til alle de andre computere du skal
have med på nettet. Du "kører" bare den fil der er på disketten og så får
du mulighed for at bruge samme "Guid" som den der er i XP.
Herved har du altså automatiseret installationsprocessen lige som i XP.
Mvh.
Kurt

Fra : Wolle

Dato : 27-04-04 18:06

Hej.

Fandt for nylig ud af, at det måtte være galt med IP og prøvede så sent som
i dag af køre WINIPCFG og frigøre og forny alle IP på ME og 98.
Det fik skidtet til at fungere - nu ser jeg lige, hvor længe det holder. Har
da overlevet 2 genstarter.

Mvh. Ole