Ideer til træning
Fra : mus

Dato : 06-04-04 12:02

Hej

Vi kunne godt tænke os nogle nye ideer i forbindelse med hundetræning.

Feks at der kommer en og holder foredrag om hunde på en eller anden
måde(træning/psykologi etc.) Gerne med ca pris.

Eller nogle sjove påfund eller øvelser man kan lave for at få lid afveksling
i træningen

Nu træner vi alm lydighed, let agility, spor, lidt
kontaltøvelser/lederskbsøvelser, c-arbejde i ny g næ og ringtræning i
forbindelse med udstillinger.

Vi har lavet enkelte små arrangementer, feks har vi været til svømning md
vores hunde eller har gået nogle lange ture i flok.

En gang i mellem kunne vi godt tænke os at have en dag hvor vi laver noget
andet, eller nye ideer til træningen , feks diverse kontaktøvelser,
lederskabsøvelser etc.

Håber der er nogen her der har nogle gode ideer.

LN

Fra : Holm

Dato : 06-04-04 13:57

"mus" <spoi@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Vi kunne godt tænke os nogle nye ideer i forbindelse med hundetræning.

Hej..

Hvor i landet befinder I jer ??

Holm

Fra : mus

Dato : 06-04-04 14:03

"> > Vi kunne godt tænke os nogle nye ideer i forbindelse med hundetræning.

> Hej..
>
> Hvor i landet befinder I jer ??
>
> Holm

Hejsa

Vi befinder os i Midtvest jylland.

LN

Fra : Holm

Dato : 06-04-04 19:37

"mus" <spoi@sol.dk> skrev i en meddelelse

> "> > Vi kunne godt tænke os nogle nye ideer i forbindelse med
> [...]

Hej LN
Ok...lidt langt fra mig ...
Men jeg træner et hold i DcH baseret på nytænkning via sjove øvelser , lidt
ala cirkus tricks , men altid baseret på lydighed , lederskab og især
kontakt øvelser .

Jeg har en del øvelser på programmet , men de kræver efterhånden en længere
forklaring og uddybelse end jeg kan give her .
Jeg kan kun sige at jeg har rigtig god erfaring med denne metode fordi
hundene bliver utroligt glade under træningen , ( det gør ejerne også) for
vi griner meget , og det kan af og til ligne noget værre pjat , men jeg kan
fortælle at hunde som har trænet i 2 år , som ikke ville dække , ikke gø ,
ikke gå pænt , eller hunde der stikker af ,....er fuldstændigt ændrede til
det bedste !

Det kan derfor kun anbefales .
Nogle af idéerne er bla:
At bakke
Rulle
gå en forhindringsbane igennem ( kan laves på mange måder )
Trille med bolde
Vinke
Kravle
Springe over menneske /hund
Sætte næsen på en spand ( nogle service hunde trænes på denne måde , for
senere at kunne lukke døre/skabslåger med snuden )

Og meget meget mere ....
Men fælles for alle øvelser ( vi træner også alm . C program ) er at hundene
aldrig straffes .
De roses hele tiden , og jeg er stor fortaler for at man prøver at mærke sit
eget humør når man træner hund . Er man sur og irriteret , så skal man ikke
træne .
Desuden bruger jeg shaping , dvs . jeg går aldrig videre til næste skridt
før det foregående sidder helt fast !

Håber du kan bruge lidt af dette .

Mange hilsener Holm

Fra : mus

Dato : 07-04-04 10:24

> [...]
> træne .
> Desuden bruger jeg shaping , dvs . jeg går aldrig videre til næste skridt

Hej ja jeg kan bestemt bruge nogle af ideerne.
Sytes lige ideen med at trille bold var så god , men da det primært er
boxere vi træner - og de er jo legesyge hele livet, ja så ved jeg ikke om
man kunne få dem til bare at trille bolden. De ville kappe helt over af
glæde og mange af hundene får netop legetur med bolde mm som belønning og
ikke kun godbidder. At bakke har vi heller ikke prøvet endnu. Ligesom det
at springe over mennesker og ikke forhindringer heller ikke er forsøgt.

Vi er lidt blandet mht træningsmetoder.
de fleste går ind for at hundene skal træne af lyst. Bla. også
lystpportering i stedet for tvangsapportering. Men lystapportering virker
bare ikke på alle vores hunde.

Vi benytter også at hundende skal gå zigzag mellem vores ben.
Desuden har jeg selv haft stor glæde af en kontaktøvelse, hvor man har
hunden placeret foran sig. Holder en godbid i hver hånd, med en god afstend
mellem armene/hænderne. Hunden får så først godbiden når der er øjnkontakt.
Vi går til tider prøver og her har det hjulpet meget.

LN

Fra : BettinaP

Dato : 07-04-04 14:11

Det lyder godt nok underholdende og udfordrende
Hvor træner du henne i verden Holm?

BettinaP