Zonealarm 'for' sikker
Fra : Bo

Dato : 06-04-04 10:49

Jeg har en netforbindelse via kabel-tv, derfor har jeg installeret ZoneAlarm
i den gratis version.

Jeg har dog det problem, at den er lidt for sikker :-/ Det er som om at den
får en eller anden timeout, og så kan jeg ikke connecte via Explorer
længere. Hvis jeg genstarter ZoneAlarm virker forbindelsen igen.

Før jeg fik forbindelse via kabel-tv havde jeg Stofanet og der havde jeg
ikke de samme problemer med ZoneAlarm.

Er der nogen der har oplevet lignende og evt. har en løsning ?

Mvh
Bo

Ps. Automatic Lock er deaktiveret.

Fra : Malthe Sunesen

Dato : 06-04-04 11:40

Bo skrev i en meddelelse:
> [...]
> får en eller anden timeout, og så kan jeg ikke connecte via Explorer
> længere. Hvis jeg genstarter ZoneAlarm virker forbindelsen igen.

Der var du heldig. Jeg har haft samme problem, dengang var jeg bare nødt til
at genstarte computeren. To opdateringer løste problemet: En opdatering af
ZA til version 4.5 og installation af WinXP Pro.

Mvh.
Malthe Sunesen

---
This mail have been certified virus-free/denne mail er certificeret
virusfri.

Fra : Alex Holst

Dato : 06-04-04 11:44

Bo wrote:
> [...]
> ikke de samme problemer med ZoneAlarm.
>
> Er der nogen der har oplevet lignende og evt. har en løsning ?

Der sker forskellige ting naar du installerer en personlig firewall:

   http://sikkerhed-faq.dk/hjemme_net#fwinstall

Laes evt. alle relevante afsnit i OSS'en, og se om du ikke kan vaere
totalt sikker uden at benytte en firewall.

   http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 06-04-04 21:31

In article <40727d08$1@news.wineasy.se>, Bo wrote:
> får en eller anden timeout, og så kan jeg ikke connecte via Explorer

Er det kun den ene applikation der har problemmer, eller er det
alle netværksapplikationer?

> længere. Hvis jeg genstarter ZoneAlarm virker forbindelsen igen.

Hvad siger "ipconfig /all" når forbindelsen virker og når den ikke virker?

> Før jeg fik forbindelse via kabel-tv havde jeg Stofanet og der havde jeg
> ikke de samme problemer med ZoneAlarm.
>
> Er der nogen der har oplevet lignende og evt. har en løsning ?

Nej. Jeg ville smide en bærbar på det eksterne netværk med en
pakkesniffer for at finde ud af mere.

Men generelt er det svært at hjælpe da du ikke fortæller om
dit setup.

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : Lars Jensen

Dato : 07-04-04 19:24

Bo wrote:
> [...]
> ikke de samme problemer med ZoneAlarm.
>
> Er der nogen der har oplevet lignende og evt. har en løsning ?

Nu fremgår det ikke om internet via kabel-tv foregår via DHCP, men jeg
tillader mig at tro det, da ZoneAlarm har en tendens til at blokke for dhcp.

Da stofanet gik over til DHCP oplevede jeg nemlig de problemer som du
beskriver.

Derfor kommer her en instruktion i, hvordan du får ZoneAlarm til at lade
være med at blokke DHCP. Og det uanset om du kører med Stofanet eller
kabel-tv.

Åben zonealarm, klik på punktet firewall og derefter fanen zones.
Der vælger du så "Add>>>" og i menuen vælger du ip address.
Zone skal være "Trusted".
Nedenunder skriver du ipadressen på kabel-tv's dhcp server.
Herefter skal du give din "regel" en description.
Den kan f.eks. være kabel-tv (DHCP) eller noget andet.
Herefter er det blot at trykke ok og så skulle du ikke have det problem
længere.

For at finde kabel-tv dhcp's ip adresse gør du følgende i enten windows
98 eller windows 2000/XP alt efter hvad du kører med:
Windows 98:
Gå i startmenuen, vælg "kør" og skriv winipcfg.

Windows 2000/XP:
Åben Kommandoprompt som findes i programmer --> tilbehør.
I kommandopropmt skriver du: ipconfig /all

Venlig Hilsen
Lars Jensen.

Fra : Bo

Dato : 07-04-04 20:15

Hej Lars

Tak for dit svar ud udførlige beskrivelse.

> Nu fremgår det ikke om internet via kabel-tv foregår via DHCP, men jeg
> tillader mig at tro det, da ZoneAlarm har en tendens til at blokke for
dhcp.

Det ser sådan ud. Når jeg bruger ipconfig /all, beskrives der i
hverttilfælde en DHCP adresse.

> [...]
> Den kan f.eks. være kabel-tv (DHCP) eller noget andet.
> Herefter er det blot at trykke ok og så skulle du ikke have det problem

Takker, det ser ud til at have hjulpet

DHCP og DNS serveren har samme IP, men det er der vel ikke noget unormalt i
?

Hvis ikke DNS serveren havde samme IP, kunne det så være en fordel /
nødvendigt også at tilføje den i zones ?

Mvh
Bo

Fra : Kasper Dupont

Dato : 07-04-04 20:42

Bo wrote:

> DHCP og DNS serveren har samme IP, men det er der vel ikke noget unormalt i

Nej, det meget almindeligt på små netværk. På større
netværk kan det gøres på mange forskellige måder.
Typisk vil man have to-tre forskellige DNS servere.
Så kan belastningen fordeles, og man har redundans
i tilfælde af fejl. Flere DHCP servere på samme
netsegment kan nemt blive svært at få til at virke
rigtigt. Så er det nok nemmere at indele sit netværk
i flere segmenter af passende størrelse.

Jeg ved ikke præcis hvordan kabeltv basserede
netværk typisk fungerer. På webspeed laver
kabelmodemet i hvert fald nogle ikke helt kønne
hacks, som gør det meget svært at gennemskue,
hvordan nettet i virkeligheden er struktureret.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Kasper Dupont

Dato : 07-04-04 20:34

Lars Jensen wrote:

> Nedenunder skriver du ipadressen på kabel-tv's dhcp server.

På webspeed ser jeg faktisk tre forskellige source
IP adresser på DHCP pakkerne: 0.0.0.0, 10.4.0.1
og 194.239.10.172.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Lars Jensen

Dato : 08-04-04 22:40

Kasper Dupont wrote:

> På webspeed ser jeg faktisk tre forskellige source
> IP adresser på DHCP pakkerne: 0.0.0.0, 10.4.0.1
> og 194.239.10.172.

Ok.
Det vidste jeg så ikke lige... jeg er oz stofanet kunde og stofa
opererer kun med 1 dhcp.

Men jeg kunne forestille mig, at hvis problemet stadig er der, så add de
tre øvrige i ZoneAlarm.

/Lars