Chkrootkit - infected
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-04-04 23:00

HEjsa!

Har lige opdaget følgende..:

Checking `bindshell'... INFECTED (PORTS: 600)

... ved kørsel af chkrootkit på min desktop.

Hvad betyder dette og hvad burde jeg gøre?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-04-04 23:02

On Mon, 05 Apr 2004 23:59:32 +0200, Martin Johansen [6000] wrote:

> HEjsa!
>
> Har lige opdaget følgende..:
>
> Checking `bindshell'... INFECTED (PORTS: 600)
>
> .. ved kørsel af chkrootkit på min desktop.
>
> Hvad betyder dette og hvad burde jeg gøre?

Tilføjelse...:

# lsof -i :600
COMMAND PID USER FD TYPE DEVICE SIZE NODE NAME
rpc.statd 1266 root 6u IPv4 3303 TCP *:600 (LISTEN)

Fra : Alex Holst

Dato : 06-04-04 01:50

Martin Johansen [6000] wrote:
> Har lige opdaget følgende..:
>
> Checking `bindshell'... INFECTED (PORTS: 600)
>
> .. ved kørsel af chkrootkit på min desktop.
>
> Hvad betyder dette og hvad burde jeg gøre?

Nogen har kontrol over din maskine.

   http://sikkerhed-faq.dk/servere#indbrud

Fra : Stig Johansen

Dato : 06-04-04 06:27

Alex Holst wrote:

> Nogen har kontrol over din maskine.

Tror du ikke nærmere, der er tale om et false positive:
# cat /etc/services |grep 600/
ipcserver 600/tcp # Sun IPC server
ipcserver 600/udp # Sun IPC server

Vi bliver nok nødt til at vide om der er tale om en 'SUN' æske.

Stig Johansen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-04-04 06:35

On Tue, 06 Apr 2004 07:27:19 +0200, Stig Johansen wrote:

> Vi bliver nok nødt til at vide om der er tale om en 'SUN' æske.

Det er der ikke (se min .sig).

Fra : Stig Johansen

Dato : 07-04-04 05:40

Martin Johansen [6000] wrote:

> Det er der ikke (se min .sig).

Ok, det overså jeg - jeg læser generelt ikke .sig's.

Stig Johansen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-04-04 21:39

On Wed, 07 Apr 2004 06:39:30 +0200, Stig Johansen wrote:

> Ok, det overså jeg - jeg læser generelt ikke .sig's.

Okay my bad - jeg kan ikke lade være med, at læse dem nemlig

Fra : Kasper Dupont

Dato : 08-04-04 05:54

"Martin Johansen [6000]" wrote:

> jeg kan ikke lade være med, at læse dem nemlig

Mon ikke det går over.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-04-04 16:40

On Thu, 08 Apr 2004 06:53:40 +0200, Kasper Dupont wrote:

> Mon ikke det går over.

Nja, det har stået på i ~10 år nu, så jeg tvivler

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 07-04-04 08:13

Martin Johansen [6000] wrote in dk.edb.sikkerhed:

[...]

> Det er der ikke (se min .sig).

Du kan som udgangspunkt ikke forlade dig på at folk læser din signatur og
bør ikke have informationer i din signatur der har relevans for dit indlæg.
Nogle folk har deres nyhedsgrupper til at vise signaturer på mere diskret
vis - andre (som mig) har deres nyhedsgruppelæser til slet ikke at vise dem
(min viser dog signaturen ved besvarelse af indlæg).

Se i øvrigt http://www.usenet.dk/netikette/signatur.html for mere info om
signaturer :)

> Martin Johansen [6000]

FUT: dk.admin.netikette

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"One woman's Titanic is another woman's Love Boat"
-- Sarah Jessica Parker as Carrie Bradshaw in 'Sex & the City'

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-04-04 06:36

On Tue, 06 Apr 2004 02:49:31 +0200, Alex Holst wrote:

> Nogen har kontrol over din maskine.
>
>    http://sikkerhed-faq.dk/servere#indbrud

Og så måske alligevel ikke..? Det er nemlig forsvundet efter en genstart
og efter en lidt mere omfattende søgning på Google er der mange, som har
oplevet det samme som jeg hvor der ikke er tale om indbrud.

Mystisk.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 06-04-04 17:52

"Martin Johansen [6000]" wrote:

> Og så måske alligevel ikke..? Det er nemlig forsvundet efter en genstart
> og efter en lidt mere omfattende søgning på Google er der mange, som har
> oplevet det samme som jeg hvor der ikke er tale om indbrud.

Jeg ville ikke føle mig sikker før jeg kendte årsagen.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-04-04 21:39

On Tue, 06 Apr 2004 18:51:48 +0200, Kasper Dupont wrote:

> Jeg ville ikke føle mig sikker før jeg kendte årsagen.

Jeg er heller ikke sikker... den er nemlig kommet igen! :-/

Men Google er tavs som graven og jeg har minus forstand på det..

Fra : Martin Schultz

Dato : 06-04-04 10:16

> [...]

> Checking `bindshell'... INFECTED (PORTS: 600)
>
> .. ved kørsel af chkrootkit på min desktop.
>
> Hvad betyder dette og hvad burde jeg gøre?

Prøv at læse på chkrootkits hjemmeside, og så tjek som du kan nogen af de
programmer de skriver kan give falske positive installeret.

Martin
ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel routere.