Øreproblemer?
Fra : Sanne Bülow

Dato : 05-04-04 20:15

Hej Gruppe

Jeg har brug for lidt erfaringer. Min datter på næsten 1 år har aldrig haft
problemer med at falde i søvn selv i sin egen seng, indtil for ca. 3 uger
siden, hvor hun begyndte at rejse sig op når vi prøvede at putte hende, hun
græder hjerteskærende og den eneste måde vi faktisk kan få hende til at sove
på er ved at sidde og vugge hende i armene (altså vores . Ofte falder hun
hurtig i søvn, men når vi så ligger hende går der ikke ret lang tid før hun
vågner op og græder igen. Denne seance kan stå på i op til 3 timer før hun
endelig falder rigtig i søvn. Til at begynde med troede jeg det var pga
dagplejestart, hvor hun var lidt ked af at være, men efter en uge var hun
virkelig glad for det og græd slet ikke, snarere tværdimod. Problemerne om
aftenen er fortsat også selvom hun har været hjemme i en periode (jeg går
stadig hjemme og vi havde besøg af familie). Nu er jeg begyndt at overveje
andre årsager, da det er så tydeligt at hun ikke vil ligge ned, kom jeg til
at tænke på om hun havde problemer med ørene. Vi har idag været ved lægen og
han kunne ikke se noget, fokuserede meget på at hun var forkølet, som hun
kun har været i 2 dage og problemerne med at falde i søvn har jo varet meget
længere.....
Det hjælper ikke at sidde ved siden af sengen, som det tidligere har gjort
når hun har været utryg/ked af det...

Hjælp!

--
Knus
Sanne

Fra : Eva

Dato : 06-04-04 06:42

Jeg er ikke ekspert, men kan da fortælle lidt om min erfaring.
For et par måneder siden blev min søn på 9 måneder forkølet.
Det gik over, men et par dage efter fik han pludselig meget høj feber.
Han skreg og var meget ked af det. Dagen efter tog jeg til læge med ham, men
han kunne ikke sige andet end at det måte være en virus, for han kunne ikke
se noget unormalt på hverken ører eller andet.
Feberen fortsatte de næste dage, og han sov kun i vores arme nat og dag,
mens vi sad op, lagde vi os ned reagerede han for det meste men at vågne op
og græde.
På 5. dagen tog vi til vagtlæge, men han kunne heller ikke se noget på
ørerne eller andetsteds, så han var enig i min egen læges diagnose, en
virus.
Natten til 7. dagen sov han for første gan i en uge godt i egen seng. Om
morgenen opdagdede jeg så, at der løb væske fra hans øre, så jeg ringede
straks direkte til ørelægen, som gav mig en tid samme dag.
Og ja, han havde haft en voldsom mellemørebetændelse på begge ører, og nu
var trommehinderne så sprunget...
Ørelægen sagde til de praktiserende lægers forsvar, at en
mellemørebetændelse kan være svær at se på små børn, og at de slet ikke har
udstyret til at se det.

Så måske du skulle høre din læge, om du kan få en henvisning til ørelægen,
eller også kan du jo prøve at ringe direkte dertil.

Det er i hvert fald synd, hvis der skal gå så lang tid, som der gjorde for
min søn, når det kunne have været opdaget før med en henvisning til
ørelægen!

Mvh
Eva

Fra : Cat

Dato : 05-04-04 22:49

"Eva" <eva__pedersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Så måske du skulle høre din læge, om du kan få en henvisning til ørelægen,
> eller også kan du jo prøve at ringe direkte dertil.

Jeg mener ikke, at man behøver henvisning til øre-næse-halslæger - man
bestiller bare tid. Det er specielt for dem - ikke for de andre
speciallæger.

Tine

Fra : Jie

Dato : 05-04-04 23:50

Som Tine skrev, man behøver ikke henvisning til en ørelæge, du skal blot
ringe og få en tid.

Var jeg dig ville jeg med det samme ringe og få en tid, hellere et check
hvor man får at vide, at alt er okay, end at trommehinderne sprænger. De
alm. læger kan ikke se så "dybt", som en ørelæge kan.

Da min søn var 5 år havde jeg samme problem, var endda til læge med ham 2
gange, hvor egen læge ikke kunne se noget, og spurgte hende så, om vi ikke
evt. skulle tage forbi ørelægen, og det mente hun ikke kunne skade. Som
sagt, så gjort. Han kiggede 2 sek i hvert øre, og han kunne godt forstå han
havde ondt, der sad en meget tyk væske derinde, som aldrig selv ville kunne
løbe ud, så han måte have dræn i.

Så er jeg det mindste i tvivl, ja så kontakter jeg med det samme ørelægen,
og springer egen læge over.

-Jie

Fra : Michael-7500

Dato : 06-04-04 07:39

"Sanne Bülow" <sans@abso.adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
til
> at tænke på om hun havde problemer med ørene.

Er problemet der også når hun skal sove middagssøvn....?

Reaktionen pga. dagplejestart kan godt komme et stykke tid efter hun er
startet.

Mvh
Michael

Fra : Sanne Bülow

Dato : 06-04-04 10:50

"Michael-7500" <michael7500@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Er problemet der også når hun skal sove middagssøvn....?

Nej slet ikke i samme grad som om aftenen, men har da hørt om nogen hvor det
også var værst om aftenen

> Reaktionen pga. dagplejestart kan godt komme et stykke tid efter hun er
> startet.

Det startede et par dage efter dagplejestart, hvorfor jeg jo også i
begyndelsen troede det var grunden. Men nu har hun ikke været afsted i en
uges tid, og før det var hun da også glad for at være der. Problemerne om
aftenen er derimod kun blevet værrer og det er den eneste forandring der har
været med hende, er ikke mere pylret end ellers....

Fra : Britta Larsen

Dato : 06-04-04 08:24

Hej Sanne :)

Ja det hele lyder velkent her fra, jeg har selv 2 ører børn og jeg var selv
ører barn :)
´Du skal ikke have nogen henvisning til ørelægen så du ringer barer hurtigst
mugligt til ham.
Du kan evt lægge 2 hovedpuder i din datters seng om natten og giv hende
noget smertestilende (snak med lægen først eller ørelægen) Det vil lette
trygget fra hendes øre så hun måske kan få ro til at sove.
Vores søns dræn er faldet ud for 1. gang og ørelægen sagde vi skulle til
konsultation igen om en mdr, men det blev hurtigt kortet ned til 14. dage da
det er galt med ørerne hos den ælste.
Men som sagt ring til ørerlægen og få en tid, både for jer og jeres datters
skyld. En alm læge kan ikke se væske i mellemøret men kan sjællent se at han
trommehinde er iriteret.

M.v.h.

Britta Larsen

God påske

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 06-04-04 11:59

sans@abso.adsl.dkSanne Bülow05/04/04 21:15 Skrev

> [...]
> græder hjerteskærende og den eneste måde vi faktisk kan få hende til at sove
> på er ved at sidde og vugge hende i armene (altså vores .

Jeg ville ikke lade et barn der er så lille sove alene.
Så jeg ville tage hende over til os, og lade hende sove i vores seng, jeg
tror hun savner jer.
Jeg ved godt at det ikke var det svar du forventede, men det er nu min
erfaring.
Med hensyn til ørene kan det sikkert tages med lidt smertestillende en gang
imellem, men jeg tror sådan set ikke der er så meget at gøre ved det andet
end at trødte hende.
Vh Kevin
--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Michael-7500

Dato : 06-04-04 16:51

"Kevin Vilhelmsen" <skovalleen10nospam@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ville ikke lade et barn der er så lille sove alene.
> Så jeg ville tage hende over til os, og lade hende sove i vores seng, jeg
> tror hun savner jer.

Er overrasket over alle de børn der sover i forældrenes seng. )

Vores datter sov det første år i vores soveværelse, dog i egen vugge og
derefter tremmeseng. Siden hun blev 1 år har hun sovet på egen værelse.
Selvfølgelig har vi taget hende over til os, hvis der var problemer eller
hun var utrøstelig.....

Mvh
Michael

Fra : Sanne Bülow

Dato : 06-04-04 18:58

> [...]
> tror hun savner jer.
> Jeg ved godt at det ikke var det svar du forventede, men det er nu min

I princippet er det sikkert en god idé, men det fungerer altså ikke her hos
os. Bl.a. fordi vi ikke går i seng kl.19, som er tidspunktet hvor vores
datter normalt kommer i seng og primært fordi vi har prøvet det tidligere,
hvor resultatet var at Dicte faldt ud af sengen. Hun sover meget uroligt,
derfor fungerer fidusen med at hæve hovedgærdet heller ikke, da det er
ligeså ofte hun ligger i fodenden om morgenen. De gange hun har sovet hos os
er vi alle vågnet *mange* gange i løbet af natten, og vi har også prøvet at
ligge madrasserne på gulvet så hun ikke *faldt* ud, her var reultatet at jeg
vågnede da hun bankede et videobånd ned på min læbe (jeg lignede en der
havde fået bank), og da et hjem jo heller ikke kan gøres 100% børnesikkert
er jeg heller ikke tryg ved denne løsning....

> Med hensyn til ørene kan det sikkert tages med lidt smertestillende en
gang
> imellem, men jeg tror sådan set ikke der er så meget at gøre ved det andet
> end at trødte hende.

Det kommer jo så an på hvilken type øreproblemer der er tale om, er det et
resultat af forkølelse, der skaber undertryk (ikke helt sikker på
forklaringen) ja så har du ret, men er det en bakteriel mellemøresbetændelse
skal hun jo have pencillin.

Fra : Britta Larsen

Dato : 06-04-04 20:48

> [...]

> havde fået bank), og da et hjem jo heller ikke kan gøres 100% børnesikkert
> er jeg heller ikke tryg ved denne løsning....

Hej Sanne

Du skriver oven for at hun sover meget uroligt, det er altså ikke nogen
undskyldning for ikke at prøve at løfte hovedhøjden om natten, mine børn
sover også uroligt men de har begge fået en mere rolig nattesøvn ved det.
Det sker da af og til den ælste også ligger i fodenden men så er det ovenpå
hans dyne og det er jo også at løfte hovedet lidt.

M.v.h.

Britta Larsen

Fra : Sanne Bülow

Dato : 07-04-04 15:27

"Britta Larsen" <britta@trab.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ovenpå
> hans dyne og det er jo også at løfte hovedet lidt.

Hej Britta
Det var sådan set heller ikke ment som en undskyldning mere som en
forklaring, for vi har skam prøvet ifm forkølelse... Men vi har altså en
datter, som *aldrig* ligger i den samme stilling ret lang tid af gangen, jeg
har næsten aldrig oplevet at putte hende og så finde hende samme sted hvis
jeg er inde ved hende et par timer efter. Nogen gange ligger hun på tværs i
sengen, nogengange i fodenden, men som regel sådan et sted midt imellem. Og
det kan godt være vi prøver at putte hende med dyne, men jeg har endnu ikke
prøvet hun har den på mere end 5-10 min.

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 07-04-04 15:32

sans@abso.adsl.dkSanne Bülow06/04/04 19:57 Skrev

> [...]
> resultat af forkølelse, der skaber undertryk (ikke helt sikker på
> forklaringen) ja så har du ret, men er det en bakteriel mellemøresbetændelse
Nu skrev du jo at hun havde været hos lægen, så det udelukkede jeg, men der
er mange flere indfaldsvinkler til dette, bl.a en bakteriel infektion bliver
ikke altid behandlet, hvis ikke den ser ud til ikke at gå over, der er
grænser for hvor mange ganeg man behandler med pinicillin. o.m.a.

Men jeg kan godt se at du er på den.
Håber at du finder en løsning.

Fra : Gunnar007

Dato : 06-04-04 22:37

"Kevin Vilhelmsen" <skovalleen10nospam@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> sans@abso.adsl.dkSanne Bülow05/04/04 21:15 Skrev
Klip en masse
> Jeg ville ikke lade et barn der er så lille sove alene.
> Så jeg ville tage hende over til os, og lade hende sove i vores seng, jeg
> tror hun savner jer.
> Vh Kevin

Hvad begrunder du det ovenstående med ??
Eller er det i virkeligheden dit behov, som du fører over på barnet.
Så skal du nok få det "sjovt" når dine børn bliver ældre.

Hilsen G

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 07-04-04 15:28

007bravo@NOSPAM.teamsos.dkGunnar00706/04/04 23:36 Skrev

> [...]
> Eller er det i virkeligheden dit behov, som du fører over på barnet.
> Så skal du nok få det "sjovt" når dine børn bliver ældre.

Begrundelsen er at jeg mener at mennesket er flokdyr, altså er
udgangspunktet afhæøngighed deraf følger selvstændighed.
Så jeg teger mit udgangspunkt i et kollektivistisk menneskesyn, der hviler
på denne antagelse.
Ingen børn sover hos deres forældre når de ikke har brug for det lænegere,
altså når de har fået lært sig selv at kende.
Men hvor kommer alle dine fordomme fra? og hvad blev der lige af din egen
argumentation når nu du synes det er så vigtigt at jeg argumenterer for mine
synspunkter?
Vh kevin