Dræning af hestefold
Fra : Sten bo

Dato : 05-04-04 18:54

Hej gr.

Vi har et kedeligt hjørne af en hestefold hvor der i våde perioder
samler sig vand.
Selvfølgelig lige foran indgangen til stalden.

Vi er så heldige at ha en mindre sø og fald på terrænet i folden mod den
så det burde være rimelig nemt at lede vandet væk fra området.

Vi tænker på at låne en minigraver og lave nogle render, hvor dybe?
frostfri - fylde med lidt grus til afretning i bunden og derefter lægge
drænslange med filt og derefter ral/grus og filt på toppen inden jord
lægger henover til sidst.

Men er der nogen fiduser så de kære kræ ikke tramper det hele op igen
eller trykker drænslangen så den ikke virker. Er hele ideen skæv, har
man andre forslag?

hilsen - en arbejdsindlagt far
--

Trænger vi til en grine pause?
Australsk argunemt for stavekontrol, 2,51Mb I 2:59 klik og lyt.

Fra : Malene P

Dato : 05-04-04 22:42

"Sten bo" <sgos@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gr.
>
> Vi har et kedeligt hjørne af en hestefold hvor der i våde perioder
> samler sig vand.

[SNIP]

Jeg ville under alle omstændigheder tage en prof med på råd -uanset at du
påtænker at lave det selv.

mvh
Malene P

Fra : Sten bo

Dato : 07-04-04 10:19

Malene P wrote:
> "Sten bo" <sgos@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ville under alle omstændigheder tage en prof med på råd -uanset
> at du påtænker at lave det selv.

Såment - omtalte er vist almindeligt når man laver dræn om huse - en
variant står så åben i overfladen med sten/ral hele vejen ned til
drænrøret.

og endelig har vi også tænkt på bare at bore en masse huller igennem det
hårde lag med et pælebor og hælde grus i. Skal ha fat i et på en
traktor da et motoriseret "håndbor" nok sætter sig fast.

Så via google at en drænledning, alt efter bund, formenes at dræne 20 m
til siderne.

Håbede at der var nogen der havde prøvet. Vand nok i foldene rundt
omkring ser jeg!

Ser i fundatsen at det her måske er gal gr. - har i aldrig noget om
stald og fold - hvor ellers?

hilsen sten

Fra : john lundsgaard

Dato : 07-04-04 10:43

"Sten bo" <sgos@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Ser i fundatsen at det her måske er gal gr. - har i aldrig noget om
> stald og fold - hvor ellers?

Hej Sten

Jo gruppen er OK, og der bliver da jævnligt diskuteret stalde, folde og
ridebaner.

Hvorfor så ikke svar på dit spørgsmål - thjaa???

Min egen erfaring er, at vi vel alle døjer mere eller mindre med problemet,
men at den ultimative løsning mangler.

Jeg har selv relativt meget ler i jorden, og når det regner, så samles
vandet ovenpå, selv på markerne hvor der ikke går heste.

Når så krikkerne oven i købet tramper rundt "det samme sted hele tiden", så
får de altså trampet den lerholdige jord sammen til et næsten
uigennemtrængeligt lag. Der tror jeg ikke at dræning hjælper ret meget.

På en ridebane kan man derimod grave af dybt ned, sørge for en perfekt
dræning, fylde op med muslingskaller sand etc. og skabe en bane der er "tør"
altid, men det koster pidsen af en jetjager.

Ja det var bare min erfaring

hilsen John

Fra : Pia J

Dato : 07-04-04 11:07

> [...]
"tør"
> altid, men det koster pidsen af en jetjager.

Er der nogen som har en ide om en entreprenørs timepris? Jeg har en græsfold
hvor den ene ende er næsten plan, men hvis den blev rettet helt til i
længden, ville vandet trække ned mod folden på tværsiden. Jeg leger derfor
med tanken om at i første omgang blot få skrabet et stykke på 16x40 m helt
lige og evt bruge jorden som kanter rundt om (undtagen der hvor vandet skal
løbe fra), og så få fyldt noget i efterhånden som jeg får råd. Altså bygge
op istedet for ned. Hvor lang tid mon det ville tage at lave? I tørre tider
kan man nemlig sagtens ride derude, og mit dressurniveau kræver ikke det
helt store pt. med en unghest som kun lige er ryttervant.

Eller SKAL jeg have alle 50 cm lerjord væk så fyldet ikke bare æltes ned i
når jeg rider? Det er kun mig som skal bruge banen.

:Pia

Fra : john lundsgaard

Dato : 07-04-04 12:20

> Eller SKAL jeg have alle 50 cm lerjord væk så fyldet ikke bare æltes ned i
> når jeg rider? Det er kun mig som skal bruge banen.

Hej Pia

Jeg har prøvet din løsning med "bare" at fylde sand på. Helt præcis fyldte
jeg 50 m3 på et stykke på 25x30 meter. De første par år er det gået meget
godt, men i vinter har vi været nødt til at bruge ridebanen som motionsfold,
da vinterfolden er "gået helt i sump", og nu er det lige som om sandlaget er
ved at være æltet ned.

Hvis vi havde kunnet holde snitterne (hovene!!) fra ridebanen i vinter, så
tror jeg såmænd at den kunne have holdt adskillige år endnu, men nu bliver
jeg nok nødt til at køre mere sand på.

Hilsen John

Fra : Anet

Dato : 08-04-04 20:33

> [...]
>
> Eller SKAL jeg have alle 50 cm lerjord væk så fyldet ikke bare æltes ned i
> når jeg rider? Det er kun mig som skal bruge banen.

(klip)

Hej Pia

Jeg ville helt klart tage alt mulden væk. Det er muldjorden der tit er
problemet når man laver baner til at ride på. Jeg har gravet min bane ned og
det fungere fint. Jeg har kun drænrør i den ene ende pga. jeg har valgt at
lave en vold rundt om banen. Hvor er det lige du bor? For så ville jeg
anbefale dig at se forskellige baner inden du laver din egen.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Pia J

Dato : 09-04-04 08:53

> Hvor er det lige du bor? For så ville jeg
> anbefale dig at se forskellige baner inden du laver din egen.

Det kunne da godt være jeg skulle låne en bil og fedte mig ind hos omegnens
hesteejere en dag. (jeg bor forresten på sydvestsjælland)

Men der bliver ikke gravet ud og fyldt i til 300 m3, så når min pony da at
runde de 10 inden vi kan begynde at arbejde seriøst. Med hestekøb,
foldanlæggelse, boksbygning o.a. udstyr på bare 3 mdr. tror jeg lige jeg
skal være lidt hensynsfuld overfor min bedre halvdel som både tjener flest
penge og giver en god hånd med trods manglende hesteinteresse

På den anden side er det ikke fedt at skulle gøre ham styrbar på en "god
måde" ude på smalle ensporede veje med tømmerbiler tordnende forbi ligesom
kræet får en hjerneblødning og vender på tværs fordi han ikke må glo på en
fremmed hestefold i timevis (han kender overhovedet ikke til hjælperne, der
skal meget store bevægelser til hvis det skal gå stærkt). Landmændene har
det med at pløje "kanter" herude, så 1 skridt til siden falder man en halv
meter ned. Så jeg må indrømme jeg lidt savner det ridehus jeg havde til
rådighed sidst jeg skulle træne med sådan en ung starut. Men sådan er det jo
når man partout vil have krikkerne derhjemme (med mindre man hedder Ole).

:Pia

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 07-04-04 17:08

john lundsgaard wrote:
> [...]
>
> Hvorfor så ikke svar på dit spørgsmål - thjaa???
>
> Min egen erfaring er, at vi vel alle døjer mere eller mindre med problemet,

Hørt. Det er sjældent helt simpelt at finde frem til en løsning der rent
faktisk er effektiv, og ikke kræver vedligehold.

> Jeg har selv relativt meget ler i jorden, og når det regner, så samles
> vandet ovenpå, selv på markerne hvor der ikke går heste.

Indtil videre har vi kun lagt dræn i vores ridebane. 80 mm. i en sok,
gravet ned i 80-60 cm. lige ved indersiden af hovslaget (det er jo en
gangartsbane :)

Det fungerer meget effektivt, men hjælpes nok også på vej af
muslingeskalder og (stadig) løs jord over drønrøret.

> [...]
> dræning, fylde op med muslingskaller sand etc. og skabe en bane der er "tør"
> altid, men det koster pidsen af en jetjager.

Det kostede ikke os alverden at grave dræn i. Vi lejede en minigraver
for 500 kr. pr døgn (vi gravede dræn ned på én dag) og drænrøret kostede
vel med lidt rabat omkring 1200.

Vi regner med at lægge dræn, ral grus osv. på vores jordfolde til
sommer. Lidt forskellige løsninger forskellige steder på folden. Men det
bliver til gengæld sikkert dyrt.

Ved bygningerne vil vi sætte en tagrende op og lede vandet væk. Det er
en god start...

-dennis

Fra : Liz B.

Dato : 09-04-04 20:11

> [...]

> Men er der nogen fiduser så de kære kræ ikke tramper det hele op igen
> eller trykker drænslangen så den ikke virker. Er hele ideen skæv, har

Der er en hel del fiduser i den nyeste udgave af Hestemagasinet/Magasinet
Hest - kan nu købes i kiosker også!

Hilsen Liz

Fra : Sten bo

Dato : 14-04-04 07:02

Liz B. wrote:

> Der er en hel del fiduser i den nyeste udgave af
> Hestemagasinet/Magasinet Hest - kan nu købes i kiosker også!

Tak til alle for tips.
Prøver at kikke i bladet.

--
Hilsen Sten