[MSSQL 7.0] Shrinke Transaction log?
Fra : Torben Jensen

Dato : 05-04-04 08:57

Hej NG!

Jeg har en transaction log som er blevet alt for stor = 5.1 GB. Jeg har nu
sat den til ikke at vokse yderligere, men er egentlig interesseret i at få
den gjort mindre, da disken er næsten fuld.

Hvordan får jeg "ryddet op" i min transaction log. Jeg har kørt "truncate
log" uden at det havde nogen synlig effekt.

Al hjælp hilses velkommen.

M.v.h.
Torben Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 06-04-04 05:28

Torben Jensen wrote:

> [...]
>
> Hvordan får jeg "ryddet op" i min transaction log. Jeg har kørt "truncate
> log" uden at det havde nogen synlig effekt.

Jeg skrev noget for en kunde for nogle år siden:
<http://www.oes.dk/sw208.asp>

Men når den er blevet så stor som din, er den svær at komme af med.
Det jeg plejer at gøre er:
- finde filnavnene via sp_help.
- lave en sp_detachdb. (kræver, at basen ikke er i brug)
- renamer logfilen. (Venter lige med at slette)
- lave en en sp_attachdb uden logfilnavnet.
- slette den gamle logfil.

Hvis det går godt, genererer den selv en ny logfil på ca 1 MB.
Det er muligt, den bliver placeret et forkert sted, men så er det bare
detach -> flyt logfil -> attach.

Håber du kommer af med dine 5GB.

Stig Johansen

Fra : Kim Andersen

Dato : 06-04-04 07:46

> [...]
>
> Hvordan får jeg "ryddet op" i min transaction log. Jeg har kørt "truncate
> log" uden at det havde nogen synlig effekt.

Hvis du inde på databasen under "Properties" -> "Options" og vælger en
"Recovery model" som hedder "Simple" burde database loggen falde ret
kræftigt. Evt. lave en shrink når du har ændret den.

/Kim

Fra : Stig Johansen

Dato : 07-04-04 04:24

Kim Andersen wrote:

> Hvis du inde på databasen under "Properties" -> "Options" og vælger en
> "Recovery model" som hedder "Simple" burde database loggen falde ret
> kraftigt. Evt. lave en shrink når du har ændret den.

Torben kører 7.0, og der ser 'fanebladet' anderledes ud.
Der er det specifikke afkrydsninger og ikke 'Recovery model'.
Vær ivørigt opmærksom på, at transaction loggen bruges til at genskabe data
ved nedbrud. Ved 'simple' modellen, afskærer man sig fra at kunne genskabe
data hen over dagen.

Stig Johansen

Fra : Henning Peter Jensen

Dato : 06-04-04 08:32

On Mon, 5 Apr 2004 09:57:21 +0200, "Torben Jensen" <no@spam.dk> wrote:

> [...]
>
>Hvordan får jeg "ryddet op" i min transaction log. Jeg har kørt "truncate
>log" uden at det havde nogen synlig effekt.

Hvad med DBCC SHRINKFILE (2,100)

- for at få en 100 Mb logfile ?

Mvh Henning

Fra : Torben Jensen

Dato : 06-04-04 09:52

> Hvad med DBCC SHRINKFILE (2,100)
>
> - for at få en 100 Mb logfile ?
>
> Mvh Henning

Hvad står parameteren 2 for?

M.v.h.
Torben

Fra : Jakob Andersen

Dato : 07-04-04 00:31

Torben Jensen wrote:
> Hvad står parameteren 2 for?

Id'et på filen der skal formindskes, se evt:
<http://msdn.microsoft.com/library/en-us/tsqlref/ts_dbcc_8b51.asp>

--
Jakob Andersen