Test af zoomkameraer til fuglefoto m.m.
Fra : Ukendt

Dato : 05-04-04 00:07

Nu er det jo forår og mange springer ud og køber digitaler kameraer fra 1 -
10 000 kr.!

Der strøs om sig med fagbetegnelser og rygter om defekte komponenter o.s.v.
Ikke alle får vist købt det kamera det ønskede sig.. Og man kan jo sjældent
låne kameraerne på prøve, så hvorfor ikke hjælpe de kommende købere med lidt
testing?

Jeg tænkte på at lave en lille konkurrence så vi kan få afklaret hvilke af
de mindre zoomkameraer der klarer sig bedst til at tage billeder på afstand
af fx. øldåser (ja, de grønne ligger jo alle vegne nu og er en god standard
i mangel af fugle). Ja, bedre forslag modtages med kyshånd! Nummerplader
måske? Længste aflæsning? :)

Hvad med at tage nogle håndholdte billeder først med max. optisk zoom,
derefter inkl. digital zoom og til sidst førnævnte gentages med stativ.
Experimenter lidt med eksponering o.s.v. og vælg det bedste billede af hver
kategori.

(1) Med max. optisk zoom
(2) Inklusiv digital zoom
(3) Rest. zoom på comp.
(4) Makro (10 cm?)
(5) Farver på de førnævnte tre
(6) Standbytid (med display slået fra)

Flere kategorier velkomne...!

[Mærke, model, pris skulle selvfølgelig angives]

Måske nogen har nogle gode bud på afstande, måske afstanden mellem to
vejpæle eller hvad man nu kalder dem.? Eller én har en anden god måde at
standardisere afstand på?

Udover zoom kunne vi selvfølgelig også indsætte andre kategorier......

Montering af kikkert er snyd....! skal helst være med samme objektiv ellers
bliver det FOR professionelt

Jeg vil evt. godt sponsorere en præmie på et eller flere af
kategorierne(gavekort på 500 el. lign.) hvis jeg bliver dommer på den
kategori :) Vi må jo selvfølgelig stole folk på deres ord. ;)

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 05-04-04 00:50

Jeg tager da gerne et billede af en øldåse med de cams jeg har, hvis det kan
gøre nogle glade.
Men forskellig betjening, forskellig vejr og lysforhold og andre
tilfældigheder tror jeg vil være skyld i at en sådan test ikke kan bruges
til noget.

Jan

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-04 02:50

> [...]
> Men forskellig betjening, forskellig vejr og lysforhold og andre
> tilfældigheder tror jeg vil være skyld i at en sådan test ikke kan bruges

Hvis vejret er fint(solskin), afstanden ens og du ikke har drukket inholdet
af for mange dåser, så skulle det da være rimelig sammenlinligt! :)

Jeg prøver med nogen af de grønne, de ligger alle vegne (Auken havde ret!)

Hvad skal vi sige med afstand? To traffikplastikreflektordimser i mellem?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-04-04 06:27

In article <4070bb34$0$442$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, B. G. Jørgensen wrote:
> [...]
>
> Hvad skal vi sige med afstand? To traffikplastikreflektordimser i mellem?

Det skal være dem med tal på, ellers har du ikke garanti for 200 meters
afstand. Men 100 meter eller måske 50 burde være mere passende hvis det
er fugle man går efter.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 05-04-04 07:07

B. G. Jørgensen skrev:
> [...]
> vegne nu og er en god standard i mangel af fugle). Ja, bedre forslag
> modtages med kyshånd! Nummerplader måske? Længste aflæsning? :)

Hvorfor har du krydspostet til dk.fritid.ornitologi
uden at sætte FUT til fotogruppen?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-04 10:02

> Hvorfor har du krydspostet til dk.fritid.ornitologi
> uden at sætte FUT til fotogruppen?

Sorry hvis jeg har gjort noget galt......'FUT'?