hvordan finder i fejl?
Fra : pepss

Dato : 04-04-04 23:32

Hejsa NG

nu er min side ved at være så "stor" at det ikke er til at gemenskue hvad
der kan gå galt (bruger laver jo de mest mærkelige ting ).
jeg synes godt nok jeg har testet for alt hvad jeg kan komme i tanke om men
alligevel kommer der nye fejl.
jeg vil derfor gerne høre hvordan i finder fejl i jeres systemer eller bare
har nogle tips til hvordan man kan gøre det!?

--
Pepss
Den ordblinde der prøver at blive webdesigner

Fra : René Løweneck

Dato : 05-04-04 05:22

Hej Pepss !

"pepss" <olefriis@privat.dk> wrote in message

> jeg vil derfor gerne høre hvordan i finder fejl i jeres systemer eller
bare
> har nogle tips til hvordan man kan gøre det!?

Murphy's lov:
Alt hvad der kan gå galt, vil gå galt )

Der er egentligt ikke nogle trylletips. Test, test og test igen. Det er
faktisk lige ud af landevejen og det kan være et hårdt og langsommeligt
arbejde. Jeg startede f.eks. på mit system i starten af 2002, - og jeg
arbejder og tester stadig på det ))

René Løweneck
www.lowesite.dk
LøweSite CMS Content Management System

Fra : pepss

Dato : 05-04-04 11:26

"René Løweneck" skrev
> "pepss" wrote
> bare
>
> Murphy's lov:
> Alt hvad der kan gå galt, vil gå galt )

jeg har Murphy´s lov om IT til at henge lige over purteren

> [...]
> faktisk lige ud af landevejen og det kan være et hårdt og langsommeligt
> arbejde. Jeg startede f.eks. på mit system i starten af 2002, - og jeg

ja det kan godt være at det kun er den vej frem...

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-04-04 10:48

pepss skrev:

> jeg vil derfor gerne høre hvordan i finder fejl i jeres
> systemer eller bare har nogle tips til hvordan man kan gøre
> det!?

Et par tips:

1) Kommenter koden grundigt. Det kan ikke understreges nok hvor
vigtigt det er med gode kommentarer i en kode. Man har langt
lettere ved at finde fejl hvis man let kan se hvad koden er
beregnet til.

1a) Brug gode variabelnavne. Fornuftig navngivning af variable har
samme funktion som kommentarer - det gør det muligt at se hvad
koden (variablerne) er beregnet til.

1b) Brug Option Explicit (se fx <http://asp-faq.dk/article/?id=9>)

2) Tag højde for usandsynlige hændelser fra starten. Sørg fx for at
sider der modtager formdata opfører sig fornuftigt uanset om de
modtager tomme værdier, meget lange værdier, værdier med
anførselstegn, værdier med forkerte datatyper etc. Sørg også for at
tjekke for data (NOT rs.EOF) før enhver udskrivning fra en
database.

3) Hvis (når!) noget går galt - brug udskrivning til skærmen for at
debugge. Tjek hvilken linje der fejler og se om du kan finde en
logisk grund til fejlen. Udskriv variable med response.write hvis
du ikke er 200 % sikker på hvad de indeholder.

4) Hvis normal fejlfinding ikke er nok, så kan man lægge den
funktion der fejler over i et nyt dokument og afprøve det derfra. I
større asp-filer kan det være svært at isolere den funktion der er
den egentlige årsag til fejlen - her kan det hjælpe at lave en ny
fil hvor der kun er den eller de funktioner man mistænker for at
fejle.

5) Brug nettet til at finde andres guldkorn. Her er flere
muligheder:

5a) www.asp-faq.dk - denne gruppes OSS-side (OSS = Ofte Stillede
Spørgsmål ~ FAQ)

5b) Google - både websøgning og gruppesøgning.

5c) Gruppen her.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : pepss

Dato : 05-04-04 11:37

"Jens Gyldenkærne Clausen" skrev

> [...]
> vigtigt det er med gode kommentarer i en kode. Man har langt
> lettere ved at finde fejl hvis man let kan se hvad koden er

det har jeg lært (desværre lidt for sendt så skulle det hele igemmen igen)

> 1a) Brug gode variabelnavne. Fornuftig navngivning af variable har
> samme funktion som kommentarer - det gør det muligt at se hvad
> koden (variablerne) er beregnet til.

også det skule være sådan nogenlunde på plads

> 1b) Brug Option Explicit (se fx <http://asp-faq.dk/article/?id=9>)

det virker godt nok lidt besværligt i starten men det betalser sig godt nok!

> [...]
> anførselstegn, værdier med forkerte datatyper etc. Sørg også for at
> tjekke for data (NOT rs.EOF) før enhver udskrivning fra en

det er lige her jeg synes det er svært! det er jo lige at komme itanke om
ALLE usandsynlige hændelser!

> [...]
> logisk grund til fejlen. Udskriv variable med response.write hvis
> du ikke er 200 % sikker på hvad de indeholder.

kan man på nogen måde få fat i den fejl meddelese som en bruger ville få på
skærmen? her tænker jeg på noget med at lave en "egen fejl side" som sender
en mail med fejlen.

Fra : Claus Marcussen

Dato : 05-04-04 17:23

pepss wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> det er lige her jeg synes det er svært! det er jo lige at komme itanke om
> ALLE usandsynlige hændelser!

Ja, det er nu ikke så svært - hver gang du har en betingelse, så skal man
forholde sig til alt.

Tag en Select Case - hvis den ikke vælger nogen, så er der "måske" noget
galt. Eller en If som havner i den Else del der ikke er der

Som nævnt i en af de tidligere beskeder - det går altid galt der, hvor man
ikke forventer - kod derfor altid hvad der skal ske så (forhåbentligt bliver
det aldrig brugt, men Murphy's lov gælder). Det er iøvrigt p....svært at
teste.

Så kode Else'n - du kommer der aldrig, men det redder dit skind en dag

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : pepss

Dato : 06-04-04 09:47

"Claus Marcussen" skrev
> [...]
> teste.
>
> Så kode Else'n - du kommer der aldrig, men det redder dit skind en dag

den vil jeg da også lige ha i baghoved!

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-04-04 11:54

pepss skrev:

> det har jeg lært (desværre lidt for sendt så skulle det hele
> igemmen igen)

Velkommen i klubben ;) Jeg gætter på at der er _mange_ der først
lærer det når det er gået galt.

> det er lige her jeg synes det er svært! det er jo lige at
> komme itanke om ALLE usandsynlige hændelser!

Man kan ikke tænke sig til alt, men det vigtige er at man er
bevidst om hvilke forudsætninger man lægger ind i sin kode. Hvis
man fx har et sted hvor der står "Conn.Execute(strSQL)", så skal
man være helt sikker på at strSQL altid vil indeholde noget
fornuftigt. Det er ofte i løkker og i forbindelse med input fra
brugere at man skal være på vagt. Hvis man ikke kan overskue det i
hovedet, kan man evt. lave et testark hvor man noterer forskellige
inputtyper til en form - og afprøver dem en efter en.

> kan man på nogen måde få fat i den fejl meddelese som en
> bruger ville få på skærmen? her tænker jeg på noget med at
> lave en "egen fejl side" som sender en mail med fejlen.

Jep. Se artiklen her:

   <http://www.4guysfromrolla.com/webtech/060399-1.shtml>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : pepss

Dato : 06-04-04 09:11

> [...]
> hovedet, kan man evt. lave et testark hvor man noterer forskellige
> inputtyper til en form - og afprøver dem en efter en.

det lyder da som noget jeg skal igang med! (selvom det ikke er lige så
spændene som at lave noget nyt )

det ser rigtig spændene ud! takker!

Fra : VagnT

Dato : 08-04-04 11:27

Jens GyldenkærneClausen wrote in
> [...]

> logisk grund til fejlen. Udskriv variable med response.write hvis
> du ikke er 200 % sikker på hvad de indeholder.

Eller brug Microsoft Script Debugger.
Med den kan du køre dit asp program linie for linie og checke
variablernes værdi. Det er meget hurtigere end at bruge
response.write. Desværre virker det kun når du afvikler asp koden på
din lokale IIS testmaskine.

Når vi taler databaser er der mange fejlmuligheder.
Lad altid databasen indsætte defaultværdier i dine felter når du
tilføjer rekords. Det sparer dig for mange problemer med felter der
indeholder null i stedet for 0 eller en tom streng. Personligt sætter
jeg felter af typen char lig en space, datofelter sætter jeg lig
now() eller getdate() afhængig af databasen, talfelter sætter jeg
enten til 0 eller 1 afhængig af hvad de skal bruges til. Hvis et
talfelt skal bruges i en sammentælling sætter jeg default til 0, hvis
det skal bruges i en beregning sætter jeg default til 1.

Jeg har tidligere brugt et projektstyringsværktøj til at dokumentere
hvilke filer, funktioner, tabeller og variable der blev brugt i en
applikation. Desværre har jeg ikke fundet noget der kan bruges til
ASP. Hvis der er nogen der kender et egnet værktøj hører jeg gerne om
det. Det er nemlig særdeles nyttigt når man efter nogen tid skal
tilbage og rette i en gammel applikation, jeg ved det af erfaring -
det ældste kode jeg har kørende i drift er fra 1988.

mvh VagnT

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 05-04-04 11:34

"pepss" <olefriis@privat.dk> escribió

> jeg vil derfor gerne høre hvordan i finder fejl i jeres systemer eller
bare
> har nogle tips til hvordan man kan gøre det!?

1) Lader en der ikke har haft noget med programmeringen at gøre foretage
prøver og finde alle tænkelige fejl
2) Skrive fejlfindingsprocedurer efter efter samme specifikation som
programmet er skrevet efter istedet for at tjekke efter hvad programmet rent
faktisk kan.
3) Skal du være helt sikker, sætter du en praktikant til at følge
step-by-step input/output ark, der følger alle tænkelige ruter et program
kan tage.

Mvh
Lars Hoffmann

Fra : pepss

Dato : 06-04-04 09:49

"Lars Hoffmann" skrev
> [...]
>
> 3) Skal du være helt sikker, sætter du en praktikant til at følge
> step-by-step input/output ark, der følger alle tænkelige ruter et program

nu har jeg desværre ikke så mange praktikanter men ellers tak for de
gode råd!

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 06-04-04 11:57

"pepss" <olefriis@privat.dk> escribió

> nu har jeg desværre ikke så mange praktikanter

Så må du jo bare selv igang med at teste

Fra : pepss

Dato : 06-04-04 17:29

> "pepss" <olefriis@privat.dk> escribió

> Så må du jo bare selv igang med at teste

eller få min en lærling

Fra : Jakob Andersen

Dato : 05-04-04 23:10

pepss wrote:
> jeg vil derfor gerne høre hvordan i finder fejl i jeres systemer
> eller bare har nogle tips til hvordan man kan gøre det!?

Jeg har aldrig brugt det i Classic ASP, men i f.eks. Java og C# bruger jeg
meget det at lave såkaldte unittests.

Princippet er at man for hver klasse i sit system opstiller en række test
som tester f.eks. før og efter et funktionskald og tjekker om der er ændret
på de data der skal. Alle disse tests kan man så køre på en gang ved at
bruge en applikation som JUnit eller NUnit og på denne måde kan man se om
der opstår fejl i "gammelt" kode når man ændrer eller tilføjer noget andre
steder.

Dog hjælper det dig nok ikke så meget lige nu, men hvis du kaster dig ud i
noget .NET/Java er det da rart at være lidt forud.

Ellers kan jeg kun tilslutte mig de andre forslag og et af dem var netop
planlægning/design af applikation/side og dette kan ikke understreges nok,
kode der er gennemtænkt fra starten er langt lettere at debugge og
vedligeholde.

--
Jakob Andersen