2-årig vil ikke sove
Fra : Henrik

Dato : 04-04-04 10:35

Hej NG !

Vores dejlige dreng på 2-år vil pludselig ikke sove om natten. Omkring kl.
03:00 - rejser han sig op i sin egen seng (i eget værelse) skriger - og vil
ind i mor og far's seng. Han kan blive ved - 1 - 2 timer uafbrudt. Med
mellemrum går vi ind og lægger ham ned og siger "nu skal du sove" - det
hjælper ikke. Vi har også prøvet det hårde måde med simpelthen at ignorere
ham - og ikke gå derind - men nej lige lidt hjælper det. Så har far prøvet
at sove på gulvet i barneværelse, men det hjælper heller ikke.

Vi har fået checket øre osv. - og han sover også uden problemer når han
først kommer ind til os.

Det er først startet for ca. 3 uger siden - og der har ikke været nogle
ændringer i hans liv, Vugger, bopæl, sygdomme osv.

HVAD GØR VI ???

På forhånd tak, far, Dr. træt
/Henrik

Fra : Brian k

Dato : 04-04-04 10:44

Henrik wrote:

> HVAD GØR VI ???
>
> På forhånd tak, far, Dr. træt
> /Henrik

Hej

Tager ham ind i jeres seng så i alle sammen kan få noget søvn!
(nu kommer der et ramaskrig fra de andre i gruppen)

Mvh
Brian

Fra : Ivar

Dato : 04-04-04 11:03

Brian k skrev:

> Tager ham ind i jeres seng så i alle sammen kan få noget søvn!

Selvfølgelig!

> (nu kommer der et ramaskrig fra de andre i gruppen)

Tror du der er nogen der mener, at det ned at børn skal have omsorg
og nærvær kun gælder om dagen?

Ivar Magnusson

Fra : Brian k

Dato : 04-04-04 13:29

Ivar wrote:

> Selvfølgelig!
>
> Tror du der er nogen der mener, at det ned at børn skal have omsorg
> og nærvær kun gælder om dagen?

Hej

Nu har dette emne været oppe i gruppen tidligere, og da har svaret været
modsat af det jeg gav..."at hvis man først gør det så får man dem ALDRIG ud
af sengen igen, osv"

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 04-04-04 13:48

Brian k wrote:

> [...]
> modsat af det jeg gav..."at hvis man først gør det så får man dem ALDRIG ud

Det gør man heller ikke, hvis man lader dem ligge i sengen hele natten,
uanset om det er nødvendigt eller ej. Joh, de flytter da hjemmefra
engang

Marianne Feddersen

Fra : Charlotte Jensen

Dato : 04-04-04 22:02

> Det gør man heller ikke, hvis man lader dem ligge i sengen hele natten,
> uanset om det er nødvendigt eller ej. Joh, de flytter da hjemmefra
> engang

Sludder!

Min søn sov hos mig indtil han var 2 1/2 år.
Nu er han 4 1/2 og der er stadig ingen problemer ved at sove i egen seng.

Mvh.
Charlotte

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 05-04-04 07:50

Charlotte Jensen wrote:

> Sludder!
>
> Min søn sov hos mig indtil han var 2 1/2 år.
> Nu er han 4 1/2 og der er stadig ingen problemer ved at sove i egen seng.

Og min kusine sov i sine forældres seng til hun var 13.
Der er mange måder at tackle det på, jeg mener bare at risikoen er
mindst, hvis man helt lader være med at diskutere det med ungerne.

Marianne Feddersen

Fra : Charlotte Jensen

Dato : 05-04-04 09:07

On 05/04/04 8:50, in article 4071011f$0$306$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
"Marianne Feddersen" <marianne@feddersen.dk> wrote:

> Og min kusine sov i sine forældres seng til hun var 13.
> Der er mange måder at tackle det på, jeg mener bare at risikoen er
> mindst, hvis man helt lader være med at diskutere det med ungerne.

Min søn var nufødt da han startede med at sove hos os, så der var ikke
ligefrem tale om diskussion. Problemet opstår når forældrene ikke kan
beslutte at nu skal børnene/barnet ud af sengen - og så holde fast i
beslutningen. Min søn protesterede da også da han var 2 1/2 år og jeg
besluttede at nu skulle han sove alene. Der var kamp, men jeg var fast
besluttet på at "vinde" kampen så det gjorde jeg selvfølgelig.
Jeg er meget glad for at han sov hos os i de første par år - skulle jeg få
en mere, vil jeg gøre det samme igen. Det behøver ikke at resultere i et
barn der er utryg ved at sove alene, jeg har fået det modsatte. Han sover
med slukket lys, og de få gange der har været monstre på værelset, har jeg
givet ham redskaber til at jage dem ud - selv.
Det gav god selvtillid
Jeg synes stadig at, navnlig spædbørn, i sengen er godt - selvfølgelig kun
hvis forældrene bryder sig om det, ellers er egen seng det eneste rigtige.

Venlig hilsen
Charlotte

Fra : Inger Pedersen

Dato : 05-04-04 09:24

"Charlotte Jensen" <tullepost@paradis.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg synes stadig at, navnlig spædbørn, i sengen er godt - selvfølgelig kun
> hvis forældrene bryder sig om det, ellers er egen seng det eneste rigtige.

Og det er vel humlen i det hele: Der er ikke noget, der er entydigt rigtigt
eller forkert i den situation.
Man er nødt til at gøre op med sig selv, hvad man vil, og hvad man kan stå
inde for (også når man er så træt og udkørt, at man nærmest er bevidstløs) -
og så gøre det.

Hilsen Inger

Fra : Charlotte Jensen

Dato : 05-04-04 09:30

On 05/04/04 10:23, in article c4r575$3ts$1@sunsite.dk, "Inger Pedersen"
<inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> inde for (også når man er så træt og udkørt, at man nærmest er bevidstløs) -

Enig
Som med så meget andet, er heller ikke dette område sort/hvidt.
Bliver bare nødt til at reagere, når fordomme omkring at få børnene ud af
sengen igen dukker op

Mvh.
Charlotte

Fra : Ralph

Dato : 04-04-04 11:56

"Brian k" <brian@nospam.com> skrev i en meddelelse
> Tager ham ind i jeres seng så i alle sammen kan få noget søvn!
> (nu kommer der et ramaskrig fra de andre i gruppen)

Selvfølgelig, men som Marianne også skriver, han skal tilbage i sin egen
seng så snart han sover.

--
venligst
Ralph

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 04-04-04 10:50

Henrik wrote:

> [...]
>
> Det er først startet for ca. 3 uger siden - og der har ikke været nogle
> ændringer i hans liv, Vugger, bopæl, sygdomme osv.

Det er muligt at han drømmer og at jeres nærhed trøster ham.
Hvis han kommer i seng samme tid hver aften, er det højest sandsynligt
drømme der vækker ham. Han sover ligesom jer i faste mønstre og omkring
kl. 3 er han så lige i drømmefasen, som, så vidt jeg husker, er en ret
let søvn, han vågner og er bange. Lad ham komme og lad ham ligge til han
er rolig igen eller sover igen og bær ham så ind i seng igen.
Jeg plejede at spørge mine om de var OK nu og om jeg måtte gå (jeg lagde
mig i deres seng) og somme tider har jeg fået at vide at: "Nu må du godt
gå mor".

Som alt andet går det over.

Marianne Feddersen

Fra : Henrik

Dato : 04-04-04 12:45

Hæ - ja - den har vi prøvet. men lige så snart han mærker at han er kommet
tilbage i sin egen seng - vågner han og hyler igen !...

/Henrik

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 04-04-04 12:56

Henrik wrote:
> Hæ - ja - den har vi prøvet. men lige så snart han mærker at han er
> kommet tilbage i sin egen seng - vågner han og hyler igen !...

jeg ville, som marianne også nævner, lægge mig i hans seng, eller på en
madras ved siden af sengen..... og blive liggende indtil han er væk igen....
det kan godt blive nødvendigt den første tid at en af jer putter hos ham
indtil næste morgen, men lige så stille vænner han sig til at ligge der, og
at der ikke bliver givet efter ;)
det er en hård tørn, men tro mig, den bliver endnu værre hvis i skal igennem
den når han ikke sover i tremmeseng længere....
--
Knus, Sabina
Bemærk: vi holder oprydnings salg:

Fra : Britta Larsen

Dato : 04-04-04 16:52

Hej Henrik.

Stakkels dreng hvis det er sådan i gør, i har slet slet ikke overvejet at få
hans ører tjekket hos læge / ørelæge?

M.v.h.

Britta Larsen (mor til to ørebørn)

Fra : Britta Larsen

Dato : 04-04-04 16:54

Hos en ørelæge?

Sorry overså det lige....en alm læge kan ikke altid se der sidder væske i
mellemøret :)

M.v.h.

Britta

Fra : Michael-7500

Dato : 04-04-04 21:03

"Henrik" <xs650@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 03:00 - rejser han sig op i sin egen seng (i eget værelse) skriger - og

Hej Dr. træt.

Vi har lidt af de samme problemer med vores datter på 2 år. Jeg er ikke i
tvivl om, at hun drømmer et eller andet og derefter søger trøst. Hun VIL ind
til mor og far. Det vil jeg dog ikke være med til, og trøster hende i stedet
for i hendes egen seng. Når hun så en gang imellem _ikke_ køber den, prøver
jeg at få hende til at tænke på noget andet. Som oftest snakker vi lidt om
bamsen, der ligger dér i sengen og venter på hende eller noget lign. _Det_
virker..! Så glemmer hun, hvad der oprindeligt var galt, tager sutten og
putter sig igen.

Det har også noget med forældrenes tålmodighed at gøre. Min kæreste,
ups....fra i dag kone, giver op langt hurtigere end jeg.....

Mvh
Michael