Fra dansk/tysk/engelsk til western
Fra : Liz B.

Dato : 04-04-04 10:30

Er der nogen herinde der har provet at omskole deres hest til western?

Hoppen er 17 år, har gået et eller andet (det interessere mig ikke det
mindste, derfor kan jeg ikke huske det ) i dressur hele hendes liv,
indtil jeg overtog hende for næsten 5 år siden - nu bruges hun til skov og
strandtur.

I starten havde hun meget svært med skridt og trav med løse tøjler, hovedet
skulle altid være helt i vejret eller tæt inde til halsen og hun var ikke
spor afslappet i hendes bevægelser. Det går bedre og bedre uden decideret
træning af nogen art. Men jeg tænkte at måske kunne træning hjælp hende
hurtigere på vej. Hvad gør man? Alle gode forslag og evt. referencer
modtages gerne.

Hilsen Liz

Fra : Anet

Dato : 04-04-04 14:37

"Liz B." <lizb@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
Hvad gør man? Alle gode forslag og evt. referencer
> modtages gerne.
>
> Hilsen Liz

(klip)

Først så ville jeg gå inde på Ute Lehmanns side www.parelli.dk
og læse lidt der om western, og de pricipper som hun træner efter. F.eks det
der hedder "7 games". Og hun er jo i westernverdenen. Det er et godt
udgangspunkt for videre træning inden for den rideart.
Jeg kan slet ikke se problemet i at omskole din hest selv om hun ikke er
helt ung. Det kan jo komme gradvist hen ad vejen. Det er da en fin
udfordring for både dig og hende.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Liz B.

Dato : 04-04-04 20:22

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg kan slet ikke se problemet i at omskole din hest selv om hun ikke er
> helt ung. Det kan jo komme gradvist hen ad vejen. Det er da en fin
> udfordring for både dig og hende.

Hej Annette,
Jeg siger heller ikke at der er nogle problemer i omskoling. Jeg vil bare
gøre det så let som muligt for både mig og min hest. Ingen grund til at
opfinde den dybe tallerken Så alle erfaringer der måtte findes herinde
er som godbidder for mig.
Jeg regner også med at det kommer hen ad vejen - bare det at hun vil
skridt og trav for løse tøjler er stor fremskridt synes jeg. Og ja, det er
en stor udfordring - det kan vi hurtig blive enig om.

Hilsen Liz

Fra : Anet

Dato : 04-04-04 20:57

> [...]
> gøre det så let som muligt for både mig og min hest. Ingen grund til at
> opfinde den dybe tallerken Så alle erfaringer der måtte findes

(klip)

Mange af grundpricipperne er de samme. Men jeg kan godt lide den mere frihed
som hesten rides under ved western ridningen samt de mange forskellige
naturlige ting som hesten trænes til.

> [...]
er
> en stor udfordring - det kan vi hurtig blive enig om.

Det er aldrig for sent at prøve at omskole men det tager nok lidt længere
tid. Er der ikke en westernklub i nærheden af hvor du bor?
Har du kigget på den side jeg linkede til?

--
~ Hilsen
Annette ~>

Fra : Liz B.

Dato : 04-04-04 21:13

> [...]
længere
> tid. Er der ikke en westernklub i nærheden af hvor du bor?
> Har du kigget på den side jeg linkede til?

Pat Parelli's side har jeg ellers kiggede på mange gange og meget af det
virker helt fornuftigt. Nogen bestemt metode leder jeg ikke efter, snarere
gode råd og vejledning fra mange sider, og gerne erfaringer fra det virkelig
liv. Jeg har aldrig hørt om en Western Club i nærheden af mig, men dermed
ikke sagt at det ikke findes. Jeg undersøger nærmere ved venner, bekendte
og den lokale rideklub - den gir mig kuldegysninger med deres trænings
metoder må jeg indrømme.

Hilsen Liz

Fra : Anet

Dato : 04-04-04 21:51

> [...]
> ikke sagt at det ikke findes. Jeg undersøger nærmere ved venner, bekendte
> og den lokale rideklub - den gir mig kuldegysninger med deres trænings

(klip)

Jeg syntes også at nogen westernfolk er lidt hårde ved deres heste og det er
netop derfor at jeg hælder lidt til Ute Lehmann og hendes træningsmetoder.
Jeg har flere gange oplevet Ute til kurser og opvisninger osv. og kan godt
lide hendes måde at håndtere hestene på. Hun rider jo selv western og tænkte
om du måske kunne forhøre dig omkring hvor du bor om der er nogen klubber
der er tilhænger af hende og evt. bruger hende til deres medlemmer. Måske at
hun vil kunne føre dig og din heste et langt stykke videre fremad i Jeres
planer. Ellers har du kigget efter westernsider på nettet? På
www.Hestenettet.dk
er der under Ryttersnak en undergruppe der hedder Western. Måske du ville
have stor glæde af at skrive lidt derinde og høre andre westerninteresserede
af og spørge evt. til westernsteder hvor du kan kigge lidt med og evt. selv
komme med din hest. Jeg har selv haft stor glæde af at bruge et sted som det
for at få nogle gode kontakter og gode råd da jeg skiftede ridestil for lidt
over et år siden. Istedet for at gå den lange svære vej alene har mange søde
mennesker hjulpet mig frem med råd og vejledning og rare ord. Det har gjort
det betydelig nemmere for mig og meget billigere også.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : lillefis

Dato : 06-04-04 07:58

Hej Liz....

Vi er selv ved at træne vores gamle hest om til western...han er snart
19 år og har tidligere gået dressur, spring og military.
Vi fik fat i en western- rytter der er MEGET dygtig som bor i vores
område ( han rejser til USA et par gange om året og lærer nyt ) og han
hjælper os 1 gang om ugen.

I starten gik det langsomt, men nu skal jeg lige love for at det går
stærkt....han skulle lige finde ud af grundprincipperne og at man ikke
altid skal gå i holdning og så er det ellers gået derud af...

Så prøv at forhøre dig om i dit område, om der er nogle
westernryttere....de er generelt meget hjælpsomme og søde til at guide
rundt i den store jungle af tilbud om undervisning...

Så pøj pøj det skal nok gå godt med de rette fagfolk bag..

KH Tina

http://www.kandu.dk/

Fra : Liz B.

Dato : 06-04-04 08:24

"lillefis" <lillefis.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

klip....
.....han skulle lige finde ud af grundprincipperne og at man ikke altid
skal gå i holdning....

Hej Tina,
Ja, det tager lidt tid før det ligesom går op for hesten. Det fandt jeg
hurtig ud af, at hun havde problemer med.
Hvor i landet bor du? Jeg er i Vest Himmerland.
Tak for opmuntring.

Hilsen Liz

Fra : lillefis

Dato : 07-04-04 11:44

Hej Liz....

Vi bor i Kalundborg-området på Sjælland, men jeg har en fætter i det
jyske som underviser i western og er kanon dygtig, ham skal jeg se den
24. april til et familiekomsammen og så kan jeg da lige spørge om han
kender nogle i lige dit område og som han kan anbefale.....og så kan jeg
skrive igen.
Du kan også fange mig på e-mail.: teng@post.cybercity.dk -hvis du har
lyst.

Kærlig hilsen Tina

P.S: Vi er nået langt allerede nu og vi kan mærke at western-
undervisningen også har en gavnlig effekt på hans springning ( springer
LB og LA pony )

http://www.kandu.dk/

Fra : TøSeN

Dato : 07-04-04 14:17

I det nyeste Equipage-blad er der en artikel hvor en oldenborger bliver
brugt til western, og en western-hest som dressur =)
Bare en hjælp.

/Josefine

Fra : Liz B.

Dato : 07-04-04 20:31

"TøSeN" <jokii@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> I det nyeste Equipage-blad er der en artikel hvor en oldenborger bliver
> brugt til western, og en western-hest som dressur =)
> Bare en hjælp.

Takker, det må jeg finde frem og læse.

Hilsen Liz

Fra : Liz B.

Dato : 07-04-04 20:29

"lillefis" <lillefis.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> kender nogle i lige dit område og som han kan anbefale.....og så kan jeg
> skrive igen.

Hej Tina,

Det lyder da godt - takker. Jeg kan se i nyeste Hestemagasinet at en
eller anden kendte spring træner (Voore, tror jeg nok) bruger western
metoder til hans heste. Har ikke læste artiklen endnu, er lige kommet ind
af døren!!

Hilsen Liz