Kan man udstøde ubrugte fænghætter ???
Fra : R.B.P. (8270)

Dato : 03-04-04 21:21

Hej

Kan man risikofrit udstøde ubrugte fænghætter ???

Hvis nej, hvad gør man så med hylstre, der allerede har fænghætte isat ?

Hilsen

R.B.P.

Fra : J Nielsen

Dato : 03-04-04 22:08

On 03 Apr 2004 20:20:52 GMT, "R.B.P. (8270)" <rex(fjern)@(fjern)z28.dk> wrote:

>Kan man risikofrit udstøde ubrugte fænghætter ???

Jeg vil IKKE anbefale det!

>Hvis nej, hvad gør man så med hylstre, der allerede har fænghætte isat ?

Skyd dem af. Brug en bunke gamle klude til at dæmpe knaldet - men lad være
med at sætte ild i noget... ;)
--

-JN-

Fra : Erik Prestmo

Dato : 03-04-04 22:12

R.B.P. (8270) <rex(fjern)@(fjern)z28.dk> skrev i
> Hej
>
> Kan man risikofrit udstøde ubrugte fænghætter ???
>
> Hvis nej, hvad gør man så med hylstre, der allerede har fænghætte isat ?

Ja hvis du veit hva du holler på med.....

Hvis ikke har du et utmerket redskap: våpnet!

Sett inn hylse etter hylse og knall dem av.

Rundt nyttår kan de anvendes som fyrverkeri..... men jeg foretrekker
Knallskudd i hagla!

--
ErikP

Ladebokens hjemmesider:
http://ladeboken.tripod.com/index.htm
Spesialfeltprogrammet:
http://spesialfelt.tripod.com/index.htm

Fra : Mogens Christensen

Dato : 04-04-04 17:00

"R.B.P. (8270)" <rex(fjern)@(fjern)z28.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kan man risikofrit udstøde ubrugte fænghætter ???
>
> Hvis nej, hvad gør man så med hylstre, der allerede har fænghætte isat ?

Hej R.B.P.

Jeg kan ikke umiddelbart se hvad der skal kunne ske ved det. De kan vel kun
gå af, og man sidder jo ikke og glor ned i hylsteret imens.
Jeg har ihvertfald aldrig haft problemer med at prikke dem ud og genbruge
dem, og det drejer sig nok omkring 500-1000 stk. gennem de sidste 15 år.

MVH
Mogens

Fra : Egon Stich

Dato : 05-04-04 14:13

"Mogens Christensen" <223-416.caliber@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dem, og det drejer sig nok omkring 500-1000 stk. gennem de sidste 15 år.

Din erfaring svarer IKKE til min.
Det kan lade sig gøre, at komme til skade ved at "udprikke" fænghætter, der
er "levende".
I mit tilfælde, efter lige som du, flere hundrede, gik een af, og forsynede
mig med metalfragmenter i venstre arm.
Ikke noget alvorligt, men det kunne jo have været øjet. Ikk??

Så min erfaring siger: Lad være..!! skyd dem af i våbnet.

MVH
Egon.

Fra : Mars

Dato : 06-04-04 09:59

Fænghætter er så lille en udgift at jeg ikke ville løbe risikoen,,,,, i med
raketten og fyr dem af !!

Martin

Fra : Mogens Christensen

Dato : 06-04-04 15:55

"Mars" <no@name.com> skrev i en meddelelse
> Fænghætter er så lille en udgift at jeg ikke ville løbe risikoen,,,,, i
med
> raketten og fyr dem af !!
>
> Martin

Tjaa, det er hylstre jo også, så hvorfor så ulejlige sig med at fyre dem af?

Mogens

Fra : Klaus Fogh

Dato : 06-04-04 15:17

Hej RBP

Jeg vil stærkt fraråde at du forsøger at prikke fænghætterne ud i dit
ladeværktøj. Det kan nok lade sig gøre med nogen af dem, men andre vil givet
side så hårdt i hylstret at de vil gå af.
Jeg foreslår at du gør som jeg, med mine hylstre isat fænghætter; -fyld dem
med krudt og isæt en god kugle og brug dem så på jagt eller på skydebanen!

Hilsen Klaus Fogh

Fra : R.B.P.

Dato : 19-04-04 20:48

Hej

Tak for alle jeres svar/forslag.

Jeg kan se at der er både forslag for at udstøde dem,
og der er dem der fraråder det.

Jeg har nu snakket med underviseren på Danmarks Jægerforbund's
genladningskursus.

Han mener at der ikke sker noget ved at udstøde dem, da man
rent faktisk gør det på kurset.

Det kan jeg også mindes nu at vi gjorde. Altså udstødte de
fænghætter tidligere kursister havde isat.

Men det er jo kedeligt og høre at det rent faktisk kan gå galt,
hvilket Egon Stich har erfaret.

Jeg tror jeg prøver at udstøde dem, men det bliver med en form
for skærm rundt om, da jeg ikke har lyst til at opleve det Egon oplevede.

Hilsen

Rex Petersen

Fra : Egon Stich

Dato : 20-04-04 16:41

"R.B.P." <nospam@thanks.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg tror jeg prøver at udstøde dem, men det bliver med en form
> for skærm rundt om, da jeg ikke har lyst til at opleve det Egon oplevede.

Hej.
Jeg ønsker dig held og lykke med projektet.
Husk beskyttelsesbriller.
Og så er jeg nysgerrig.
Hvad er det du vil opnå ved at udstøde bæsterne, frem for at afskyde dem? Du
vil vel ikke genbruge dem?

Forøvrigt:
Tag IKKE genladningslærernes udtalelser for andet end det det er.
Adskillige af disse ved rent faktisk mindre, end adskillige af dem de
underviser.
Der er skrevet i tonsvis af bøger om emnet af virkelige kapaciteter. B.la.
Hatcher og Nonte.

MVH
Egon.

Fra : Klaus Fogh

Dato : 22-04-04 20:01

Hej igen RBP

På det genladningkursus som jeg gik på, skulle vi også udstøde fænghætter
fra det forrige hold, -men der blev udtrykkelig gjort opmærksom på at
fænghætterne havde være dyppet i petroleum og dermed var gjort uvirksomme
(de tåler ikke nogen form for olie).
På den baggrund må jeg fastholde min advarsel.

Hilsen Klaus Fogh

Fra : Erik Prestmo

Dato : 22-04-04 23:15

Klaus Fogh <klaus.fogh@get2net.dk> skrev i
> [...]
> (de tåler ikke nogen form for olie).
> På den baggrund må jeg fastholde min advarsel.

Det med å dyppe i olje for å gjøre uvirksomme er en urban myte.....

I en tennhette har man brisant sprengstoff.

Dette brytes IKKE ned av hverken vann eller olje, men brisansen nedsettes
MIDLERTIDIG, så lenge tennsatsen er fuktig.

Prøv selv. Fukt - tørk - fukt - tørk - pang!

Andre har prøvd før....

All grunn til ikke å stole på DENNE "ladelæremesteren"!

Fra : Egon Stich

Dato : 23-04-04 15:13

> All grunn til ikke å stole på DENNE "ladelæremesteren"!
>
> --
> ErikP

Hej.
Har i også sådanne "genier" i Norge?
Hos os er det lovpligtigt, at vi skal "undervises" i genladning, for at få
tilladelse.
"Instruktørerne" er gerne meget kloge mennesker, der har meget store albuer
og kasketter.
At der ikke sker flere ulykker, end tilfældet er, er en guds nåde.

MVH
Egon.
Genlader igennem 45 år.
Fra dengang vi måtte læse os til sagerne, og ikke blev fordummede af
statslig tvungne prøver med tilhørende "undervisere".

Fra : Erik Prestmo

Dato : 24-04-04 19:39

Egon Stich <stich@get2net.dk> skrev i news:JB9ic.452$W83.242@news.get2net.dk

> Hej.
> Har i også sådanne "genier" i Norge?
> Hos os er det lovpligtigt, at vi skal "undervises" i genladning, for at få
> tilladelse.

Heldigvis er det ikke slik i Norge - enda!

> "Instruktørerne" er gerne meget kloge mennesker, der har meget store
albuer
> og kasketter.
> At der ikke sker flere ulykker, end tilfældet er, er en guds nåde.

Mitt verste mareritt er lovpåtvunge ladekurs, ledet av det lokale politi!

Der i gården tror man at man automatisk er "våpenekspert" om man har
eksamenspapir fra polithøyskolen......

Det kan være et gevaldigt arbeid å forklare den lokale lensmann hva man skal
ha et jaktvåpen til, om man ikke skal begynne å debattere ladedata med ham
også!

> [...]
> Fra dengang vi måtte læse os til sagerne, og ikke blev fordummede af
> statslig tvungne prøver med tilhørende "undervisere".

Etter mye jeg har lest her om "råd" som øyensynlig stammer fra de statlige
kursus, bare MÅ det stå dårlig til med den danske Stat!

Jeg tror de statlige Danske kursus vill stå seg på å benytte den Norske
Ladeboken som faktakilde!

Fra : R.B.P.

Dato : 25-04-04 20:20

Hej

Jeg spurgte da jeg var helt ny i denne genladnings verden, og som tidligere
fortalt, så var jeg lidt hurtig med at isætte fænghætter.

Jeg var så bange for at jeg ikke kunne 'size' hylstrene når først
fænghætten var sat i.

Men nu har jeg fundet ud af at jeg kan justere udskyder pinden, så
man sagtens kan 'size' hylstrene uden at det er nødvendigt at udskyde
fænghætterne igen.

Ja ja ... ny en denne genladnings verden ... der er meget og lære

For øvrigt så undrer det mig at alle mener at eneste presse, der kan bruges
er Rock Chucker fra RCBS.
Jeg har hentet et LEE Anniversary Kit hjem fra USA til under kr. 1000,00
Jeg bruger 30.06 og har ingen problemer haft overhovedet med pressen.

Hvorfor denne påstand at RCBS er eneste der virker.
I USA er Lee pressen jo en af de mest brugte.

Mvh

Rex Petersen

Fra : Egon Stich

Dato : 26-04-04 09:30

> [...]
>
> Hvorfor denne påstand at RCBS er eneste der virker.
> I USA er Lee pressen jo en af de mest brugte.

Hej.
Nå, det var forklaringen.
Du har jo nu fundet den helt rigtige løsning på dit problem.
Forøvrigt: Det er ikke uden grund, at vor Norske ven bestandigt anbefaler
"ladeboken".
http://ladeboken.tripod.com/index.htm
Det er suverent den bedste skandinaviske bog på markedet om emnet.
Køb den, og bliv adskilligt meget klogere end vore "undervisere".
Den der findes på dansk, jeg vil ikke nævne titlen, er rent ud sagt noget
møg, som blot underbygger påstanden om vore kursers ringe beskaffenhed.

MVH
Egon.

Fra : Erik Prestmo

Dato : 26-04-04 21:35

Egon Stich <stich@get2net.dk> skrev i news:6Z3jc.31$QW5.10@news.get2net.dk

> [...]
> Den der findes på dansk, jeg vil ikke nævne titlen, er rent ud sagt noget
> møg, som blot underbygger påstanden om vore kursers ringe beskaffenhed.

Men JEG vil gjerne vite tittelen!

Tittel: forfatter: ISBN-kode please!

Jeg har et par svenske "forsøk" på ladebok også, fra 1980-tallet, så jeg
tipper danskene står seg godt i den inter-skandinaviske konkurranse!

Noen som har skaffet seg Norma's ladebok? Den er på engelsk, og Norma truer
med å utgi en svensk utgave.

Det burde de spart seg - bedre med norsk, som er mye mer en felles
skandinavisk språkform - teknisk svensk er nesten like vanskelig som teknisk
tysk, det vet jeg som leste organisk kjemi med svenske lærebøker!

ErikP

Fra : R.B.P.

Dato : 27-04-04 19:41

Ja det har jeg fundet ud af.
Jeg har lige investeret i den (Ladeboken)og så i Norma's 'Reloading Manual'
Det er begge to rigtig spændende læsning.

Jeg er især meget imponeret over Norma's gennemgang af hvordan man
fremstiller en patron. Samt hvad der sker når man affyrer en sådanne.
Der er nogle rigtigt gode grafiske illustrationer af emnet.

Selv om de to bøger tilsammen kostede omkring 1000,00, så er hver en
krone givet godt ud.

mvh

Rex Petersen

Fra : Egon Stich

Dato : 23-04-04 15:09

> [...]
> (de tåler ikke nogen form for olie).
> På den baggrund må jeg fastholde min advarsel.

Ak ja..
Så er vi tilbage til min påstand om, at ikke alle "instruktører" er lige
godt orienterede.
Historien med at fylde hylstrene med tynd olie og lignende, er ur gammel.
Fra den tid, da der ikke fandtes fænghætter, der var tætte, for at beskytte
mod fugt under lagringen.
Der er kun een sikker vej: Skyd lortet af..!!

MVH
Egon.