Turbåde
Fra : Claus

Dato : 03-04-04 18:01

Hejsa gruppe

Jeg skal en tur på revet i næste uge, og kunne godt tænke mig at vide : Hvad
er jeres favorit plads på båden , og hvorfor , også hvilken side plejer at
være pirke siden , da de andre gange jeg har været med turbåd , har det
skiftet lidt , og nej jeg dyrker IKKE bule fiskeri.

Mvh

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-04 14:59

"Claus" <corry9@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> være pirke siden , da de andre gange jeg har været med turbåd , har det
> skiftet lidt , og nej jeg dyrker IKKE bule fiskeri.

Hej Claus

Den bedste placering afhænger - iflg min erfaring - af flere ting:

Hvis der er kraftig strøm så kan det være en fordel at stå helt bagerst
eller helt oppe foran. Dette skyldes at du ganske enkelt han holde pirken
længere tid i vandet, uden at linen skraber mod bunden af skibet eller
bliver fanget af ham på den anden side af båden.

Hvis det gynger meget, så vil jeg foretrække en placering omkring styrhuset.
Her gynger det mindst (men du fanger ikke nødvendigvis flere fisk)

Sikkert af samme årsag har jeg ofte oplevet, at dem som står længst fremme i
båden også fanger mest. Ud over at du selv bevæger pirken (uden at
rykfiske!!!!), så gynger båden ofte rigtigt meget oppe foran. Derved
affisker du et langt større område vertikalt, da bådens gyngen også hiver i
dit grej.

En anden ting at tage med i overvejelserne er, om man står lige oven over
den ekkolods-dims, som er monteret i bunden af båden. Med andre ord, om du
står lige der, hvor skipper ser sine fisk på ekkoloddet. (nok mest relevant
ved bulefiskeri)

Så vidt jeg husker er kastesiden i højre side af båden (hvis man kigger
fremad). Også dette kan have en fordel ved god strøm. Argumentet her er, at
man teoretisk set driver hen over fiskestimerne først, mens pirkesiden må
tage det der kommer forbi kastesidens pirke. (båden driver i kasteretning)

Men når alt kommer til alt, så tror jeg ikke på ret meget af ovenstående i
praksis. Alt for ofte ser man 3 mand stå ved siden af hinanden, hvor kun den
midterste fanger noget, mens de to andre ikke fanger en eneste fisk. Det
handler nok mere om tro, teknik, grej og ikke mindst held - efter min
mening.

Stefan
(...som synes at bulefiskeri er røvkedeligt. 7 timers sejlads afbrudt af 2
minutters fiskeri en gan imellem? Nej tak. Drivfiskeri en varm sommeraften
derimod......)

Fra : Claus

Dato : 05-04-04 22:11

Hej Steve

Tak for tippet eller tippene , jeg tror jeg ved hvor jeg vil holde til , men
det er jo først til mølle ang. pladser så det gælder om ikke at være den
sidste der ankommer..
Endnu engang tak

Claus

( Som ikke syntes om bulefiskeri , men hver sin smag )

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-04 17:31

> Hej Steve

Hej Klavs

> [...]
men
> det er jo først til mølle ang. pladser så det gælder om ikke at være den

Så skal du rigtigt tidligt op. De par gange jeg er afsted om året, er der
næsten fyldt op når jeg kommer 45 minutter før afgang. Og jeg gider altså
ikke møde op 1-1½ time før, bare for at få "den gode plads"

Stefan