Gedde Fiskeri omkring Kbh
Fra : Ukendt

Dato : 03-04-04 16:37

Jeg ville lige høre om der er nogen herinde der ved noget omkring
geddefiskeri i følgende 3 søer:

Damhussøen
Utterslevmose
Furesøen

Jeg tænker specilet på om der skulle være nogle hotspots og selvfølgelig om
der specielle regler mht fiskeret eller andre restriktioner.

På forhånd tak

Michael

Fra : Ole Christensen

Dato : 03-04-04 19:36

> [...]
om
> der specielle regler mht fiskeret eller andre restriktioner.

Hej Michael.
Fiskeriet i både Damhussøen og Utterslev Mose er reguleret af
Samarbejdsudvalget for Sjælland, en sammenslutning af lystfiskerforeninger
på Sjælland.
Fiskeret opnåes ved at melde sig ind i en af de klubber som er medlem. Det
er de næsten alle, så spørg i den nærmeste. Du finder dem på SU hjemmesiden.
Der er dog forskel på kontingent, så prøv et par stykker hvis du kun er
interesseret i fiskeriet men ikke i klublivet.

http://www.fiskeren.dk (SU hjemmeside)

Damhussøen kender jeg rigtig godt, da jeg bor 4 min gang derfra.
Marts og april er der totalfredning. Fiskeri er kun tilladt fra de 5
officielle fiskepladser som du let finder når du kigger fanstrapporten for
Damhussøen. Fangstrapporten for Utterslev Mose er der også. (SU hjemmeside)

Der er masser af gedder begge steder og alle gedder SKAL genudsættes!
I Damhussøen fanges de største som regel på plads 1, altså broen ved
ishuset og "Damhushjørnet". Der er kraftig befiskning, så gedderne er snu og
lokkes nemmest med døde agnfisk, levende er forbudt, men det mest sportslige
er jo kunstagn. Rapala sølv/sort jointed wobler er vel den mest effektive
wobler til dem i min grejbox. Blå/sølv woblere er også kanongodt, samt, i
solskin, sølvfarvede size 5 spinnere.
Foråret 2003, altså i maj og juni tog jeg selv 32 gedder dernede. Alle på
kunstagn med den største på 4,6 kg.
Der er dog væsentlig større fisk. Sommeren 2002 lå der en dag en død gedde
på ca 10 kg og drev i kanten. Efter sigende skulle der være fanget en gedde
på ca 15 kg på plads 1 samme år.
Derudover går der historier om en gedde, som godt kunne være
danmarksrekord, set af adskillige i søen. Andre historier fortæller om blink
som er bidt flade, kroge som er rettet ud, osv, osv. Hvor meget der er sandt
er ikke helt nemt at sige. Vist ikke det hele, men gedder på 10-12 kg ER
der helt sikkert....
I 2002 havde jeg selv på en size 5 spinner et hug af den slags man tror er
bundbid, indtil bunden lige pludselig får hjulet til at hvine. Derefter blev
mit 0,6 mm nylonforfang bidt over, og en geddehale stor som to hænder kom op
og vinkede farvel til mig. Det hele tog 10-12 sekunder. Klog af skade fisker
jeg nu kun med stålwire som forfang, men det er der mange gedder som
spotter. De er vel også kloge af skade.

Plads 1:
Formodentlig den bedste af pladserne.
Der er ca 2½ meter dybt og dette siges at være søens dybeste område. Ja,
søen er meget fladbundet. Det er jo tidligere engbund som er oversvømmet.
Som sagt pæne gedder, men også aborrer og skaller, som går under broen.

Plads 2:
Ikke min egen favoritplads, men har taget både aborrer og gedder her. I
særdeleshed fik jeg det ovenfor beskrevne "storhug" her.

Plads 3:
Næstbedste plads. Gedder og aborrer.

Plads 4:
Meget lavvandet. Sommetider synes man at det måske var lettere at rende
efter fiskene og slå dem i hovedet med en hammer. Bedst om sommeren. Især
morgen og aften er der ofte godt her. Pas på det træ som ligger i vandet og
æder blink, i retning over mod øerne.

Plads 5:
Længere fredningsperiode end de andre. Lukker allerede om efteråret.
Der kan gå pæne gedder og aborrer forbi på vandring.

Herudover huser søen en bestand af ret store skaller. I foråret 2002 gik en
flok på flere hundrede skaller i størrelsesordenen 1 kg i en periode med
meget klart vand en søndag rundt og rundt i vigen ned mod
Ålekistevej/Grøndalsvej. Folk på gåtur standsede og stirrede på det flotte
syn. Jeg har aldrig set dem hverken før eller siden men da en af dem samme
aften tog en grøn size 2 spinner i nedslaget på plads 2, vejede jeg den og
ved derfor ca hvor store de er.
Mange ældre fiskere stirrer vantro på mig, når jeg fortæller at der skulle
være så mange og store skaller men Danmarks-rekorden i Rudskalle er vist fra
Damhussøen og de er der altså et eller andet sted.

Karper: Personligt har jeg set mindst 4 stk, fede som kanonkugler og af en
anslået vægt på 6-7 kg. De vandrer en del og man kan træffe dem glidende
forbi på alle de lavvandede fiskepladser.

Masser er suder og brasen leger forår og vinter. Folk fisker efter dem,
bl.a. uden for de autoriserede fangstpladser. Fredfiskeriet har jeg aldrig
dyrket og kan/vil derfor ikke give yderligere oplysninger.

Aborrer er der en del af. Jeg har fanget mange i størrelsesordenen 500-600
gram, men der er fisk på op til 1½-2 kg, hvis ikke mine øjne bedrager mig.
Ligesom gedderne er de store og gamle fisk meget sky, især overfor kunstagn.
De har sikkert været oppe af vandet mere end én gang. Desværre finder der en
del ulovligt fiskeri af sted efter aborrer med levende agn (skalle- og
aborre-yngel med en enkeltkrog i ryggen) . Aborrer smager jo godt, men jeg
genudsætter selv alt i dag.

Knæk og bræk. Husk nu fredningen!

mvh
Ole Christensen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-04-04 20:46

james wrote:

> Jeg tænker specilet på om der skulle være nogle hotspots og selvfølgelig om
> der specielle regler mht fiskeret eller andre restriktioner.

Der er ihvertfald en vigtig regel som du bør kende, gedden er fredet
i alle vande i hele april måned...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : jensen

Dato : 04-04-04 08:44

Har prøvet Damhussøen fra land et par gange Der er et sted langs med vejen
hvor folk fodre ænder, hvor der er et par små øer ca 30 m ude i vandet, af
en eller anden grund vrimler det med STORE aborre lige der. Sikkert
os Gedder. Hvorfor ved jeg ikke men måske fordi der lige nøjagtig der er
fiskeri forbudt?? =) ej nok snare fordi alt det brød folk smider i vandet
lokker en masse småfisk til... Men husk det er forbudt at fiske der.. Mener
os resterne af et par skilte indikere dette.. Men de par rester af skilte er
ik nemme at se ,derfor jeg har prøvet et begrænset fikeri lige der
indtil jeg fik øje på dem..