Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Moms?
Fra : Ukendt

Dato : 03-04-04 09:29

Leger lidt med tanken om at starte noget selv.

Men er ikke revisor, eller noget andet klogt

Så er ikke helt inde i det med Moms!?

Hvis man køber en varer for at vidre sælge den. Skal man betale moms for
varen, når man køber den hjem til lager, og igen betale moms når varen
bliver solgt ( moms lagt oven i prisen)?

Hvad så hvis varen er købt i tyskland, hvor momsen er 16%? Hvordan fungere
det så der.?

Håber nogen kan forklare mig lidt om det hele..!

Fra : Michael Sørensen

Dato : 03-04-04 12:23

"Kim Sørensen" <kim_s_dFJERNDEttE(a)hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> det så der.?
>
> Håber nogen kan forklare mig lidt om det hele..!

Hej,

hvis du køber varer i udlandet, som du hjemtager til Danmark, som
erhvervsdrivende, så skal du betale EU-erhvervelsesmoms til den danske stat,
der er 25%. Du skal opgive dit CVR-nummer for at slippe for den tyske moms.
Derudover skal du på din momsangivelse til T&S angive 25% af beløbet uden
moms, som EU-moms, som du skal afregne til T&S. Samtidig skal du lægge
beløbet til den indgående moms.

Fra : Claus E Beyer

Dato : 03-04-04 12:24

> [...]

> varen, når man køber den hjem til lager, og igen betale moms når varen
> bliver solgt ( moms lagt oven i prisen)?

Man betaler momsen til den man køber varen af og får senere momsen
retur/modregnet af T&S. Nå man sælger varen videre skal man opkræve moms på 25%
(20% af den samlede salgspris inkl. moms) af køberen. Momsen skal man
afregne/sende til T&S. På den måde kommer du kun netto til at betale 25% moms af
din fortjeneste på varen.

> Hvad så hvis varen er købt i tyskland, hvor momsen er 16%? Hvordan fungere
> det så der.?

Hvis man køber noget i et andet EU-land, får man varen uden det pågældende lands
moms mod opgivelse af sit "danske nummer". Om det er CVR- eller moms-nummeret
man opgiver, er jeg lidt usikker på.

> Håber nogen kan forklare mig lidt om det hele..!

Det var da et forsøg.

(Ovenstående gælder kun hvis du er/bliver momsregistreret erhvervsdrivende)

-cb

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-04 15:49

"Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Man betaler momsen til den man køber varen af og får senere momsen
> retur/modregnet af T&S.

Altså, Hvis man køber en varer til (80 kr ex. moms) 100 kr incl moms, Hvor
Moms udgør 20 .- Så kan man returregne de 20 kr ved T&S? Vil det sige at
man betaler for alle vare uden moms, Og når man så sælger varen vidre, så
skal momsen lægges oven i varerne der? Altså hvis man sælger varen for eks
150 kr incl moms (120 kr ex moms), så er moms 30 .-,
Dvs. at man har givet 80 kr ex moms for varen og sælger den til 120 kr Ex
moms, Så har man en fortjeneste på 40 kr, og ikke 50 kr som 150-100 kr incl
moms er?

Eller er jeg helt rundt på gulvet?

/Kim

Fra : Morten Fix

Dato : 03-04-04 18:22

"Kim Sørensen" <kim_s_dFJERNDEttE(a)hotmail.com> wrote in message

> [...]
> Dvs. at man har givet 80 kr ex moms for varen og sælger den til 120 kr Ex
> moms, Så har man en fortjeneste på 40 kr, og ikke 50 kr som 150-100 kr

Jep det er rigtigt. Du har en fortjeneste på 40kr.
De 10kr der udgør forskellen mellem salgs- og købsmoms sender du ind til
Told&Skat.

Konkret opgør man forskellen mellem det totale salgs- og købsmomsbeløb
indenfor en periode (normalt kvartalvis eller halvår). Hvorefter du betalter
differencen, hvis du har solgt mere end du har købt. Eller får refunderet
beløbet hvis situationen er omvendt.

-Morten Fix