HJÆLP!!!!! MIN HUND FLÅR TAPETET
Fra : HangMan

Dato : 02-04-04 16:15

Hej med jer gruppe.

Jeg skriver fordi jeg har et problem jeg ikke umiddelbart kan greje. Min
hund, en blandingshund på knap et år, flår og flænser vores vægge til
ukendelighed når den er alene hjemme eller om natten. Det vil sige den er nu
ikke helt alene, for den har altid selskab af vores anden hund en voksen
Grand Danois.

Vi har netop valgt at have 2 hunde, så de kan holde hinanden med selskab når
de er alene. I dagligdagen mangler de ikke kærlighed og virker ikke utrygge
på nogen måde, og de har masser af plads at løbe på udendørs, da vi bor på
landet.

De har masser af legetøj og andet at beskæftige sig med, når vi ikke er
hjemme. Men det er tilsyneladende mere attraktivt at bide i væggene, hvilket
resulterede i at jeg for et par timer siden kom hjem til en stuevæg der både
skal spartles, tapetseres og males, før den ligner væg igen.

I min arrigskab smed jeg hunden over i vores staldbygning i en boks med en
spand vand og sin kurv, både som straf, og for lige at få tid til at tøjle
min egen arrigskab, inden jeg foretager mig yderligere.

Hvad kan jeg gøre? En mulighed ville jo være at lade hunden ( det er kun
hende der flår) sove i boksen fremover, der kan hun flå lige så tosset som
hun vil, da det hele er beton.
En anden mulighed ville være noget træning men hvordan?
En tredie ville måske være at sprøjte noget på de steder hvor hun typisk
flår, men det vil sikkert bare flytte problemet?

Jeg var lige ved at bestille tid hos dyrlægen for at få hende aflivet da jeg
kom hjem, så gal blev jeg ...

Men det kan jeg alligevel ikke nænne, så vi må finde en anden løsning, men
hvilken?

Ethvert forslag er velkomment.

Pft. Jon Mørch

Fra : pedellen

Dato : 02-04-04 18:37

"HangMan" skrev d. 02-04-04 16:15 dette indlæg :
> [...]
da jeg
> kom hjem, så gal blev jeg ...
>
> Men det kan jeg alligevel ikke nænne, så vi må finde en anden løsning,

Hej Jon

Hvor meget plads har hundene når de er alene hjemme? Det lyder som om de
har hele huset.
Min border collie hvalp har også spist tapet, når den var alene hjemme.
Vi klarede problemet med at lukke begge hunde ind i baggangen, altså på
meget mindre plads, når de er alene. Og så penslede jeg eddike på
væggene. Efter det har vi ingen alene hjemme problemer. (bortset fra
hvis en af ungerne har smidt noget af deres legetøj i gangen, så er det
splittet i atomer, når vi kommer hjem, men det lærer ungerne jo også
noget af!!)

prøv det, det kunne jo være at det virker hos jer også.

Med venlig hilsen Pedellen

http://www.kandu.dk/

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 02-04-04 20:32

Hej Jon

"HangMan" <hangman_3@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
nu
> ikke helt alene, for den har altid selskab af vores anden hund en voksen

Tros den har selskab af jeres anden hund, kunne noget godt tyde på at den
ikke kan lide at blive overladt til sig selv, tror 100% den er utryg ved at
være "alene".
Enten vill jeg hvis jeg var jer, starte alene træning igen, eller prøve at
snakke med en adfærdsbehandler. Kendte faktisk en hund der "gravede" sig
igennem væggen, og der skulle i adfærdsbehandler til hjælp.

> Vi har netop valgt at have 2 hunde, så de kan holde hinanden med selskab
når
> de er alene.

Det er måske bare ikke nok for den.

> I dagligdagen mangler de ikke kærlighed

Det tvivler jeg heller ikke på

> I min arrigskab smed jeg hunden over i vores staldbygning i en boks med en
> spand vand og sin kurv, både som straf,

Uhhhh, det straffer du ikke hunden på, tvært om. den vil måske tro at du vil
sende den derud igen næste gang du kommer hjem, Husk på, den ved ikke hvad
du er sur over når du kommer hjem, det har den glemt alt om. Skal en hund
"straffes" ( og her mener jeg ikke med vold ( vil lige understrege at det
mener jeg heller ikke du har gjort )), skal den ha' det at vide idet den gør
det med et NEJ, ikke flere min. efter eller timer for den sags skyld. Den
ved som sagt ikke hvad du skælder ud over.

> min egen arrigskab, inden jeg foretager mig yderligere

Jeg kan godt forstå du bliver ærgelig og gal over det, så måske var det godt
den kom dig lidt på afstand, men slå koldt vand i blodet, den gør det ikke
for at være ond ved dig *GG *

> Hvad kan jeg gøre. En mulighed ville jo være at lade hunden ( det er kun
> hende der flår) sove i boksen fremover, der kan hun flå lige så tosset som
> hun vil, da det hele er beton.

Det ville ikke være optimalt...................

> En anden mulighed ville være noget træning

meget fornuftig mulighed

> En tredie ville måske være at sprøjte noget på de steder hvor hun typisk
> flår, men det vil sikkert bare flytte problemet?

Det er da et forsøg værd

> Jeg var lige ved at bestille tid hos dyrlægen for at få hende aflivet da
jeg
> kom hjem, så gal blev jeg ...

Kan godt forstå dig, men igen, slå koldt vand i blodet en anden gang

> Men det kan jeg alligevel ikke nænne, så vi må finde en anden løsning, men
> hvilken?

Bravo

Mange hilsner fra

Bolette
www.bolettes.dk

Fra : Nospam

Dato : 03-04-04 07:22

Hej Jon

Jeg kan ikke give dig et direkt godt råd, da et godt råd kan hjælpe på en
hund, men ikke på en anden...

Jeg har fundet lidt på nættet, som jeg håber du kan bruge til noget. Ikke
mindst kan du moske finde nogle prof.-hjæl som kan
give dig et råd, til fornuftige penge.. Om aller omstændigeheder er det jo
nok lidt billiger, end at skulle rep. diverese ting og
sager i dit hus...
http://directory.google.com/Top/World/Dansk/Fritid/Husdyr/Hunde/Tr%C3%A6ning,_kurser_og_adf%C3%A6rdsbehandling/

Jeg håber at det kan hjælpe lidt. God fornøjelse

Gitte

Fra : Tjinca

Dato : 03-04-04 07:31

"HangMan" <hangman_3@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Men det kan jeg alligevel ikke nænne, så vi må finde en anden løsning, men
> [...]

Hej Jon

Jeg kan fortælle, at jeg havde samme problem med en af mine hunde i samme
alder.

Hun havde selskab af min anden hund, så hun var aldrig alene, og desuden
tilbragte hun 2-3 timer om dagen sammen med mine genbos jævnaldrende
unghunde, så hun rigtigt kunne blive krudtet af. Derudover blev der gået en
hules masse km. dagligt og trænet jævnligt. Sagt på en anden måde. Den hund
blev aktiveret efter alle forskrifter, og burde kunne være foruden mig de
7.5 timer jeg nu var på arbejde.

Men ak nej!

Hver dag kom jeg hjem til Jerusalems ødelæggelse, og det på trods af at tre
flinke naboer holdte deres øre og øjne åbent for hyl og klynk fra en evt.
"ensom hund" ...men de hørte aldrig spor.

7.5 timer uden mig, kunne jeg måske forstå, men det værste var, at jeg blot
lige kunne gå ud med skraldet eller tale 10 min. med naboen, så var hun gået
igang igen. Jeg blev dybt frustreret, og anede ikke mine levende råd, især
ikke da hun begyndte at få min anden hund med på sine raseringstogter. Så
anbefalede en veninde til mig, der er dyrlæge, at give hende mundkurv på,
eller lukke hende ind i et bur. Jeg var jo chokeret over tanken at skulle
lukke hjertebarnet ind, eller give det mundkurv på, men hendes argument var,
at hunde i naturen alligevel sov eller forholdte sig i ro, når "førerhunden"
er ude. Derfor vil eksempelvis en mundkurv, forhindre hende i at udføre de
ødelæggelser, der efterhånden var blevet en tvangstanke for hende, og det
kunne i bedste fald, få hende til at opgive idéen og slappe mere af, når jeg
ikke var hjemme.

Løsningen blev mundkurven. En af disse her bløde af nylon med hul i enden,
som tillader dem at drikke. Hun blev stille og roligt vænnet til at have den
på og bruge den, mens jeg var hjemme. Og historien endte med, at hun efter 3
måneder kunne rende frit rundt uden mundkurv på ...og at jeg kom hjem til en
hel hytte!

Om mundkurven havde hjulpet, eller hun i bund og grund voksede fra sin
lømmelalder, skal jeg ikke kunne sige. Jeg tror på det første gæt. Så jo, en
mundkurv til en "hund" hos dyrehandleren kan være en billig løsning.

Det skal dog til slut nævnes, at du nok burde finde ud af den grundliggende
årsag til din hunds handlinger, for hvis den alene opfører sig ødelæggende
pga. frustration eller understimulation, vil jeg under ingen omstændigheder
give en hund mundkurv på, men forsøge at finde en anden løsning.

Tjinca
....hvis hund nu 6 år efter, kun viser sin ulydige når hun er alene ved at
stjæle mors mad fra køkkenbordet. ...men så kan mor jo bare lære det, kan
hun! Alt efterladt mad, er hundemad!!

Fra : HangMan

Dato : 03-04-04 10:48

Jeg takker for de mange gode forslag. der er jo nok at gå i gang med, så jeg
tror jeg vil prøve dem en efter en indtil jeg rammer en der giver pote,
simpelthen.

Til de bekymrede: bare rolig hun er kommet ind igen, og har ikke rørt noget
i nat.

Mvh. Jon Mørch