Garn i Århus havn
Fra : S.M.

Dato : 02-04-04 08:05

Hej
De sidste par gange hvor jeg har taget en lille afstikker til århus havn for
at prøve at overliste en ørred, har jeg observeret flere garn der står på
tværs af bassinet i den nye containerhavn.
Er det lovligt? eller er det noget der bør rapporteres om til
fiskerikontrollen?

Mvh
jens

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 02-04-04 09:11

S.M. wrote:
> [...]
> tværs af bassinet i den nye containerhavn.
> Er det lovligt? eller er det noget der bør rapporteres om til

Jeg ved at Århus Å løber ud i Århus havn, men jeg ved ikke om den
passerer gennem containerhavnen, hvis det er tilfældet, så er det
meget fobudt at lukke havneudløbet med garn.

Der er et fredningsbælte, som har en radius på 500 meter fra det
punkt, hvor Århus Å løber ud i saltvand, og her er alt fiskeri
forbudt, også fiskeri med stang, se link:
http://www.sportsfiskeren.dk/info/fredningsbaelter/fredningsbaelte.jpg

Men det er under alle omstændighedder ulovligt, at fiske med garn
tættere end 100 fra land, og en havnekaj er land, du må dog ikke
forveksle garn med ruser, for 100-meter reglen gælder ikke for ruser.

Hvis du er sikker på at det er garn, så kan du roligt ringe til
fiskerikontrollen.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen