Sterilisering af tæve ??
Fra : henrik hansen

Dato : 01-04-04 14:36

Jeg har en Border Collie tæve fra okt 2002.

Hvordan vil det påvirke hende, hvis man vælger at sterilisere hende ??

Hvilke fordele taler for at gøre og hvilke ulemper vil der være ??

Med venlig hilsen

Henrik
Border-banditten Mille

Fra : Bo Christensen

Dato : 01-04-04 14:49

> Jeg har en Border Collie tæve fra okt 2002.
> Hvordan vil det påvirke hende, hvis man vælger at sterilisere hende ??
> Hvilke fordele taler for at gøre og hvilke ulemper vil der være ??
> Med venlig hilsen

hejsa,
vi fik bamse (berner-tæve) sterilisret for nogle måneder siden,
fordelene (fra vores side) er ingen løbetid, og dermed ingen
hvalpe og blodige gulve i perioder.
Ulemper udover økonomiske syntes jeg ikke der var nogle af,
det skulle lige være at det er underligt at aflevere ens glade og
intetanende hund til en stor operation for ens egen skyld, det var
med en klump i halsen at der foregik.
Der var ikke nogen forandringer i sind/madglæde eller den slags
/bo

Fra : Holm

Dato : 01-04-04 14:52

"henrik hansen" <hansehen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har en Border Collie tæve fra okt 2002.
>
> Hvordan vil det påvirke hende, hvis man vælger at sterilisere hende ??
>
> Hvilke fordele taler for at gøre og hvilke ulemper vil der være ??

Hej Henrik..

Jamen dog , vil du sterrilisere Mille den herlige hund ?
Hvorfor ?

Det er et større indgreb at sterrilisere en tæve , alt fjernes ..livmoder og
æggestokke , hele molevitten.
Fordelen er ingen løbetid og dermed ingen uønskede hvalpe og heller ikke
falsk drægtighed .
Risikoen for mamatumorer ( knuder i mælkekirtlerne er ligeledes
formindsket ).
Desuden undgår man helt at rende ind i en livmoderbetændelse også !

Ulemperne , tja ..ingen hvalpe nogensinde , tendens til fedme ( men det
bestemmer du selv , for du skal skære ned på foderet , og op med motionen)
Mht sindet så er der delte meninger om den sag , men spørg nogen som evt har
en sterrilliseret tæve...
Og så vil jeg da her til sidst råde dig til at spørge en dyrlæge da han
sikkert kan fortælle dig noget mere , og det er jo gratis at spørge !

Mange hilsener

Holm